به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۳۵۷۶۸۸

خوراکی‌های مناسب کبد چرب را بشناسید

خوراکی‌های مناسب کبد چرب را بشناسید
گروه علمی: دو نوع بیماری کبد چرب به نام‌های کبد چرب الکلی و غیرالکلی داریم. کبد چرب الکلی بر اثر مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی ناشی می‌شود، اما کبد چرب الکلی در افراد چاق و کسانی که کم‌تحرک‌اند و همچنین آن دسته از افرادی که از مواد غذایی فرآوری‌شده فراوانی مصرف می‌کنند، ایجاد می‌شود.یکی از اصلی‌ترین روش درمان بیماری کبد چرب مصرف رژیم غذایی مناسب است. از این مواد خوراکی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. شیر بادام یا شیر کم‌چرب گاو
افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند باید کلسیم بدن‌شان به اندازه باشد. بررسی‌های مختلف علمی نشان داده مصرف کافی کلسیم و ویتامین D از ابتلا به کبد چرب پیشگیری می‌کند. در ضمن افراد مبتلا به بیماری کبد پیشرفته به دلیل عوارض متعدد تغذیه‌ای ممکن است به پوکی استخوان هم مبتلا شوند.بیماری کبد چرب لزوما موجب کاهش جذب کلسیم نمی‌شود، اما مصرف شیر بادام یا شیر کم‌چرب گاو می‌تواند کبد چرب فرد مبتلا را درمان کند.

۲. قهوه
بنابر تحقیقات قهوه بدون افزودنی‌هایی مانند شکر یا خامه، یکی از موثرترین روش‌های درمان کبد چرب است. کافئین موجود در قهوه مقدار آنزیم‌های ناهنجار کبدی افرادی که در خطر بیماری‌های کبدی، از جمله کبد چرب هستند را کاهش می‌دهد و از ابتلا به کبد چرب پیشگیری می‌کند و در بهبود حال مبتلایان هم موثر است.

۳. سبزیجات سبز
در بررسی موش‌های آزمایشگاهی مشخص شده سبزیجات سبز رنگ می‌تواند از تجمع چربی در کبد پیشگیری کند. مصرف هر چه بیشتر سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم پیچ نه‌تنها موجب کاهش وزن می‌شوند، بلکه می‌توانند بیماری کبد چرب را بهبود بخشند.

۴. توفو
توفو نوعی ماده غذایی است که با شیر سویای غلیظ‌شده تهیه می‌شود. فرایند تهیه توفو شبیه تولید پنیر است. در بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص شده که توفو می‌تواند از تجمع چربی در کبد بکاهد. علاوه بر آن توفو کم‌چرب و مملو از پروتئین است.

۵. ماهی
ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، تن و قزل‌آلا سرشار از اسید‌های چرب امگا۳ هستند. اسید‌های چرب امگا۳ از مقدار چربی‌های کبدی و همچنین التهاب موجود در کبد می‌کاهند.

۶. جوی دوسر
جوی دوسر حاوی ماده‌ای به نام بتاگلوکان است که از مقدار چربی ذخیره‌شده در کبد می‌کاهد. همچنین این ماده خوراکی مقادیر زیادی کربوهیدرات دارد که به شما انرژی می‌دهند. همچنین با وجود فیبر در آن پس از مصرف جوی دوسر خیلی زود احساس سیری می‌کنید و در نهایت به وزن‌تان هم اضافه نمی‌شود.

۷. گردو
گردو‌ها هم مملو از اسید‌های چرب امگا۳ هستند. بررسی‌ها نشان داده گردو می‌تواند از چربی ذخیره‌شده در کبد افراد مبتلا به کبد چرب بکاهد و آن‌ها را در مسیر بهبود قرار دهند.

۸. آووکادو
آووکادو پر از چربی‌های سالم است و بررسی‌ها نشان داده آن‌ها حاوی نوعی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند روند صدمه به کبد را کند کنند. همچنین آووکادو سرشار از فیبر است که می‌تواند وزن را کنترل کند.

۹. دانه‌های گل آفتابگردان
این دانه‌های خوش‌طعم مملو از ویتامین E هستند، آنتی‌اکسیدانی که جلوی صدمه به کبد را می‌گیرد. در واقع می‌توان آن دسته از مواد خوراکی که حاوی ویتامین E باشد را برای درمان کبد چرب استفاده کرد.

۱۰. روغن زیتون
روغن زیتون مملو از اسید‌های چرب امگا۳ است. این روغن برای پخت‌وپز از مارگارین، کره یا روغن‌های تردکننده شیرینی‌ها بهتر است. تحقیقات نشان داده روغن زیتون از مقدار آنزیم کبد می‌کاهد و نه‌تنها کبد چرب را بهبود می‌بخشد، بلکه وزن فرد را هم کنترل می‌کند.اسید‌های چرب امگا۳ با کاهش مقدار چربی در کبد، فرد مبتلا به کبد چرب را درمان می‌کنند.

۱۱. سیر
این گیاه نه‌تنها به غذای مصرفی طعم می‌دهد، بلکه بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مکمل‌های پودر سیر می‌توانند به کاهش وزن فرد کمک کنند و در نتیجه از چربی‌های ذخیره‌شده در کبد چرب کاسته و فرد در مسیر بهبودی قرار بگیرد.

۱۲. چای سبز
بررسی‌ها نشان می‌دهد چای سبز می‌تواند در جذب چربی اختلال ایجاد کند. البته هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود، اما تاکنون محققان به این نتیجه رسیده‌اند که چای سبز ذخیره چربی در کبد را کاهش می‌دهد و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. چای سبز فواید دیگری از جمله کاهش کلسترول بد خون تا کمک به خواب بهتر دارد.

علاوه‌بر موارد فوق، نوشیدن آب هم برای سلامت نگهداشتن بدن و در عین حال بهبود کبد چرب ضروری است. این نوشیدنی از هر نوشیدنی دیگر مفید است و جلوی کم‌آب شدن بدن و اثرات منفی آن روی کبد را می‌گیرد.
برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب یا بدتر نشدن آن از نوشیدنی‌های شیرین‌شده، مانند آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های رژیمی پرهیز کنید. قند‌های مصنوعی هم به‌اندازه قند‌های طبیعی به کبد صدمه می‌زنند. از شیرینی‌ها و دسرها، نان‌های سفید، گوشت قرمز و پرچرب و انواع سس‌ها هم دوری کنید.
برچسب ها: کبد چرب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها