به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۳۵۸۳۱۷

بهترین ساعت برای ورزش‌ کردن

بهترین ساعت برای ورزش‌ کردن
گروه علمی: باید بدانید ورزش‌ کردن در صبح یا عصر به شما و هدفتان از این کار بستگی دارد. هر دوی این ساعت فواید خاص خود را دارد و تاثیرات متفاوتی روی بدن می‌گذارد.البته این پرسش پاسخ قطعی ندارد برخی براین باورند که بهترین زمان، صبح و پیش از خوردن صبحانه است چراکه سبب می‌شود چربی بیش‌تری سوزانده شود. برخی دیگر براین باورند که عصر‌ها به این دلیل که به بدن توان بیش‌تری برای انجام کار‌ها و حرکات دشوار دارد زمان بهتریست.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم بهترین ساعات برای ورزش‌کردن به فرد، هدفش از تمرینات ورزشی و نوع تمریناتی که انجام می‌دهد، بستگی دارد. البته در این میان نباید ساعت بیولوژیکی بدن برای آمادگی از نظر انجام تمرینات ورزشی را نادیده گرفت.شاید ساعت بیولوژیک بدنتان را ندانید، اما نگران نباشید چراکه پیداکردن آن کار چندان پیچیده و دشواری نیست کافیست یک هفته صبح‌ها و هفته پس از آن عصر‌ها ورزش کنید و دقت کنید در چه ساعتی از روز لذت شما از ورزش‌کردن بیش‌تر و آسان‌تر و مهم‌تر این‌که عملکرد شما در کدامیک از این زمان‌ها بهتر است.دقت داشته باشید ساعتی را برای ورزش‌کردن گزینش کنید که همیشه بتوانید آن را انجام دهید تا ورزش به شکل روتین و عادتی روزانه برای شما بدل شود.

مزایای ورزش‌ کردن در صبح
۷ تا ۹ صبح
اگر به‌دنبال چربی‌سوزی و ساخت عضله هستید این ساعت بهترین زمان برای ورزش است.هنگامی‌که از خواب بیدار می‌شوید سطح گلیکوژن، انسولین و قند خون بدنتان پایین است، پس در درازای روز زودتر چربی می‌سوزانید. پس اگر می‌توانید در این ساعات از روز ورزش را آغاز کنید.در این ساعات دقت داشته باشید، چون معده خالیست و شما نخستین کاری که پس از بیدارشدن انجام داده‌اید ورزش بوده است بنابراین باید ورزشی با شدت متعادل انجام دهید چراکه در غیراین صورت دچار افت فشار می‌شوید.

توجه داشته باشید که اگر به‌دنبال عضله‌سازی هستید کلید آن تستوسترون است و چون این ماده در ساعت ۸ صبح به اوج تولید خود می‌رسد و در درازای روز کم می‌شود بهترین زمان برای ساخت عضلاتتان، تمرین در صبح است.ورزش‌کردن در صبح زود هم‌چنین سبب افزایش سطح سروتونین می‌شود. با تمرین در صبح، می‌توانید خلق و خوی خود را به شکلی شگفت‌آور بهبود بخشید.

به گزارش ۲۴، ازسوی دیگر ورزش‌کردن در صبح زود به دلیل خلوتی خیابان و پارک‌ها فضای باز بیش‌تری در اختیار شما قرار می‌دهید تا با آزادی عمل بیش‌تری ورزش کنید و حتی آسان‌تر از وسیله‌های ورزشی موجود در پارک‌ها بهره ببرید.ورزش‌کردن در ساعات اولیه صبح انرژی شما را برای ادامه روز افزایش می‌دهد.

ورزش‌کردن در ساعت ۱۰ تا ۱۲
این ساعت زمانیست که افراد نهایت هوشیاری خود را دارند و به‌آسانی می‌توانند استدلال کنند. پژوهش‌گران دلیل این امر را بالابودن متابولیسم گلوکز در بدن و در این ساعات می‌دانند بنابراین عملکرد ورزشی مبتنی بر مهارت و استراتژی‌های رقابتی و تصمیم گیری را در این ساعات از روز پیشنهاد می‌کنند.فراموش نکنید اگر این ساعت را برای ورزش انتخاب می‌کنید از هنگام غذاخوردنتان ساعتی گذشته باشد چراکه خون به هنگام ورزش باید وارد ماهیچه‌ها شود، اما پس از صرف غذا برای هضم آن در دستگاه گوارش است. پس ۹۰ دقیقه بعد از هر وعده سنگین غذایی به بدن فرصت دهید.

مزایای ورزش‌ کردن در عصر
ورزش‌کردن بین ساعت ۱۶ تا ۲۰
این ساعات از عصر هنگام آن است تا فعالیت‌های فیزیکی همراه با سرعت و استقامت انجام دهید.
۴ تا ۸ بعد از ظهر: این زمان بهترین موقع برای انجام فعالیت‌های فیزیکی مبتنی بر قدرت، سرعت و استقامت است. چون درجه حرارت بدن نسبت به ساعات دیگر روز بالاتر، ظرفیت ریه و جریان خون به عضلات بیش‌تر و البته بدن هم منعطف‌تر است. در این ساعات از روز معمولا افراد میان دست و چشمشان هماهنگی بیش‌تری دارند بنابراین زمان خوبی برای برای دویدن، دوچرخه سواری، شنا و بازی‌های ورزشی بر پایه راکت مانند تنیس محسوب می‌شود.همان‌گونه‌که اشاره کردیم بدن به هنگام عصر انعطاف‌پذیری بیش‌تری دارد بناربراین آسیب کم‌تری می‌بیند.

نکات مهم
توجه داشته باشید که در شب و در فاصله ۳ ساعت مانده به خواب خود هرگز ورزش نکنید، چون این کار می‌تواند کیفیت خواب را تحت‌تاثیر قرار دهد.اگر در فضای آزاد و باز ورزش می‌کنید مراقب آلودگی هوا باشید و اگر روزی هوا آلوده است ورزش‌کردن در آن چیزی جز خطر ندارد. در این روز‌ها می‌توانید در خانه ورزش کنید.برای تنوع هم بد نیست.
برچسب ها: ورزش کردن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها