به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۳۵۸۱۷۷

تحریف واقعیت های جنگ اوکراین در ایران

تحریف واقعیت های جنگ اوکراین در ایران
گروه بین الملل:با گذشت بیش از ۲۰۰ روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین، گزارش‌های میدانی از پیشروی نیرو‌های کی‌یف و عقب‌نشینی روس‌ها حکایت دارند، با وجود آنکه روسیه عقب‌نشینی را تایید کرده اما این اتفاق در روزنامه کیهان و خبرگزاری تسنیم بازتاب متفاوتی داشته است.
به گزارش فرارو، بازتاب متفاوت پیشروی دور از انتظار اوکراین در مناطق اشغال شده توسط کیهان و تسنیم، در شرایطی است که حتی روس‌ها در چند روز گذشته عقب‌نشینی خود از جبهه‌های شمال شرق اوکراین را تایید کرده‌اند. حتی ولادیمیر پوتین نیز با لحنی تند که ناشی از برهم خوردن موازنه معادلات میدان به ضرر آن‌ها است، کشور‌های حامی غرب را به شدت مورد تهدید قرار داده است.
تسنیم: تانک‌های روسیه زمین‌گیر نشده، بلکه مسکو تغییر تاکتیک داده
خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه (۲۱ شهریور) در گزارشی تحت عنوان «آیا ارتش اوکراین، روسیه را شکست داده است؟» نوشت که عقب‌نشینی روسیه واقعیت ندارد و آن‌چه اتفاق افتاده آسیب دیدن روس‌ها در میدان سیاست است!
تسنیم گزارش خود را با ادعای کی‌یف مبنی بر پس گرفتن بخش‌های وسیعی از جنوب و شرق اوکراین و وارد کردن ضربه سنگین به نیرو‌های روسی در ۲۰۰ روز پس از حمله نظامی روسیه آغاز می‌کند و دائم این پرسش را مطرح می‌کند که این مساله تا چه اندازه واقعیت دارد؟ آیا ارتش اوکراین توانسته یک شکست نظامی بزرگ به ارتش روسیه وارد کند یا مساله، عقب‌نشینی خودخواسته‌ی نیرو‌های روس است؟
این خبرگزاری در ادامه با طرح این ادعا که برای خوانش وضعیت کنونی علت اصلی شروع جنگ، باید جنگ روانی رسانه‌های غربی مورد توجه قرار گیرد، می‌نویسد: «اساساً مساله اصلی که زمینه را برای ورود نظامی ارتش روسیه به خاک اوکراین و آغاز درگیری‌ها فراهم کرد، تلاش مسکو برای ایجاد یک سرزمین حائل و میانی بین روسیه و اوکراینی بود که تلاش می‌کرد تا عضو اتحادیه‌ی نظامی ناتو شود... در واقع، روس‌ها در میدان نبرد با اوکراینی‌ها شکست نخوردند و به‌خلاف چیزی که رسانه‌های جریان اصلی غربی روایت می‌کنند، تانک‌های روسیه در خاک اوکراین زمین‌گیر نشدند؛ بلکه روس‌ها در میدان سیاست آسیب دیدند و مجبور به تغییر تاکتیک در میدان نبرد شدند که البته میوه‌اش را هم در دونباس چیدند.»
در ادامه این گزارش مدعی می‌شود: «رویداد‌های چند روز اخیر را هم می‌توان در همین زمینه تحلیل کرد؛ یعنی نیرو‌های نظامی روسیه که در مناطق مختلف اوکراین با ارتش این کشور درگیر بودند، حالا برای تمرکز بر منطقه‌ی دونباس و همچنین ادامه‌ی عملیات در جنوب – یعنی مناطقی مانند میکولایف و اودسا – اقدام به عقب‌نشینی از مناطق دیگر نظیر خارکیف کرده‌اند.
از بوردیو به سوی دفاع از فلاکت اروپا در نتیجه ۲۰۰ روز جنگ
اما توجیه عقب‌نشینی مسکو در میدان نبرد به تسنیم ختم نمی‌شود، بلکه روزنامه کیهان در چاپ روز سه‌شنبه (۲۲ شهریور) در یادداشتی تحت عنوان «تغییر سبک زندگی فقط طی ۲۰۰ روز!» به بررسی تغییر رفتار و سبک زندگی اروپایی‌ها (بحران اقتصادی و اجتماعی در قاره سبز) بعد از آغاز جنگ اوکراین می‌پردازد. در ادامه این نوشته به قلم «جعفر بلوری» ادعا می‌شود یک جریان داخلی (غرب‌گرایان) به شدت مخالف بازتاب اخبار بحران در اروپا در نتیجه جنگ اوکراین هستند و رفتار آن‌ها را مورد انتقاد جدی قرار می‌دهد.
در یادداشت کیهان، حتی به نظرات «پیر بوردیو»، جامعه‌شناس فرانسوی در باب «عادت‌واره‌ها» نیز توسل می‌شود تا نشان داده شده که وضعیت غرب در نتیجه بحران اوکراین بحرانی بوده و غرب‌گرایان داخلی در رابطه دیالکتیک بین ذهن یا درون خود با واقعیات میدانی، نمی‌توانند موفقیت روسیه و شکست غرب را ببینند.
در بخشی از این یادداشت آمده است: «در ایران یک جریان سیاسی وجود دارد که، به شکل «عصبی‌گونه» مخالف بازنشر گزارش‌ها و تحلیل‌های مقامات و رسانه‌های رسمی و مراکز معتبر و علمی اروپا و آمریکا درباره بحران‌هایی است که مدتی است گریبان غرب را گرفته است. به عبارتی، وقتی صدراعظم آلمان می‌گوید، زمستان سختی پیش‌رو داریم، یا نخست‌وزیر مجارستان اعلام می‌کند، تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع کردیم، به ضرر اروپا و مردم خودمان تمام شده و اروپا در جنگ اوکراین باخته است، یا دبیرکل ناتو می‌گوید، وضع اروپایی‌ها اصلا خوب نیست و رسانه‌های دنیا نیز به بازنشر و تحلیل این مواضع می‌پردازند، این جریان سیاسی عصبانی می‌شود.»
در ادامه این یادداشت تاکید شده، دوباره با دقت به این جمله توجه کنید: «غربی‌ها از انتشار این گزارش‌ها و تحلیل‌ها عصبانی نمی‌شوند و اصلا خودشان این گزارش‌ها را تولید و منتشر می‌کنند، اما این جریان سیاسی که از قضا خود را غربگرا هم می‌داند، از بازنشر آن خشمگین و بازنشر‌کنندگان را به باد فحش و انتقاد می‌گیرند. پاسخ چرایی این رفتار عجیب را بالای همین صفحه در ستون «گفت و شنود» بخوانید!»
 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها