به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۳۵۸۳۳۹

بورس و طلا به چه سمتی می‌روند؟

بورس و طلا به چه سمتی می‌روند؟
گروه اقتصادی: نرخ تورم در آمریکا به ۸٫۳ درصد رسید. شاخص قیمت مصرف کننده که طیف وسیعی از کالاها و خدمات را در برمی‌گیرد، ۰.۱درصد در ماه و ۸.۳ درصد در یک سال گذشته افزایش یافته است.بدون احتساب هزینه‌های ناپایدار مواد غذایی و انرژی، شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به ماه جولای ۰.۶درصد و نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۶.۳ درصد افزایش داشته است.

اما نرخ تورم آمریکا تاثیری در اونس جهانی و ارزش نرخ دلار دارد؟
حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی گفت: تورم آمریکا به صورت مستقیم تاثیری بر اونس جهانی و قیمت طلا ندارد. نرخ تورم آمریکا بر سیاست‌های مجموعه فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا تاثیر می‌گذارد. با توجه به تجربه‌های قبلی، فدرال رزرو روند افزایش نرخ بهره را ادامه می‌دهد.او افزود: با توجه به بازار کامودیتی‌ها، کالاهای اساسی جهانی و همچنین، بازار طلا که یکی از دارایی‌های ضمانت شده و نقدپذیر است، در آینده با رکود و کاهش قیمت همراه می‌شود.این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: هرچه نرخ بهره بالاتر برود نرخ دلار نیز بالا می‌رود. در چند سال اخیر نیز، با توجه به افزایش نرخ بهره، نرخ برابری دلار و یورو به بالاترین سطح خود رسیده است.

بازارهای کشور تاثیر می‌پذیرد؟
جیهانی ادامه داد: بازار کشور، به خصوص بازار سرمایه، بیشتر به کامودیتی‌ها وابسته هستند. پیش‌بینی می‌شود که کامودیتی‌ها نیز در یک فضای رکودی در ماه‌های آینده قرار بگیرند. در نتیجه، سهام دلاری و صادراتی بازار کشور با یک افت و درجا زنی قیمتی همراه می‌شود.او گفت: اما موضوعات سیاسی تاثیر بیشتری بر قیمت دلار دارد تا ارزش جهانی. با توجه مذاکرات برجام و جلسه شورای حکام، احتمال دارد که قیمت دلار روند افزایشی بسیار کندی در پیش بگیرد. اما این افزایش قیمت، در شرایطی که اتفاق سیاسی مهمی رخ ندهد، نمی‌تواند به بالاتر از کانال ۳۲ هزار تومان برسد.

تورم کدام کشور تاثیرگذار است؟
چندی پیش، بانک آف آمریکا اعلام کرد: بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره خود را تا اوت ۲۰۲۳ به ۴ درصد افزایش خواهد داد. بریتانیا در سال آینده وارد رکود خواهد شد، زیرا تورم بالاتر، افزایش شدید نرخ‌ها و تقاضای مصرف‌کننده ضعیف‌تر بر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر می‌گذارد. ما تا اواخر سال ۲۰۲۴ در مقایسه با اواسط سال ۲۰۲۳ در قیمت‌گذاری بازار هیچ کاهش نرخ بهره‌ای را فرض نمی‌کنیم.

همچنین، لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا: افزایش تورم یک نگرانی عمده است. بانک مرکزی مصمم و متحد است تا تورم را به ۲ درصد برگرداند و اجازه نمی‌دهد انتظارات قیمتی از کنترل خارج شود.این دو پدیده بر بازارهای ایران تاثیری خواهد گذاشت؟ تاثیر نرخ تورم کدام کشور بر ایران بیشتر است؟این کارشناس بازارهای مالی توضیح داد: تاثیرات بازارهای جهانی بر بازارهای مالی ایران، با تاثیر قیمت دلار یکسان است. اما تورم آمریکا بیشتر از تورم اروپا بر قیمت دلار در بازار ایران تاثیر دارد.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها