به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۳۵۷۸۹

خطر ابتلا به سرطان معده با مصرف نمک

گروه سلامت: یک متخصص تغذیه در امور سرطان گفت: مصرف روزانه نمک باید کمتر از ۶ گرم باشد در حالی که اینگونه نیست و در خوراکی‌هایی مانند پیتزا، همبرگر، سس‌ها، سوسیس‌ها نمک بالایی وجود دارد که مصرف آنها خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.
خطر ابتلا به سرطان معده با مصرف نمک
سید حسین داوودی گفت:‌ متاسفانه اغلب مردم بیش از مصرف استاندارد نمک استفاده می‌کنند و این در حالی است که تحقیقات نشان داده بین نمک و سرطان معده ارتباط وجود دارد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کلیوی را افزایش می‌دهد. وی در مورد اقداماتی که برای کاهش نمک می‌توان انجام داد، گفت: ‌بهتر است سبزیجات و میوه‌های بیشتری بجای غذاهای فرآوری شده مصرف شود، چرا که بیش از 80 درصد نمک در غذاهای فراوری‌ شده وجود دارد.

داوودی گفت: بنابراین باید مراقب مصرف غلات، نان، غذاهای آماده، پیتزا، همبرگر، سوسیس‌ها، سوپ‌ها و سس‌ها باشیم چرا که ممکن است نمک بالایی داشته باشند. این متخصص تغذیه در امور سرطان افزود: همچنین بهتر است غذاهایی که در منزل تهیه می‌شود با محصولات تازه باشد تا بتوانیم مقدار مصرف نمک را کنترل کنیم. وی تصریح کرد: برای خرید خوراکی‌ها برچسب غذایی را کنترل کنیم و محصولاتی را انتخاب کنیم که نمک و یا سدیم کمتری دارند و کنسروها و یا غذاهای بسته‌بندی شده‌ای را انتخاب کنیم که هیچگونه نمک اضافه شده‌ای نداشته باشند.

داوودی تصریح کرد: بجای نمک بهتر است از ادویه‌ها، گیاهان معطر، سیر و لیمو استفاده شود و ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه، زنجبیل و گیاهان معطری مثل ریجان و برگ بو به غذا طعم می‌دهند. این متخصص تغذیه در امور سرطان افزود: مطالعات نشان داده مصرف بالای نمک می‌تواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راه‌های افزایش خطر سرطان معده است.
مرجع : فارس