به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۳۵۷۷۰۳
وضعیت قرمز منابع آب در ایران

پیش‌بینی جدید از بحران آب تا سال ۲۰۳۰

پیش‌بینی جدید از بحران آب تا سال ۲۰۳۰
گروه اقتصادی: کمبود آب تنها به یک کشور و یک منطقه محدود نمی‌شود. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با کمبود آب حتی آب آشامیدنی مواجه هستند. اما آنطور که گزارش‌ها سازمان‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد، ایران جزو کشورهایی است که با بحران آب مواجه است و وضعیت نیز رو به بدتر شدن است.جمعیت مجموع کشورها حدود هشت میلیارد نفر است. ۲۵ درصد از این جمعیت با کمبود و تنش آب مواجه هستند. ضمن اینکه پیش‌بینی‌های کارشناسان از بدتر شدن وضعیت حکایت دارد.

رصدخانه مهاجرت در گزارشی به وضعیت تنش آبی در ایران و کشورهای دیگر پرداخت. بر اساس گزارش سازمان ملل ۲٫۳ میلیارد نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که دچار تنش آبی هستند. در حال حاضر ۷۸۵ میلیون نفر به حداقل آب لازم دسترسی ندارند.ضمن اینکه ۸۸۴ میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. موسسه جهانی آب تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۳۰ ممکن است ۷۰۰ میلیون نفر به دلیل کمبود شدید آب آواره شوند.
ایران در میان ۱۷ کشوری که بحران آب دارنداما وضعیت ایران از نظر کمبود آب چگونه است؟ در حال حاضر تقریبا ۷۳ درصد از افرادی که با تحت تاثیر کمبود آب هستند در قاره آسیا زندگی می‌کنند.


به گزارش رصدخانه مهاجرت ایران، موسسه منابع جهانی، کشورها را بر اساس تنش آبی را در پنج سطح مختلف طبقه بندی کرده است: تنش آبی بسیار بالا، زیاد، متوسط رو به زیاد، متوسط کم و پایین. این طبقه‌بندی از وضعیت بحران آب در ایران حکایت دارد.

بر این اساس ۱۷ کشور در سطح تنش آبی بسیار بالا قرار دارند. ۱۲ کشور از این دسته‌بندی در خاورمیانه قرار دارند. بنابراین گزارش کشورهای دارای تنش آبی بسیار بالا شامل قطر، اسرائیل، لبنان، ایران، اردن، لیبی، کویت، عربستان سعودی، اریتره، امارات متحده عربی، سن مارینو، بحرین، هند، پاکستان، ترکمنستان، عمان و بوتسوانا می‌شود.

بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است
بانک جهانی نیز در گزارش ۲۰۲۲ از تنش آبی در ایران نوشت. بر اساس این گزارش بیشترین مصرف آب در ایران متعلق به بخش کشاورزی است. مصرف منابع آب در کشور از بازآفرینی طبیعی آن پیشی گرفته است.
بحران آب در کشور، مخاطرات طبیعی دیگری را نیز به دنبال داشته است، از جمله فرونشست زمین. آنطور که کارشناسان می‌گویند فرونشست تقریبا به تمام استان‌های ایران رسیده است. در برخی از استان‌ها این پدیده به مناطق مسکونی رسیده که بر شدت آسیب می‌افزاید.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها