به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۵ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : ۳۵۸۶۹۷
طرح استیضاح وزیر دفاع روسیه در پی شکست های جنگ اوکراین

کشف یک گور دسته‌جمعی با ۴۴۰ جسد در ایزیوم

کشف یک گور دسته‌جمعی با ۴۴۰ جسد در ایزیوم
گروه بین الملل:  رئیس جمهور اوکراین از کشف یک گور دسته‌جمعی در ایزیوم در منطقه خارکیف خبر داد. این شهر اخیرا از نیروهای روسیه پس گرفته شده است. ولودیمیر زلنسکی،گفت که تحقیقات در آنجا آغاز شده است و به زودی اطلاعات بیشتری در این باره منتشر می‌شود.
سرهی بولوینوف، بازپرس ارشد پلیس اوکراین در منطقه خارکیف،  گفت که پس از ورود نیروهای مسلح اوکراین به ایزیوم، گور دسته‌جمعی با بیش از ۴۴۰ جسد کشف شده است. به گفته او این یکی از بزرگترین گورهای دسته‌جمعی در شهرهای آزاد شده از چنگ نیروهای روسیه است.
خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در منطقه جنگلی نزدیک ایزیوم اجساد ۱۷ سرباز اوکراینی و صدها گور انفرادی در اطراف آن را مشاهده کرده‌اند.
بولوینوف گفت: «ما می‌دانیم که برخی (از افراد مدفون در گودال) مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند؛ برخی بر اثر آتش توپخانه یا جراحات ناشی از انفجار مین جان باخته‌اند؛ برخی در حملات هوایی کشته شده‌اند.» بر اساس اطلاعات ارائه شده، اجساد بسیاری هنوز شناسایی نشده‌اند.به گفته زلنسکی نیروهای روسی در حال عقب‌نشینی  دست به جنایات بسیاری زده و گورهای دسته‌جمعی در شهرهای مختلف اوکراین به جا گذاشتند. او به بوچا، ماریوپول و ایزیوم اشاره کرد و گفت: «روسیه همه جا مرگ پشت سر می‌گذارد و باید پاسخگو شود.»
 یوهن جنین، معاون وزیر کشور اوکراین از شواهدی از شکنجه بر اجساد قربانیانی سخن گفته است که در شهرها و روستاهای خارکیف پس از خروج نیروهای روسی پیدا شده‌اند. به گزارش تاگس‌شاو سخنان او با حداقل چند گزارش گردآوری شده توسط نمایندگان نیروی پلیس منطقه‌ای خارکیف از آخر هفته گذشته تاکنون مطابقت دارد. دادستان اوکراین در حال تحقیقات درباره جنایات جنگی احتمالی در منطقه خارکیف است.

طرح استیضاح وزیر دفاع روسیه
دومای دولتی فدراسیون روسیه در حال بررسی طرح استیضاح وزیر دفاع این کشور سرگئی شویگو است. این خبر را روزنامه روسی کامرسانت  به نقل از سرگئی میرونوف، رئیس حزب کوچک "روسیه منصف" وابسته به کرملین منتشر کرده است.
احضار وزیر دفاع به دومای دولتی مساله رایجی نیست. نیروهای نظامی روسیه پس از دست دادن بخش‌های وسیعی از منطقه خارکف اوکراین طی ضدحمله‌های اوکراین، در روسیه نیز مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.
در خبری دیگر لیتوانی همه پرسی احتمالی در خصوص الحاق مناطق اشغالی جنوب اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد. در قطعنامه‌ای که به اتفاق آرا توسط پارلمان این کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو در حوزه بالکان به تصویب رسید، این اقدام یک رای گیری غیرقانونی برنامه‌ریزی شده خوانده شد که "نقض آشکار قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و قانون اساسی اوکراین" به شمار می‌رود.بر اساس این قطعنامه، همه پرسی روسیه با هدف قانونی کردن حکومت نظامی بر این مناطق انجام می‌شود. برنامه‌ریزی برای این موضوع اخیرا با شروع ضد حمله اوکراین در جنوب به تعویق افتاده بود.

آلمان تانک لئوپارد ۲ به اوکراین نمی فرستد
لارس کلینگ‌بایل رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان می‌گوید ائتلاف دولتی موسوم به "چراغ راهنمایی" آلمان با تحویل تانک لئوپارد به اوکراین موافق نیست و در این زمینه رای‌گیری شده است. او گفت، آموزش سربازان اوکراینی برای کار با این تانک‌ها بسیار طولانی‌تر از آن است که در این مرحله از جنگ تاثیری داشته باشد.از قرار، خود سربازان اوکراینی در طول دوره آموزشی با سامانه توپخانه فوق سنگین ۲۰۰۰ PzH درخواست کرده‌اند که بیشتر از زمان برنامه ریزی شده آموزش ببینند.
تمامی اعضای اتحادیه اروپا به استثنای مجارستان با این موضوع موافقت کرده‌اند که از سازمان ملل بخواهند به منظور نظارت بر وضعیت حقوق بشر در روسیه، کارشناسی تعیین کند. دو دیپلمات  اعلام کردند که این کشورها پس از هفته‌ها مذاکره، با پیش‌نویس قطعنامه‌ای موافقت کرده‌اند که از شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد یک گزارشگر ویژه در امور روسیه تعیین کند.
لوکزامبورگ موافقت کرده است که سرپرستی و هماهنگی این اقدام را بر عهده بگیرد و متن را به سازمان ملل متحد ارسال کند. این تصمیم در پی نگرانی‌های فزاینده در خصوص سرکوب شدید صداهای مخالف در روسیه اتخاذ شده است.
نادا الناشف، معاون کمیسر حقوق بشر در سخنانی در شورای حقوق بشر، "ارعاب، اعمال محدودیت و تحریم‌ها علیه افرادی که از جنگ در اوکراین انتقاد می کنند" را محکوم کرد.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها