به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۴ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۳۵۸۴۵۵

احتمال بازگشت جنگ گسترده به سوریه

احتمال بازگشت جنگ گسترده به سوریه
گروه بین الملل: سازمان ملل  در مورد احتمال از سرگیری درگیری‌های نظامی گسترده در سوریه هشدار داد. به گفته این نهاد در ماه‌های اخیر نبردها در چندین جبهه در نقاط مختلف سوریه گسترش یافته و تشدید شده است.
پائولو سرجیو پینیرو، رئیس کمیسیون تحقیق سازمان ملل در سوریه، همزمان با انتشار گزارش جدید این نهاد گفت: «سوریه نمی‌تواند بازگشت به یک جنگ گسترده دیگر را تحمل کند ولی شواهد نشان می‌دهند که وقوع چنین وضعیتی محتمل است.»او  گفت: «در مقطعی تصور می‌شد که جنگ در سوریه کاملاً پایان یافته است ولی شواهدی که در این گزارش ارائه شده‌است نشان می‌دهد که چنین نیست.»تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد که طی شش ماه گذشته اول سال جاری میلادی «موارد نقض فاحش حقوق بشر و قوانین بین‌المللی» در سراسر سوریه افزایش یافته است.
این نهاد در گزارش خود می‌افزاید که بر اثر افزایش نبردهای زمینی و بمباران‌های هوایی در شمال شرقی و شمال غربی روسیه ده‌ها غیرنظامی کشته شده و روند انتقال کمک‌های بشردوستانه از جمله مواد غذایی و آب آشامیدنی مختل یا به شدت محدود شده‌است.این گزارش می‌افزاید که در مناطق تحت کنترل حکومت سوریه چندین رهبر سابق گروه‌های مخالف به قتل رسیده، یورش مأموران دولتی به خانه‌های افراد مظنون به همکاری با مخالفان و شکنجه و بدرفتاری در زندان‌ها ادامه دارد.
در طول جنگ داخلی سوریه که در سال ۲۰۱۱ با سرکوب تظاهرات معترضان توسط رژیم بشار اسد شروع شد چند صد هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره یا مجبور به مهاجرت شده‌اند. سوریه به صحنه دخالت و رقابت قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بدل شده و در حال حاضر قلمرو این کشور علاوه بر دولت در کنترل گروه‌های مختلف است.
حکومت بشار اسد در سال‌های اخیر با حمایت نظامی روسیه و ایران توانسته‌است حدود ۷۰ درصد از خاک سوریه را در کنترل خود بگیرد. از سوی دیگر، آمریکا و نیروهای بین‌المللی در همکاری با شبه نظامیان کرد گروه «خلافت اسلامی» را از بخش‌های مرکزی و شرقی سوریه بیرون رانده‌اند. همزمان، ترکیه نیز با کمک شورشیان سوری مورد حمایت خود بخش‌هایی از شمال غربی سوریه را تصرف کرده‌است.هانی مگالی، عضو کمیسیون تحقیق سازمان ملل در سوریه نیز  گفت: «حملات هوایی روسیه به مناطق تحت کنترل شورشیان طی چند ماه اخیر افزایش یافته است و در مجموع ما شاهد خشونت‌های بیشتری هستیم.»گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل خاطر نشان می‌کند که طی شش ماه اول سال جاری میلادی اسرائیل بیش از ده حمله هوایی در خاک سوریه انجام داده‌است. یکی از این موارد حمله هوایی به فرودگاه بین‌المللی دمشق بوده است که به گفته سازمان ملل پروازهای بشردوستانه این نهاد به سوریه را به مدت دو هفته متوقف کرد.

 
برچسب ها: سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها