به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۳۵۸۶۶۲

سربازگیری پوتین از میان محکومان زندانی روسی

سربازگیری پوتین از میان محکومان زندانی روسی
گروه بین الملل: انتشار ویدیویی جدید به گمانه‌زنی‌های چند ماه اخیر مبنی بر بحران کرملین برای جذب نیروی نظامی تازه نفس و استخدام مزدور از میان محکومان را به واقعیت نزدیکتر کرده است.
در ویدیویی که به تازگی لو رفته یوگنی پریگوژین، مدیر و سهامدار اصلی یک گروه شبه نظامی خصوصی در روسیه که به «ارتش خصوصی واگنر» شهرت دارد دیده می‌شود که در حال تشویق و وعده آزادی دادن به زندانیان در ازای اعزام ۶ ماهه به اوکراین و جنگ در این کشور است.
در این ویدیو  پریگوژین که ارتباط نزدیکی با ولادیمیر پوتین - رئیس جمهوری روسیه - دارد در میان جمع بزرگی از زندانیان دیده می‌شود و به آنها وعده می‌دهد که در برابر جنگ در اوکراین محکومیت آنها بخشیده خواهد شد.
ناظران می‌گویند این ویدیو ثابت می‌کند که کرملین برای پشتیبانی نیروهای خود در اوکراین با مشکل روبروست و به همین علت ناچار شده سراغ محکومان برود.
د ر حالی که قوانین روسیه آزادی در برابر اعزام به جبهه‌های جنگ را برای محکومان مجاز ندانسته اما دراین ویدیو یوگنی پریگوژین دیده می‌شود که به زندانیان می‌گوید در صورت پیوستن به ارتش واگنر «هیچ کس دوباره به پشت میله‌های زندان باز نخواهد گشت».
او در این ویدیو می‌گوید « اگر شما شش ماه در (ارتش واگنر) خدمت کنید، آزاد خواهید شد» هر چند کمی بعد هشدار می‌دهد که «اما اگر به اوکراین رفتید و آنجا پشیمان شدید و از خدمت سر باز زدید، ما شما را اعدام خواهیم کرد».
او همچنین هشدار می‌دهد که مطابق قوانین ارتش واگنر «نوشیدن الکل، استعمال موادمخدر و ارتباط جنسی با زنان محلی یا مردان - همگی قدغن» است.
یوگنی پریگوژین که در این ویدیو که به نظر می‌رسد در محوطه یک زندان میان زندانیان ایستاده به آنها درباره دشواری جنگ در اوکراین می‌گوید و تاکید می‌کند: «این یک جنگ سخت و دشوار است و هرگز قابل قیاس با جنگ در چچن و بقیه جنگ‌های (اخیر) نیست».
هنوز معلوم نیست که چه کسی این ویدیو را ضبط کرده است. زمان ضبط ویدیو و چگونگی درز یافتن آن به بیرون هم مشخص نیست اما بی‌بی‌سی توانسته با استناد به نشانگان محیطی و جغرافیایی، مکان این رویداد را شناسایی کند که در منطقه جمهوری ماری ال است؛ بخشی از ناحیه فدرالی ولگا روسیه.هویت  پریگوژین هم از طریق مطابقت دادن تصویری از او در این ویدیو با عکس‌های موجود از وی میسر شد و نرم افزارهای شناسایی چهره با ۷۱ تا ۷۵ درصد اطمینان فرد سخنران در ویدیو را یوگنی پریگوژین شناسایی کردند.
همزمان برای صحت‌سنجی ویدیو و هویت  پریگوژین از چند منبع انسانی دیگر هم استفاده شد و در نهایت این افراد به بی‌بی‌سی اطمینان دادند که سخنران این تصاویر  پریگوژین است. یکی از این منابع خبری گفت:‌«این صدای خود اوست. لحن و نحوه صحبت کردن و همچنین الفاظ و لغاتی که به کار می‌برد... من ۹۵ درصد اطمینان دارم که این خود اوست و این مونتاژ نیست».
یک منبع دیگر گفت: «خیلی شبیه اوست. صداش. کلمات و الفاظش خیلی شبیه اوست».
 پریگوژین - ۶۱ ساله - که از او تحت عنوان یکی از اولیگارش‌های حلقه نزدیک به ولادیمیر پوتین یاد می‌شود و مالک شرکت کنکورد و از سهام‌داران اصلی ارتش خصوصی واگنر است در پاسخ به سوال رسانه های دولتی روسیه که از او درباره همین ویدیو پرسیده بودند ان را تکذیب نکرده و حتی گفته فرد دیده شده در ویدیو به طرز «عجیب و غریبی» شبیه اوست.
اوایل ماه سپتامبر جاری هم گزارش شد که ولادیمیر پوتین با امضای حکمی اجرایی به ارتش روسیه دستور داده که مقدمات استخدام و جذب ۱۳۷ هزار سرباز دیگر را فراهم کند.
این افزایش ۱۰ درصدی می‌تواند متاثر از حمله نظامی این کشور به اوکراین باشد چرا که برآورد مقام‌های غربی از تعداد سربازان کشته شده روسیه طی ۶ ماه گذشته رقمی بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر است.ارتش روسیه هم اکنون بالغ بر یک میلیون نیروی فعال دارد.دستور اجرایی رئیس‌جمهوری روسیه همزمان با فراخوان گسترده ارتش این کشور برای استخدام و جذب سرباز صورت گرفته است. فراخوانی که در آن پرداخت مشوق‌های مالی قابل توجهی به داوطلبان وعده می‌شود.
در همان زمان هم گزارش شد که تیم‌های جذب سرباز به زندان‌های روسیه می‌روند و به زندانیان وعده آزادی و پول داده می‌دهند. گمانه‌زنی‌هایی که اکنون با انتشار این ویدیو به واقعیت نزدیک می‌شود.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها