به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۳۵۷۸۳۲

فیلمساز پیشگام سوییسی درگذشت

فیلمساز پیشگام سوییسی درگذشت
گروه فرهنگی:آلن تانر یکی از فیلمسازان پیشگام موج نوی سوییس در ۹۲ سالگی درگذشت.آلن تانر فیلمساز پرکار سوییسی که به عنوان یکی از پیشگامان موج نوی سینمای این کشور درنظر گرفته می شد و اولین سوییسی بود که یوزپلنگ لوکارنو را به دست آورد، در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

بنیاد تانر در همراهی با خانواده این سینماگر بیانیه ای صادر کرد و در بخشی از آن از آلن تانر به عنوان یکی از رهبران سینمای سوییس یاد کرد.تانر که حرفه کارگردانی را از اواخر دهه ۵۰ آغاز کرد در سطح بین الملل نیز با بیش از ۱۰ فیلم شناخته می شد. او که معاصر فیلمسازان موج نوی فرانسه به شمار می آمد، به همراه چند تن از همکارانش مانند میشل سوتر، کلود گورتا، ژان لویی روی و ژان ژاک لاگرانژ موج جدید کوچکی در دهه ۱۹۷۰ در سوییس به راه انداختند.

اولین فیلم بلند تانر، «شارل، مرده یا زنده» بود که در سال ۱۹۶۹ در واکنش به حوادث می ۱۹۶۸ ساخته شد و پیوند سیاست با سینما بود. این فیلم یوزپلنگ طلایی لوکارنو آن سال را به دست آورد. «شارل، مرده یا زنده» قصه یک تاجر را روایت می کند که تصمیم می گیرد زندگی سرمایه دارانه اش را در جریان جنبش می ۶۸ را رها کند و در اوج اعتراضات دانشجویی به زندگی دیگری روی آورد.
برچسب ها: آلن تانر درگذشت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها