به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ساعت ۰۹:۵۲

ساخت دارویی که همه دردها را تسکین می‌دهد

گروه علمی: محققان آمریکایی دریافتند که ترکیب بنزیلوکسی سیکلوپنتیل آدنوزین (benzyloxy-cyclopentyladenosine) یک مسکن قوی در سیستم‌های مدل آزمایشی است که می‌تواند بدون عوارض جانبی و خطر اعتیاد، تمام‌ دردهای شما را تسکین دهد.یک مسکن قوی و نویدبخش جدید غیرافیونی با عوارض جانبی بالقوه کمتر نسبت به سایر مسکن‌ های قوی، به‌تازگی کشف شده است. تیمی از محققان به سرپرستی دانشمندان دانشکده علوم زیستی دانشگاه وارویک، ترکیبی به نام BnOCPA (بنزیلوکسی سیکلوپنتیلادنوزین) را تجزیه و تحلیل کردند که به عنوان یک مسکن قوی و انتخابی کشف شد که در سیستم‌های مدل آزمایشی غیر اعتیادآور است. BnOCPA همچنین دارای یک روش عملکرد منحصر به فرد است که می‌تواند مسیر جدیدی را برای ایجاد داروهای ضد درد فراهم کند.

این مطالعه که توسط تیم وارویک با همکاری محققان دانشگاه برن، دانشگاه کمبریج، دانشگاه کاونتری، دانشگاه موناش و سازمان‌های صنعتی انجام شد، اخیراً در مجله Nature Communications منتشر شده است.پروفسور گراهام لادز، محقق ارشد پروژه از دانشگاه کمبریج، گفت: «این یک داستان شگفت‌انگیز است که به سوگیری آگونیست برای GPCR نگاه می‌کند. BnOCPA نه تنها پتانسیل تبدیل شدن به نوع جدیدی از مسکن قوی را دارد، بلکه روش جدیدی را برای هدف قرار دادن سایر GPCR ها در کشف دارو به ما نشان داده است.»

در بریتانیا، نیمی از جمعیت گزارش می‌دهند که درد مزمنی دارند که یا متوسط ​​یا شدید و ناتوان کننده است. چنین دردی بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می‌گذارد و بسیاری از مسکن‌ های قوی که اغلب تجویز می‌شوند، دارای عوارض جانبی هستند. مواد افیونی مانند مورفین و اکسی کدون می‌توانند باعث اعتیاد شوند و در صورت استفاده بیش از حد خطرناک هستند. بنابراین نیازی جدی و افزاینده برای یک مسکن‌ قوی، جدید و بدون ویژگی اعتیادآوری وجود دارد.

بسیاری از داروها با فعال کردن مولکول‌های آداپتور معروف به پروتئین G، در سطح سلول عمل می‌کنند. فعال شدن پروتئین‌های G می‌تواند اثرات سلولی مختلفی ایجاد کند. از آنجایی که فقط یک نوع از پروتئین G توسط BnOCPA فعال می‌شود، اعمال آن بسیار انتخابی است و احتمال عوارض جانبی منفی ناشی از مصرف این مسکن قوی را به حداقل می‌رساند.

دکتر مارک وال، از دانشکده علوم زیستی دانشگاه وارویک، که رهبری این پروژه تحقیقاتی را بر عهده داشت، اظهار داشت: «انتخاب‌پذیری و قدرت BnOCPA آن را واقعاً منحصربه‌فرد کرده است و ما امیدواریم که با تحقیقات بیشتر بتوانیم یک مسکن‌ قوی تولید کنیم که به بیماران کمک می‌کند تا با دردهای مزمن کنار بیایند.»پروفسور برونو فرنگولی، محقق اصلی این پروژه، از دانشکده علوم زیستی دانشگاه وارویک، اضافه کرد: «این یک نمونه فوق‌العاده از خوش‌بینی در علم است. ما هیچ انتظاری نداشتیم که BnOCPA رفتار متفاوتی با مولکول‌های دیگر در رده خود داشته باشد، اما هر چه بیشتر به BnOCPA نگاه کردیم، خواصی را کشف کردیم که قبلاً هرگز دیده نشده بود و ممکن است زمینه‌های جدیدی از شیمی دارویی را ایجاد کند.