به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب : ۳۵۸۳۷۳

چرا اینقدر مردم بی‌اعتماد شده‌اند؟

چرا اینقدر مردم بی‌اعتماد شده‌اند؟
گروه سیاسی: صادق زیباکلام استاد دانشگاه در مطلبی نوشت:فرار از پرداخت مالیات پدیده‌ای نیست که فقط به ایران محدود شود. اما فرار از مالیات در ایران بسیار رایج و بصورت امری عادی درآمده. نظام هم که به این بی‌اعتمادی پی‌برده منظماً سعی میکند با ابداع راه و روش‌های جدیدتر، هم جلوی فرار از مالیات را بگیرد، هم بر حوزه‌های اخذ مالیات بیافزاید. از جمله دستورالعمل جدید به بانکها بمنظور کنترل حسابهای مشتریان.
اما تجربه نشان داده که مردم هم راههای دور زدن آن تصمیمات را ابداع میکنند و عملاً از پرداخت مالیات شانه خالی میکنند.میماند این سؤال که چرا در کشورهای دیگر این‌همه گریز از پرداخت مالیات وجود ندارد و چرا در ایران چنین وضعیتی بوجود آمده؟
اگر در ایران هم مثل بسیاری از کشورهای دیگر، یک حداقلی از اعتماد به نظام در خصوص نحوۀ دریافت و هزینه‌کردن مالیات وجود میداشت، آیا اینقدر فرار از مالیات گسترده میشد؟
ایکاش نظام بجای ایجاد این‌همه روشهای گوناگون بمنظور جلوگیری از فرار از پرداخت مالیات، یکبار هم از خودش میپرسید چرا اینقدر مردم بما بی‌اعتماد شده‌اند که حتی اقشار و لایه‌های متدین جامعه هم بما اعتماد نمی‌کنند مالیات بپردازند؟ و آیا در کشورهای دیگر هم این حجم از بی‌اعتمادی وجود دارد که نظام‌های‌شان از همه مجبور باشند بزور مالیات بگیرند؟
 
برچسب ها: صادق زیباکلام

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۵:۱۳
چون رانتخوار واختلاسگر و دزدی و دروغ و فریب شده کار مسولان کشور ایران (393115)
محمدرضا
Romania
۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۶:۴۰
زیبا کلامی که تو زمان تصویب برجام بدون اینکه اونو خونده باشه(خودش اقرار و تصریح کرد) نمی تونه قابل اعتماد براتون باشه...
شما بهار نیوزی ها هم بهتره تحلیل گراتون رو عوض کنید (393121)
۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۸:۲۳
نون انگلیس حلالت از وقتی اون رو خوردی خوب بی ملاحظه ازش و از نوکراش دفاع میکنی (393145)
Asadollah
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۶/۲۴ ۲۲:۱۸
سلام متاسفانه عدم اعتماد به مودی توسط اداره جات مالیاتی بمراتب از عدم اعتماد مودی به دولت و وزارت دارایی بیشتر است. یک آزانس مسافرتی با نوقف فعالیت پس از 4 سال زیاندهی که حتی منجر به فروش محل شرکت و وسایل کامل آن شد که پس از 6 سال تعطیلی مداوم اجبارا اقدام برای انحلال شد ئلی مجبور به پرداخت مالیات درامد و تکلیفی و ..... بالغ بر 250 میلیون تومان شدم تا بتوانم شرکت را منحل کنم. شوربختانه علیرغم وحود قوانینی برای تخفیف جرایم اجبارا علاوه بر مالیاتهای علی الراس ناعادلانه 20% جرایم را هم پرداختم (393206)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها