به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۳۵۸۶۹۰

بازدهی بازارها در هفته سوم شهریور ۱۴۰۱

بازدهی بازارها در هفته سوم شهریور ۱۴۰۱
گروه اقتصادی: بازدهی بازارها در هفته سوم شهریور ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که یک بازار افت و سه بازار نیز رشد را تجربه کردند.

نگاهی به بازدهی بازارها
قیمت دلار
قیمت دلار در هفته سوم شهریور، ۰،۶ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰،۱۴ درصد رشد کرده بود.
صرافی ملی، روز پنجشنبه ۲۴ شهریور، نرخ فروش دلار را ۲۸۷۵۳ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۱۷ شهریور، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۸۵۸۲ تومان را نشان می‌داد.

نوسانات قیمت دلار
دلار در بازار آزاد، در هفته جاری روند افزایشی داشت و از کانال ۳۰ هزار تومان به سطح ۳۱ هزار تومان رسید. در ادامه از نیمه این کانال هم گذشت. اخبار مذاکرات وین و شورای حکام سازمان انرژی اتمی تاثیر زیادی روی بازار داشتند.دلار، هفته را افزایشی به پایان رساند. روز پنچشنبه ۲۴ شهریور، بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، کف و سقف قیمت دلار به ۳۱,۵۷۰ و ۳۱,۷۵۰ تومان رسید.

قیمت طلا
بازدهی بازار طلا نیز در هفته سوم شهریور، با ۴،۱۴ درصد رشد همراه بود. طلا هفته گذشته ۰،۶۹ درصد رشد را تجربه کرده بود.قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۶۱۶ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۱۷ شهریور، یک میلیون و ۲۷۱ هزار و ۹۸۳ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه
خریداران بازار سکه نیز هفته گذشته سود کردند. این بازار در هفته سوم شهریور، با ۵،۰۷ رشد همراه بود. این رقم، بیشترین بازدهی مثبت در میان بازارهای مالی است. بازار سکه هفته گذشته را با ۱،۴۷ رشد به پایان رسانده بود که باز هم بیشترین بازدهی مثبت، در میان بازارهای مالی محسوب می‌شد.قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۲۴ شهریور، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و روز ۱۷ شهریور، ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد.
بر اساس داده‌های منابع مختلف، بازار طلا و سکه در هفته گذشته، نوسانات زیادی را تجربه کردند. سکه طرح جدید، در روزهای ابتدایی هفته در کانال ۱۳ میلیونی نوسان داشت اما در نهایت وارد کانال بالاتر شد. طلا نیز بعد از چند روز نوسان در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی، در نهایت به سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی رسید. قیمت سکه بهار آزادی نیز بار دیگر وارد کانال ۱۳ میلیون تومانی شده است.طلا و سکه امامی هفته را افزایشی به پایان رساندند. این در حالی است که در روزهای اخیر و پس از اعلام نرخ تورم آمریکا، اونس جهانی به کانال ۱۶۰۰ دلاری سقوط کرده. البته بازار جهانی طلا در لحظه تنظیم این خبر روند صعودی دارد و قیمت‌ها به حدود ۱,۶۶۵٫۵۲ رسیده است.

بورس
اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته سوم شهریور ۱۴۰۱، شاخص کل بورس مانند هفته‌های گذشته، افت کرد. شاخص کل بازار سرمایه، چهارشنبه ۲۳ شهریور را در سطح یک میلیون و ۳۸۹ هزار و ۹۹ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس، در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۱۶ شهریور، یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۸۵۷ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۱،۶۸ درصدی شاخص کل است. بازار سرمایه در هفته گذشته نیز با افت ۱،۸۴ درصدی شاخص کل همراه شد.

سارا فلاح، تحلیلگر بازار سرمایه در پیش‌بینی هفتگی بورس گفت: هفته سوم شهریور ماه بورس به پایان رسید. هفته‌ای که با منفی‌ها شدید آغاز شد و نهایتا شاخص کل با بیش از ۲۵ هزار واحد ریزش هفته را به پایان رساند. یکی از دلایل منفی بودن بازار این هفته ناامیدی از برجام است.وی ادامه داد: بورس حداقل برای بازه دو سه ماهه بازار انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات را ندارد. اثر این ناامیدی در قیمت دلار آزاد کاملا مشهود بود. دلار غیر رسمی به سمت ۳۱ هزار تومان پیش رفت و انتظار شکست سقف قبلی دور از ذهن نیست. در دلار نیمایی هم شاهد افزایش قیمت بودیم. ارز نیمایی رسما به بالای ۲۷ هزار تومان رسید، رقمی که از آبان ۹۹ بی سابقه بوده است.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها
 در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای و همچنین تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران برای بازارها ارسال شده است.

رئیسی: ایران میز مذاکره را ترک نکرده است
فارس نوشت،‌ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: ما میز مذاکرات را ترک نکردیم، لیکن عهدشکنی آمریکا و عمل نکردن به تعهدات از جانب اروپایی‌ها برای خیلی‌ها روشن شده است.او با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: حسن نیت ایران امروز برای همه مشخص شده که ما میز مذاکرات را ترک نکردیم، لیکن عهدشکنی آمریکا و عمل نکردن به تعهدات از جانب اروپایی‌ها برای خیلی‌ها روشن شده است. از یک طرف مذاکره می‌کنند و از طرف تهدید؛ چه کسی در میان مذاکرات با تهدید نسبت به شورای حکام و دیگر مجامع مذاکره می‌کند؟ این لازمه حسن نیت نیست.

طرح «قانون تثبیت تحریم‌های ایران» در آمریکا
به نقل از ایسنا، گروهی دو حزبی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای برای دائمی شدن تحریم‌های این کشور علیه ایران تهیه کرده و قرار است به مجلس نمایندگان ارائه کنند.شبکه فاکس‌نیوز در خبری اختصاصی نوشت که شماری از قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه طرحی با نام «قانون تثبیت تحریم‌های ایران» را تهیه کرده‌اند که بازدارندگی علیه ایران از طریق هدف قرار دادن بخش نفتی و سخت‌تر کردن اختصاص یافتن بودجه به برخی فعالیت‌ها از جمله توسعه برنامه موشکی را افزایش خواهد داد.

پرایس: هنوز برای احیای برجام دیر نیست
به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در تداوم ادعاهای واشنگتن نرسیدن به توافق را به گردن ایران انداخت و مدعی شد: ارزیابی ما این است دلیل اینکه هنوز به توافق نرسیده‌ایم، این است که تهران مبنای معقول بازگشت متقابل را که در پیش‌نویس اتحادیه اروپا آمده، نپذیرفته است.ند پرایس، اضافه کرد: اختلاف‌ها و شکاف‌هایی میان ایران و آمریکا و دیگر اعضای گروه ۱+۵ همچنان وجود دارد.

وی مدعی شد: از زمان پاسخ‌های ایران، این شکاف‌ها همچنان پابرجا است. پاسخ‌های ایران ما در جایگاهی قرار نداد که توافق را به نتیجه برسانیم.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن همچنان مذاکرات غیرمستقیم را ادامه می‌دهد، ادامه داد: آمریکا بر این باور است که هنوز برای به نتیجه رسیدن این توافق دیر نیست.وی تصریح کرد: معتقدیم تا زمانی که بدانیم پیگیری و تحقق برجام در چارچوب منافع امنیت ملی ماست، احیای آن را پیگیری و دنبال خواهیم کرد.

مقام اروپایی: مذاکرات وین در وضعیت بن‌بست قرار دارد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که مذاکرات رفع تحریم‌ها در یک وضعیت بن‌بست قرار دارد. جوسپ بورل روز چهارشنبه در گفت‌وگو با آژانس خبری فرانسه (AFP) با اشاره به شرایط سیاسی آمریکا و آنچه او «جهت گیری‌های» توصیف کرد که به جمع‌بندی منجر نمی‌شود، افزود: اکنون در یک نوع بن بست قرار داریم.

وی با بیان اینکه «نقش من به عنوان هماهنگ کننده در مذاکرات این است که سعی کنم مواضع طرف‌ها را به‌هم نزدیک کنم» افزود: در عرض چند ماه گذشته، ما در حال همگرایی بودیم و در هر مرحله، مواضع به هم نزدیک‌تر می‌شد.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تبادل نظرات طرف‌ها در خصوص پیش‌نویس توافق وین اشاره و ادعا کرد: «اما متاسفانه پس از تابستان، آخرین پیشنهادها به هم نزدیک نشد و طرف‌ها در حال واگرایی هستند.»

دستیار وزیر امور خارجه: در بن‌بست نیستیم
اما به نقل از ایسنا، سید رسول موسوی در واکنش به صحبت‌های جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که مدعی شده مذاکرات برجام در بن بست قرار دارد، در صفحه توییتر خود نوشت: «آدم عاقل دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشه! برعکس گفته آقای ‌بورل معتقدم مذاکرات ‌برجام در بن بست نیست بلکه آنچه مذاکرات را به بن بست می‌کشاند تلاش سیاسی برای بازنگه داشتن پرونده ایران درآژانس علیرغم بازگشت به شرایط ۲۰۱۵ است. بازگشت به برجام بلی، فرصت سازی برای صهیونیستها هرگز.»سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها