به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۳۵۷۹۹۲

دلایل عجیب طالبان برای مدرسه نرفتن دختران

دلایل عجیب طالبان برای مدرسه نرفتن دختران
گروه بین الملل: وزارت معارف حکومت طالبان می‌گوید در مورد بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه باید به خواست و فرهنگ مردم توجه شود.
نورالله منیر، وزیر معارف (آموزش و پرورش) در ولایت ارزگان، در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت که «مدارس دخترانه بالاتر از ششم ابتدایی به دلیل مسائل فرهنگی تعطیل شده است... اگر از مرکز ارزگان به روستاها بروید و از مردم در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه بپرسید پاسخ خود را می‎‌گیرید.»
او افزود که «اگر در مسجد از مردم بپرسید که چند درصد مردم اجازه می‌دهند که دختران ۱۶ و ۱۷ ساله‌شان به مکاتب (مدارس) بروند، دیگر به پرسیدن سوال از من نیازی نخواهید داشت.»
او گفت «ما در جامعه افغانی زندگی می‌کنیم که فرهنگش برای ما معلوم است. این همان فرهنگی است که حکومت‌های قبلی هیچ‌گاهی به آن توجه نکردند.»
اظهارات این مقام طالبان در حالی صورت گرفته است که روز شنبه شماری از دانش آموزان و زنان در اعتراض به بستن دبیرستان‌های دخترانه در پکتیا در جنوب شرق افغانستان، که به تقاضای مردم محلی بازگشایی شده بود، در خیابان‌های مرکز این ولایت تظاهرات کردند.
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در روزهای اخیر از حکومت طالبان درخواست کرده که دبیرستان‌های دخترانه را باز کند.
هدر با، مسئول بخش زنان سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به این اقدام طالبان در پکتیا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است تا در نشست هفته آینده خود در برابر طالبان اقدامات سختگیرانه‌تری را روی دست بگیرد. او در توییتی افزوده که «منتظریم بیبینیم که این شورا چه خواهد کرد».


 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها