به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۹:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۳۵۸۱۴۹
عملکرد نامنظم مرکز فرماندهی و کنترل روسیه در جنگ

آزادسازی ۶ هزار کیلومتر از خاک اوکراین

آزادسازی ۶ هزار کیلومتر از خاک اوکراین
گروه بین الملل:  رئیس جمهور اوکراین، اعلام کرد که نیروهای اوکراینی با ضدحمله‌های خود طی ماه جاری میلادی ۶ هزار کیلومتر از خاک این کشور را از روس‌ها باز پس گرفته‌اند.
ولودیمیر زلنسکی گفت: «از آغاز سپتامبر، سربازان ما ۶ هزار کیلومتر از خاک اوکراین را در شرق و جنوب آزاد کرده‌اند و ما همچنان در حال پیشروی‌ هستیم.»
در همین حال  وزیر خارجه ایالات متحده،گفت: اگرچه ضدحملات اوکراین علیه ارتش روسیه به تازگی آغاز شده است، اما نیروهای اوکراینی در همین مدت «پیش‌روی‌های چشمگیری» داشته‌اند.آنتونی بلینکن گفت: «کاری که آنها انجام دادند بسیار روش‌مند و برنامه‌ریزی‌شده بود و البته که آنها از حمایت‌های چشمگیر ایالات متحده و کشورهای دیگر که می‌خواستند اطمینان یابند اوکراین از تجهیزات لازم برای انجام این ضدحملات برخوردار است، بهره بردند.»
وزیر خارجه ایالات متحده سپس گفت که جنگ اوکراین احتمالا برای مدتی ادامه یابد چرا که روسیه همچنان از نیرو و تسلیحات چشمگیری در اوکراین برخوردار است و آنها را «به‌شکل بی‌رویه‌ای» علیه شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی به کار می‌برد.وی اظهار داشت: «روسیه مرتکب این تجاوز شده. به نظرم با توجه به بهایی که برای آن پرداخت می‌کند، باید آن را متوقف کند.»
نیروهای نظامی اوکراین در ضدحمله‌های هفته اخیر در منطقه خارکیف برتری نفرات قابل توجهی نسبت به نیروهای روسیه داشتند. ارتش اوکراین روستاهای شمال را بازپس گرفته و در خطوط مقدم روسیه رسوخ کرده است. موفقیت ارتش اوکراین تاثیر قابل توجهی بر طراحی عملیاتی روسیه دارد.والری مارچنکو، شهردار ایزیون هم گفت: ارتش اوکراین در این شهر حضور داشته و پرچم اوکراین دوباره بر فراز شهر در اهتزاز است.ارتش در حال حاضر مشغول پاکسازی این شهر جنگ‌زده از آوار و جستجو به دنبال سربازان احتمالی روسی هستند که ممکن است در خانه شهروندان پنهان شده باشند. مارچنکو گفته است کسانی که شهر را در جریان جنگ ترک کرده بودند می‌توانند تا ده روز دیگر به خانه بازگردند.در همین حال  ارتش روسیه بخش بزرگی از تجهیزات نظامی و مهمات خود را در مناطق بازپس گرفته شده رها کرده است.براساس برخی گزارش‌ها کارخانه‌های تانک سازی روسیه عملیاتی تمام وقت را برای تولید و جبران شکست‌های اخیر در میدان جنگ آغاز کرده‌اند.بر اساس همین گزارش‌های کارکنان اورلاواگونزاود، بزرگترین سازنده خودوهای زرهی در روسیه «به دلیل نیازهای خط تولید» اجازه مرخصی ندارند.
ارزیابی آمریکا از جنگ در اوکراین
پنتاگون می گوید روسیه تا حدی زیادی تمامی دستاوردهای نظامی اش را در منطقه خارکیف اوکراین واگذار کرده و بسیاری از نیروهایی که از این منطقه عقب نشینی کرده اند با عبور از مرز از اوکراین خارج شده اند.
 نیروهای روسیه هنگام عقب نشینی تجهیزات خود را پشت سر جا گذاشته اند که از نظر آمریکا می‌تواند نشانه عملکرد نامنظم مرکز فرماندهی و کنترل روسیه باشد اما به گفته یک مقام ارشد پنتاگون  روسیه هنوز قدرت آتش خود را بر بخموت متمرکز کرده و حملات سنگین هوایی و توپخانه‌ای آن علیه اوکراین ادامه دارد.این مقام آمریکایی نگفته است که چه تعداد از نیروهای روسیه خاک اوکراین را ترک کرده اند اما در مجموع این عقب نشینی را قابل توجه دانسته است.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها