به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۳۵۸۰۳۵

سنگ بازالت چیست، فلات ایران

گروه کسب و کار: این سنگ‌، سنگی از گروه سنگ‌های آذرین است که مانند دیگر سنگ‌های آذرین از مواد مذاب آتشفشانی به وجود می‌آید.
سنگ بازالت چیست، فلات ایران
این سنگ در موارد متنوع و فراوانی کاربرد دارد که می‌توان به کاربردهای گوناگون آن در صنعت ساختمانی و همچنین در پزشکی اشاره کرد. این کاربردها باعث افزایش محبوبیت آن به طرزی باور نکردنی شده است‌.
 سنگ بازالت علاوه بر کاربردهای مختلف‌، فراوانی بسیاری هم در کشور ایران دارد.
رنگ‌های مختفی از این سنگ دیده می‌شود که البته بیشتر آن‌ها تیره رنگ هستند‌.
اما دقیقا این سنگ بازالت چیست و چه کاربردی دارد؟
 
انواع سنگ بازالت نما
سنگ‌های بازالت به دو دسته تقسیم میشوند که این دسته بندی بر اساس ویزگی‌های شیمیایی و سنگ نگاری‌،
آن‌ها را به دو گروه "تولئیتی" و "قلیایی" گروه بندی می‌کند‌.
 در بازار‌، انواع این سنگ بازالت نما به صورت متنوع تری دسته بندی و عرضه می‌شوند که عبارتند از : بازالت سابیده‌، بازالت تایل‌، بازالت چرم و کوبیک بازالت‌. ولی قبل آن بدانیم سنگ بازالت نما چیست و بیشتر بدانیم.
در ادامه کاربرد هریم به اختصار شرح داده می‌شود :
-بازالت سابیده‌ برای استفاده در کف پوش‌های محل‌های عبور و مرور است.
-بازالت تایل به روش تایل‌، که روشی اختصاصی یرای برش سنگ است‌، به شکل کاشی تولید می‌شود و در نماکاری برای انواع ساختمان و کف ساختمان کاربرد دارد.
-بازالت چرم از لحاظ کاربرد شبیه بازالت سابیده است اما از لحاظ ظاهر‌، مانند چرم است‌.
-کوبیک بازالت برای مصارف تزیینی کاربرد دارد‌. به شکل مکعب ساخته و تولید می‌شود‌.
 
 قیمت سنگ بازالت
قیمت این سنگ معمولا متغیر است و بسته به عواملی مانند ضخامت و ابعاد‌، می‌تواند قیمت‌های مختلفی داشته باشد. هچنین اگر رنگ و طرح سنگ خاص تر و منحصر به فرد تر باشد‌، دارای قیمت بالاتری خواهد بود‌.مورد دیگری که روی قیمت آن موثر است نوع  این گونه از سنگ می‌باشد‌.
 
خرید سنگ بازالت
برای خرید باید عواملی مانند وزن‌، رنگ‌، طرح و نوع سنگ را مد نظر قرار داد‌. البته بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید هم عاملی مهم در انتخاب و خرید آن می‌باشد‌. کمک گرفتن از کارشناسان مربوطه در حوزه سنگ و پرس و جو کردن از مرکزهای سنگ بری معتبر نقشی دو چندان در کیفیت خرید شما خواهد داشت.
 


مزایای سنگ بازالت
این سنگ‌ها مزایای زیادی دارند ؛ این مزایا که به سنگ کاربردهای متنوعی بخشیده است‌، باعث می‌شود در موارد گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.
چند نمونه از مزایایی که می‌توان نام برد :
-برای رمپ پارکینگ‌ها مناسب هستند.
-برای کف و دیوار فضای بیرونی گزینه خوبی هستند.
-جلوه ای زیبا در ترکیب با سنگ‌های چینی برای راهروی خانه‌ها دارند.
-مقاومت بالا و سختی زیادی دارند‌.
-در مقابل ساییدگی و ضربه محکم هستند.
-دارای قدرت چسبندگی قابل توجهی با انواع مصالح ساختمانی می‌باشند‌.
-طول عمر بالایی دارند‌.
-برای استفاده در اندازه‌های بزرگ گزینه خوبی هستند‌.
-همچنین قیمت سنگ بازالت به صرفه است ؛ از این رو خرید سنگ بازالت انتخابی اقتصادی به شمار می‌رود.
 
معایب سنگ بازالت
کاربرد این سنگ در مناطق شهری و مناطقی که عبور و مرور بیشتر است در حال کاهش یافتن است ؛ زیرا با  باران‌های اسیدی وارد واکنش می‌شود و باران اسیدی باعث خراب شدن آن می‌شود‌.
علاوه بر آن‌، این سنگ بهتر است که در مصارف زیاد مورد استفاده قرار نگیرد ؛ زیرا بسته به نوع آن‌، ممکن است وزنی زیاد داشته باشد و این وزن زیاد می‌تواند موجب شود که ساختمان باری با وزن اضافه تر را متحمل شود. در نتیجه‌، بار زیاد‌، استحکام ساختمان را کم تر می‌کند‌.
 
کاربردهای سنگ بازالت
یکی از اصلی ترین کاربرد‌های سنگ بازالت شیاردار چیست این است که از آن برای تولید الیاف بازالت استفاده می‌شود. در واقع بازالت جزو مواد خنثی، طبیعی و حاصل سنگ‌های آذرین بیرونی است که گسترده ترین حالت صخره ای را در پوسته ی زمین به خود اختصاص می‌دهد.



مشخصه‌های موادی که شامل ترکیبات بازالت می‌باشند، به شکل کامل با محیط زیست سازگاری دارند و موادی هستند که کاملا غیر سمی می‌باشند. به همین خاطر است که از بازالت برای ساخت الیاف بازالتی استفاده می‌کنند.
از ویژگی‌ها و خوصوصیات مثبت الیاف سنگ بازالت می‌توان داشتن ثبات شیمیایی بالای آن را نام برد که در مقایسه با الیاف شیشه ای به ویژه در فضاهای بازی قوی هستند. این الیاف‌ها غیر سمی و همین طور غیر قابل حریق و مقاوم در مقابل دما‌های بسیار زیاد می‌باشند.
از دیگر خصوصیات این الیاف‌های سنگ بازالت این است که پایداری حرارتی بسیار زیادی دارند که همین موضوع باعث شده است که قابلیت ایزولاسیون حرارتی بازالت، سه برابر پنبه نسوز باشد. به دلیل داشتن همین ویژگی نسوز بودن و مقاوم بودن در برابر حریق از الیافت سنگ بازالت برای محافظت از حریق شناورها، استفاده می‌شود.
همینطور طبق تحقیقات و برسی‌های لازم در باره ی الیاف مورد استفاده در صنعت‌های دریایی، ثابت شده است که الیاف‌های بازالت شامل خواص مکانیکی هستند که اصلا قابل مقایسه با الیاف شیشه مدل E نمی باشد، چه بسا از آن نیز بهتر می‌باشد. به همین دلیل است که انتخاب خوبی برای استفاده در شناور‌ها می‌باشد. و همیشه برای آنها، از خرید سنگ بازالت استفاده می‌شود.
شما میتوانید برای سفارش سنگ بازالت مرغوب از شرکت فلات ایران این سنگ را تهیه نمایید.
دفتر مرکزی فروش
09122784960
021-88708333
کارخانه
09121244960
021-5224749-50
منبع: سنگ بازالت فلات ایران
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها