به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۳۵۸۳۸۷

عزت‌اللهی: هیچ کودتایی علیه اسکوچیچ نکردیم

گروه ورزشی: سعید عزت‌اللهی می‌گوید دراگان اسکوچیچ تلاشش را کرد و زحمتش را کشید و باید احترام او به عنوان سرمربی تیم ملی حفظ شود.
عزت‌اللهی: هیچ کودتایی علیه اسکوچیچ نکردیم
هافبک دفاعی باتجربه تیم‌ملی که حالا به جمع بازیکنان باسابقه تیم ایران نیز اضافه شده، در آستانه دومین تجربه جام جهانی خود در گفتگویی به حضور کارلوس کی‌روش و جدایی دراگان اسکوچیچ پرداخته و به سوالات در مورد تیم ملی و همچنین وضعیت باشگاهی خودش پاسخ داده است.
این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:
* از وضعیتت در وایله شروع کنیم؛ اوضاع چطور است؟
عزت‌اللهی: من قرارداد داشتم و در شروع فصل چون خودم هم دوست داشتم که در یک باشگاه دیگر بازی کنم، برای تمرینات پیش فصل نیامدم. پیشنهاداتی بود اما توافق حاصل نشد و سر مسائل مالی به توافق نرسیدیم. بنابراین من ترجیح دادم برگردم تمریناتم را شروع کنم و الان هم نزدیک دو هفته است که شرایط بدنی‌ام آماده بازی شده اما باتوجه به اینکه از شروع فصل در کنار تیم نبودم، زمان می‌برد وارد ترکیب اصلی شوم.
* این بازی به میدان نرفتی؟
عزت‌اللهی: بازی قبلی حضور داشتم اما این بازی چون عقب بودیم سرمربی ترجیح داد بازیکنان هجومی وارد زمین شوند تا نتیجه تغییر کند.
* شاید سوال خیلی از طرفداران فوتبال این باشد که چرا برای جدایی با باشگاه وایله به توافق نرسیدی؟
عزت‌‎اللهی: باتوجه به انتقالی که به قطر داشتم و سود بزرگی که وایله داشت، آنها می‌خواستند همچین انتقالی باشد. اما من دوست نداشتم امسال و در سال جام جهانی در قطر بازی کنم و ترجیحم اروپا بود. وایله هم به هیچ عنوان نمی‌خواست من را قطعی بفروشد و به دنبال فروش قرضی بود که برای یک باشگاه اروپایی خیلی دشوار است که بازیکنی را قرضی بخرد و هزینه کند و بعد عواید فروشش به باشگاه دیگری برسد. این مشکلات خیلی وجود داشت و کسی هم نمی‌دانست اما این‌ها خیلی تاثیرگذار است در انتقال یک بازیکن. وایله می‌خواست من را قرضی بدهد تا بعد از جام جهانی به فروش برساند و به درآمدزایی برساند و به همین خاطر پیشنهادات به جایی نرسید.
* دوست داری در مورد پیشنهادات چیزی بگویی؟
عزت‌اللهی: از هلند بود اما چیزی که رسمی برای باشگاه آمد از پرتغال بود و همچنین یک باشگاه خوب از دانمارک. حالا که نشده خوب نیست اسم ببریم. صحبت‌های دیگری هم با جاهای دیگر شد اما بعضی از آنها را خودم دوست نداشتم و آنهایی که علاقه‌مند بودم، موردنظر باشگاه قرار نگرفت.
* در مورد ایران هم مثل همیشه بحث وجود داشت و به نظر این بار جدی‌ترین مشتری‌ات تراکتور بود؛ باتوجه به حضور بردیف، آیا با او مذاکره‌ای کردی؟
عزت‌اللهی: من همه چیز را صادقانه می‌گویم و دروغی ندارم. روز اولی که او به ایران آمد، چون او مربی‌ام بود و برایم زحمت کشیده بود، من به دیدنش رفتم و در هتل اسپیناس باهم دیدار کردیم و صحبت داشتیم. او بحث را با من مطرح کرد و من گفتم که قرارداد دارم و تصمیم‌گیرنده من نیستم. کما اینکه خودم هم دوست داشتم در اروپا بازی را ادامه دهم اما بعد از آن هیچ بحثی مطرح نشد و فقط ایشان چند باری به من پیام فرستاد و گفت هر موقع که فکر کردی می‌توانی بیایی، بیا. باشگاه من هم علاقه نداشت من به ایران بروم و آنجا بازی کنم. فقط تراکتور هم نبود و باشگاه‌های دیگری بودند و جا دارد از آنها تشکر کنم.
* یعنی مذاکره مستقیم با آقای زنوزی نداشتی؟
عزت‌اللهی: به هیچ وجه. من با هیچکسی در داخل باشگاه تراکتور مذاکره نکردم و بحث مالی هم مطرح نشد و فقط با آقای بردیف صحبت کردیم. البته این شایعات طبیعی است و مشکلی هم وجود ندارد اما من با هیچ باشگاهی به صورت رسمی مذاکره نکردم.

* مذاکره با جواد نکونام و فولاد چطور؟
عزت‌اللهی: بله دقیقا همینطور. آقای نکونام قبلا مربی من بود و خیلی به من لطف دارد و قبلا هم در تیم ملی مربی من بود. تماس گرفتند صحبت کردیم و من وضعیتم را توضیح دادم. ایشان مثل یک برادر بزرگتر به من کمک کرد و گفت تا جایی که می‌توانم فوتبالم را در اروپا ادامه بدهم اما گفتند هر موقعی که خواستی بیایی فوتبال ایران، به من بگو.
* با استقلال و پرسپولیس هم مذاکره کردی؟
عزت‌اللهی: صحبت‌هایی بود اما به صورت مستقیم صحبت نکردند. افرادی که بودند در باشگاه، صحبتهایی را با پدرم انجام دادند و زنگ زدند اما به صورت رسمی نبود. همه جای دنیا اینطور است که وضعیت بازیکن را می‌سنجند و بعد پیشنهاد می‌دهند و اینجا هم به این شکل بود که وقتی دیدند امکان جدایی ندارم، دیگر حرفی به میان نیامد.
* وقتی رفتی وایله و بعد الغرافه خیلی‌ گفتند این یک گام رو به عقب است و انتظار داشتند بعد از آن به ایران بیایی.
عزت‌اللهی: خیلی‌ لیگ دانمارک را دنبال نمی‌کنند و نمی‌دانند کیفیتش چقدر است. اگر تیم ملی دانمارک به راحتی به جام جهانی رسید و در یورو عملکرد خوبی داشت، قطعا به خاطر لیگ قدرتمند است که بازیکنانی را درست کرده که ترانسفر شدند. بعضی‌ می‌گویند وای لیگ دانمارک اینطور است اما واقعا حرفهایشان درست نیست. دانمارک سهمیه مستقیم لیگ اروپا و لیگ قهرمانان و کنفرانس ندارد اما تیمهایش رفتند در پلی آف حریفان را بردند و این نشانه کیفیت لیگ است.
* الغرافه چطور؟
عزت اللهی: به نظرم در آن مقطع این انتقال نیاز بود. همیشه هم گفتم از لحاظ مالی پیشنهادی بود که رد کردنش خیلی سخت بود و از نظر فوتبالی هم موقعیت خوبی بود. چون هم در لیگ قهرمانان بودند. الغرافه هم تیم کوچکی در قطر نیست. در آن مقطع باتوجه به اینکه وضعیت وایله خوب نبود، من این تصمیم را گرفتم که این تجربه را داشته باشم و اصلا قرارداد قرضی بود. من سه ماه آنجا بودم و از لحاظ فنی هم چون مربی خوبی بالای سر ما بود، شرایط خوبی بود. کار کردن با آقای استراماچونی خیلی چیزها به من اضافه کرد و من از این تصمیم پشیمان نیستم.  الان هم فکر کنم در سال جام جهانی، حضور در دانمارک به من کمک می‌کند چون یک فوتبال فیزیکی و خوبی است و از لحاظ جسمانی خیلی به من کمک می‌کند.
* برسیم به بحث تیم‌ملی. درست است که در لیست اسکوچیچ نبودی؟
عزت‌اللهی: نمی‌دانم. من خبرش را شنیدم اما به صورت رسمی در جریان نبودم.
* اما با آمدن کی‌روش دیگر در لیست قرار گرفتی.
عزت‌اللهی: ایشان هیچ نیازی به تعریف و تمجید ندارد و قطعا یکی از بزرگترین مربیان تیمهای ملی ما بوده که خیلی از کارها برای تیم‌ملی کرده و به تغییر نسل کمک کرده. او تغییر نسل را طوری پیش برد که هیچ آسیبی به بدنه تیم ملی نرسید. در این تایمی که تا جام جهانی داشتیم، فکر می‌کنم بهترین کسی است که می‌توانست سرمربی تیم ملی شود. بدنه تیم ملی در این سالها تغییر نکرد و اکثر کسانی که در دوره آقای ویلموتس و اسکوچیچ دعوت شدند، از شاکله تیمی بودند که خود آقای کی‌روش به تیم‌ملی آورد. برگشت ایشان هم قوت قلبی برای تیم‌ملی است و هم می‌تواند انسجام و همدلی را به تیم ملی برگرداند و البته همه این‌ها باید دست به دست هم بدهد تا مسئولین کاری کنند که طوری به جام جهانی برویم مردم احساس غرور کنند.
* به نظرت با کی‌روش شانس بیشتری برای صعود داریم؟
عزت‌اللهی: من همیشه وقتی می‌خواهم از پله بالا بروم، بالاترین نقطه را نمی‌بینم و پله پله بالا می‌روم. خودم به عنوان یک بازیکن تیم ملی، فکر می‌کنم آقای کی‌روش باتوجه به حضور در تیم‌ملی، کار کردن در انگلیس و تجربه حضور در جام جهانی، خیلی به تیم ملی کمک خواهد کرد و آمادگی فکری و ذهنی بازیکنان را بهتر خواهد کرد اما ما باید فقط به بازی اول مقابل انگلیس فکر کنیم. هر بازی نقشه و پلن خودش را دارد و نباید این سوال را مطرح کنیم. شاید اصلا شرایط طوری شد که با سه مساوی صعود کنیم و این چیزی نیست که از الان پیش‌بینی کنیم، باید سعی کنیم که مردم احساس غرور کنند.
* تو یکی از کسانی بودی که در دوره ویلموتس به تیم ملی دعوت نشدی اما در زمان اسکوچیچ مهره فیکس تیم ملی بودی.
عزت‌اللهی: من همیشه ترجیح می‌دهم در راستای شرایط فنی سرمربی حرکت کنم و در دوره آقای اسکوچیچ هم اینطور بود. جا دارد اینجا از او تشکر کنم بابت زحماتی که برای تیم ملی کشید. هرکسی که برای تیم‌ملی حتی یک روز هم خدمت می‌کند، مستحق تشکر است. حالا شرایط بالا پایین همه جای فوتبال هست و شاید از نظر اردویی و... کم و کاستی‌هایی وجود داشته اما چیزی که مسلم است، من همیشه سعی کردم احترام ایشان را حفظ کنم و رابطه خوبی داشته باشیم. بعد از دوره آقای ویلموتس که خیلی از لژیونرها از جمله من و علیرضا به تیم‌ملی دعوت نمی‌شدیم و دلیلش را هم نفهمیدیم، آقای اسکوچیچ شاکله تیم‌ملی را برگرداند و با زحمت بچه‌ها و حس خواستنی که بین بچه‌ها بود، استارت نتایج از بازی بحرین خورد و در مقدماتی جام جهانی توانستیم صعود کنیم.
* الان که اسکوچیچ رفته شاید راحت‌تر بشود در موردش صحبت کرد. حتما مصاحبه مهدی طارمی را دیدی؛ چقدر جو تیم‌ملی در دوره اسکوچیچ از نظرت مناسب بود؟
عزت‌اللهی: اولا که اصلا قشنگ نیست چون ایشان از تیم‌ملی رفته در این مورد صحبت کنیم. همیشه اختلاف‌نظر همه‌جا وجود دارد اما چیزی که اهمیت دارد این است که بحث‌ها را کش ندهیم. ایشان زحمتش را کشید و الان نیاز است که به او احترام بگذاریم و نباید گذشته را شخم بزنیم چون کمکی به تیم ملی نخواهد کرد. مسیر تیم ملی ادامه دارد و ما باید اختلاف سلیقه را کنار بگذاریم چون الان فقط موفقیت تیم‌ملی مهم است.
* اما خب شاید خیلی‌ دوست داشته باشند نظرات تو را هم درباره این موارد بدانند. از جمله در مورد مصاحبه معروف اسکوچیچ که توییت مهدی طارمی را هم به همراه داشت.
عزت‌اللهی: این نظر ایشان بوده اما قشنگ نیست من بیایم مصاحبه ایشان را نقد کنم و اصلا چه کمکی به تیم ملی خواهد کرد؟ هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و من ترجیحم این است که الان در این مورد صحبت نکنم. مهم این است که با کادر جدیدی که آقای کی‌روش در نظر گرفته، ما باید روی این صحبت کنیم که آماده سازی ما چطور باشد و با چه تیمهایی بازی کنیم؟

* قبول داری یک جریانی در تیم ملی وجود داشت که مخالف آقای اسکوچیچ بود؟
عزت‌اللهی: در تیم ملی؟ بازیکنان؟
 
* بله. اینکه با وزیر دیدار کردند و... .
عزت‌اللهی: نه نه نه. اصلا اینطور چیزی نبود و گارانتی می‌دهم که در گفتگو با وزیر اصلا چنین حرفهایی مطرح نشد.
* یعنی هیچ کودتا و شبه کودتایی نبود؟
عزت‌اللهی: این چه شیطنت‌هایی است که انجام شده و واقعا برایم عجیب است. من قرار بود خودم در آن جلسه باشم اما چون مصاحبه داشتم نشد بروم ولی خروجی جلسه هیچ بحثی در مورد تغییر سرمربی نبود و فقط دغدغه برگزاری اردو، پاداش و تدارکات مناسب وجود داشت.
* گلایه هم نبود که مثلا سرمربی نمی‌تواند تیم را اداره کند و از این چیزها؟
عزت‌اللهی: نه اصلا و اصلا. آقای وزیر خودش هم همیشه گفته و حتی سر شام هم گفت که فقط بحث حمایتی دارد و اصلا وارد بحث تغییرات فنی نمی‌شود و اصلا چنین بحثی نشد. نمی‌دانم این بحث از کجا درآمد و شیطنت کدام رسانه بود اما بروید با تمام حاضران در جلسه صحبت کنید و حرف همه یکی خواهد بود و این گفته را انکار خواهند کرد.
* جاهای دیگر چطور؟
عزت‌اللهی: در آن جلسه مطمئنم که هیچ بحثی انجام نشد. گفتم که گارانتی می‌دهم از این بابت.
* راستی شما پاداش صعود آن حواله خودرو را گرفتید؟
عزت‌اللهی: نه نگرفتیم. یک سری صحبتها شده و جلساتی برگزار شد و انشالله پیگیری خواهد شد و امیدواریم این امر هم محقق شود چون چیزی است که قول داده شده.
* تو خیلی آدم پرطرفداری هستی در اینستاگرام ولی قبول داری که اگر در پرسپولیس و استقلال بازی می‌کردی اوضاع برایت بهتر بود؟
عزت‌اللهی: من بدون بازی در پرسپولیس و استقلال این همه فالوور دارم و جا دارد دست مردم را ببوسم. من دوست ندارم به واسطه علایق رنگی بازارگرمی جور کنم و قطعا اینطور نیست. من فعلا می‌خواهم در اروپا بازی کنم و دوست ندارم به خاطر فالوور تیم انتخاب کنم.
مرجع : ورزش سه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها