به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۳۵۸۷۳۸

۱۰ واقعیت جالب درباره «دست راست پادشاه»

۱۰ واقعیت جالب درباره «دست راست پادشاه»
گروه فرهنگی: در سریال جدید خاندان اژدها (House of the Dragon) اوتو هایتاور نقش دست راست پادشاه را ایفا می کند، کسی که به خاطر زکاوت و دانشش شناخته می شود. اما نقش دست راست پادشاه بیشتر با شخصیت تیریون لنیستر و پدرش تایوین لنیستر شناخته می شود که از شخصیت های اصلی سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) بودند. دست راست پادشاه که معادل وزیر است مهم ترین فرد در شورای کوچک پادشاهی است و پس از شاه، قدرتمندترین فرد در قلمرو به شمار می آید. آن ها اصولاً مسئول حکمرانی بر قلمرو هستند، به ویژه زمانی که پادشاه علاقه ای به حکمرانی نداشته یا برای انجام وظایفش آمادگی لازم را ندارد. نقش دست راست پادشاه جایگاهی با مسئولیت زیاد و بدون قدرشناسی از جانب اطرافیان است.

حتی یک جمله مشهور در مورد نقش دست راست پادشاه وجود دارد که می گوید: «شاه می خورد و دست راستش باید مدفوع او را پاک کند» و این یعنی اینکه خرابکاری ها را پادشاه مرتکب شده اما این وظیفه دست راست است که همه چیز را مرتب و حل نماید. بسیاری از ماندگارترین شخصیت های بازی تاج و تخت در نقش دست راست پادشاه بوده اند، از جمله تیریون و تایون لنیستر و البته ادارد استارک. بدون شک طرفداران بازی تاج و تخت و خاندان اژدها تاکنون اصول اولیه در مورد دست راست پادشاه را می دانند اما جزییات زیادی در مورد این جایگاه و کسانی که به این مقام دست یافته اند وجود دارد که نمی دانستید.
 
۱- دست راست پادشاه وظایف متعددی دارد
اگر چه پادشاه در ظاهر حکمران هفت قلمرو است، اما مسئولیت اکثر امور روزمره مملکت بر عهده دست راست پادشاه است. دست راست دستورها را به ارتش می دهد، قوانین را صادر می کند، عدالت را برقرار می کند و بر کلیه امور مملکت نظارت دارد. او ارتباط نزدیکی با دیگر اعضای شورای کوچک مانند وزیر عدلیه، وزیر خزانه داری و وزیر جنگ دارد و از نزدیک فعالیت های آنان در حوزه های مختلف را رصد می کند. برخلاف باور عمومی، دست راست پادشاه می تواند سنجاق مخصوص خود را خودش طراحی کرده و به دلخواهش تغییر دهد. وقتی پادشاه در شورای کوچک حضور ندارد، ریاست این شورا بر عهده دست راست است و به عنوان جانشین پادشاه می تواند روی تخت آهنین بنشیند.
 
۲- دست راست اقامتگاه خاص خود را دارد
دست راست پادشده یک اقامتگاه منحصربفرد دارد که به جایگاه ویژه او در قلمرو اشاره دارد. برج دست راست پادشه اگر چه به اندازه اقامتگاه پادشاه بزرگ و مجلل نیست اما باشکوه بوده و سالن کوچکی دارد که دویست نفر را در خود جای می دهد. این مکان دارای نورگیر و خوابگاه نیز هست. ایگان فاتح بر ساخت اقامتگاه دست راست در کنار رد کیپ نظارت داشته و اولین کسی بود که جایگاهی خاص برای دست راست ها در نظر گرفت. ساخت این عمارت ده سال بعد کامل شد، زمانی که میگور بیرحم بر وستروس حکمرانی می کرد. این برج نقش مهمی در اتفاقات خاندان اژدها دارد، جایی که آلیسنت هایتاور در دوران جنگ داخلی در آن ساکن می شود و در همین نقطه است که پرنس جاهاریس شش ساله به قتل می رسد.
 
۳- اوریس برثیون اولین دست راست تاریخ وستروس بوده است
برثیون ها حتی مدت ها قبل از این که تاج و تخت وستروس را در اختیار بگیرند نیز از خاندان های قدرتمند این قلمرو به شمار می آمدند. اولین دست راست پادشاه در تاریخ وستروس از اعضای خاندان برثیون بود یا این ادعایی است که تاریخ وستروس می کند. اوریس برثیون از نزدیکان و مورد اعتمادترین فرد نزد ایگان فاتح بود تا جایی که بسیاری بر این باورند اوریس، فرزند حرامزاده ایگان فاتح بوه است. اگر چه اوریس هیچگاه به طور رسمی عنوان دست راست پادشاه را نداشت اما وظایف دست راست را انجام داده و تمامی مشخصات دارنده این جایگاه را داشت. او بعد از اینکه دستش را در جریان جنگ های اول دورن از دست داد از مقامش کناره گیری کرد. اوریس بر این باور بود که دست راست پادشاه باید دست داشته باشد و اجازه نخواهد داد که مردم به خاطر دست راست علیلش به او توهین کنند.
 
۴- ایگان سوم بیشترین تعداد دست راست را در میان پادشاهان وستروس داشت
خاندان اژدها داستان رینیرا تارگرین و تلاش های او برای رسیدن به تاج و تخت را روایت می کند. خوانندگان کتاب های جرج آر آر مارتین می دانند (اسپویل) که او در نهایت در این تلاش موفق نیست و مرگی دردناک را تجربه کرده و پسر کوچکش ایگان سوم بر تاج و تخت می نشیند. ایگان در زمان رسیدن به تاج و تخت تنها ۱۰ سال دارد و این بدان معناست که پنج سال او حمکرانی او، تحت نظر یک دست راست قدرتمند و شورایی از نایب السطنه ها سپری شد و وی نقش مهمی در حکمرانی بر وستروس ندارد. در دوران نشستن ایگان سوم بر تاج و تخت، ۹ نفر نقش دست راست پادشاه را بر عهده داشتند که هشت نفر از آن ها در دوران خردسالی اش به عنوان نایب السلطنه فعالیت می کردند. صف طولانی دست راست های پادشاه زمانی به پایان رسیده که برادر ایگان، ویسریس اول برای بدست گرفتن مسئولیت های دست راست به وستروس باز می گردد.
 
۵-کریگان استارک تنها یک روز دست راست پادشاه بود
اولین دست راست ایگان سوم کسی نبود جز کریگان استارک که در شمال با نام گرگ شناخته می شد. کریگان نماد واقعی خاندان استارک بود: او مردی وفادار، بی نقص، سختگیر و شرافتمند بود و در میدان نبرد نیز جنگاوری بی نظیر بود. کریگان اما در جنوب طرفداران چندانی نداشت و دوام او تنها به مدت یک روز در مقام دست راست پادشاه موید این مطلب است. در انتهای ماجرای جنگ داخلی تارگرین ها موسوم به رقص اژدهایان، کریگان به مدت شش روز نقش حاکم واقعی کینگز لندینگ را بر عهده داشت، دوره ای که با نام ساعت گرگ شناخته می شود. کریگان اولین دست راست رسمی پادشاه ایگان سوم پس از رسیدن او به تاج و تخت بود. اما گرگ تها یک روز پس از انتصاب به این عنوان از مقامش کناره گیری کرد و به وینترفل بازگشت تا باقی عمرش در همانجا زندگی کند.
 
۶- روگار برثیون یکی از قدرتمندترین دست راست های پادشاه در وستروس بود
خاندان برثیون همیه جایگاه خاصی در قلمرو وستروس و نزد حکمرانان داشته اند. اما روگار برثیون در دوران حضورش در جایگاه دست راست پادشاه جاهریس اول، قدرت خاندان خود را به شدت افزایش داد. برخلاف دیگر حکمرانان نابالغ، جاهریس در اغلب نشست های شورای کوچک حضور داشت اگر چه قدرت واقعی قلمرو در اختیار روگار بود. با این وجود، روگار دست راست وفاداری برای پادشاه بود. رابطه این دو زمانی رو به بد شدن گذاشت که روگار با مادر پادشاه جوان، ملکه آلیسا ولاریون، ازدواج کرد که خلع او از مقام دست راست پادشاه را در پی داشت. روگار در ادامه درگیری های بیشتری با جاهریس پیدا کرده اما هیچگاه رویارویی و دشمنی مستقیمی بین این دو رخ نداد.

۷- ویسریس دوم تنها دست راست پادشاه بود که در نهایت به پادشاهی رسید
خاندان اژدها نشان خواهد داد که خاندان تارگرین بعد از ماجرای موسوم به رقص اژدهایان یا جنگ داخلی تارگرین ها به شدت ضعیف می شوند. درگیری ها زمانی به پایان می رسد که ایگان سوم فرزند رینیرا تارگرین به پادشاهی می رسد. ایگان به کمک برادرش ویسریس دوم موفق می شود آرامش و صلح را در هفت قلمرو برقرار کند. ویسریس خود را به عنوان یک دست راست زیرک و توانمند ثابت کرد و برای سه پادشاه نقش دست راست را ایفا کرد و بر اساس جمله مشهوری، او حاکم واقعی وستروس بود وقتی «ایگان تولید نسل می کرد، دیرون می جنگید و بیلور دعا می کرد». ویسریس دوم در نهایت خودش نیز با مرگ بیلور پادشاه شد. اما دوران پادشاهی اش کوتاه بود و کمی کمتر از یک سال دوام داشت. بسیاری بر این باورند که پسرش، ایگان چهارم، او را مسموم کرد که باعث شد مردم او را ایگان نالایق بنامند.

۸- بلادریون مشهورترین و مهم ترین دست راست پادشاه در تاریخ معاصر وستروس است
شخصیت کلاغ سه چشم یکی از مرموزترین شخصیت ها در بازی تاج و تخت است اما در کتاب های ترانه ای از یخ و آتش چنین نیست. کتاب ها فاش می کنند که این شخصیت کسی نیست جز بریندن ریورز که فرمانده سابق نگهبانان شب و دست راست دو پادشاه تارگرین، اریس اول و میکار اول بوده است. او که با نام بلادریون یا کلاغ خونین در هفت قلمرو شناخته می شد، یک وارگ بسیار قدرتمند بود که در کالبد افراد دیگر فرو می رفت. تئوری های بسیاری در مورد او وجود دارد مبنی بر اینکه مسئولیت برخی اتفاقات مهم بر عهده وی بوده است، از جمله به قدرت رسیدن ایگان پنجم و رابطه عاشقانه بدفرجام بین ریگار تارگرین و لینا استارک، حضور ادامه دارد جان اسنو در کاسل بلک و سفرهای برن استارک به آنسوی دیوار.

۹- تایوین لنیستر جوان ترین دست راست پادشاه در تاریخ وستروس بوده است
تایوین لنیستر در میان ماندگارترین و پیچیده ترین شخصیت های سریال بازی تاج و تخت قرار دارد. او که سرسختانه متعهد به حفظ نام خانواده اش بوده و برای تضمین موفقیت اعضای خانواده اش دست به هر کاری می زد، تایوین قدرت واقعی وستروس بود و این قدرت از طریق شخصیت فریبکار، باهوش و کوشا و البته ثروت هنفگت خانوادگی اش بدست آمده بود. اگر چه بینندگان سریال بازی تاج و تخت تایوین لنیستر را در مقام دست رات جافری و تومن دیده اند اما او برای اولین بار در دوران اریس دوم، پادشاه دیوانه، نقش دست راست پادشاه را بر عهده داشت. او در آن زمان تنها ۲۰ سال داشت و بدین ترتیب به جوان ترین دست راست پادشاه در تاریخ وستروس تبدیل شد و بسیاری در وستروس بر این باور بودند که او حاکم واقعی وستروس بود. روش های بیرحمانه و فریبکارانه تایوین برای حکمرانی بر وستروس نتیجه داد، اگر چه این روش های حکمرانی نقش مهمی در ایجاد تشنج در رابطه با ایریس و شخصیت پارانویایی رو به وخامت او داشت.

۱۰- مدعیان تاج و تخت وستروس نیز دست راست های خاص خود را داشتند
در سراسر سریال بازی تاج و تخت، بسیاری از مدعیان تاج و تخت وستروس علیه پادشاه یا ملکه کنونی شورش می کردند. هر کدام از آن ها دست راست خودش را داشت و رنلی، پدر همسرش (میس تایرل) را به عنوان دست راست خود انتخاب کرده بود در حالی که برادرش استنیس، عموی همسرش (آلیستر فلورنت) را به این مقام منصوب کرد. بعد از مرگ آلیستر بود که استنیس تصمیم به جایگزینی او با داووس سی وورث گرفت. دنریس تارگرین نیز تیریون لنیستر را به عنوان دست راست ملکه انتخاب کرد که البته تنها در نسخه سریالی چنین بود. مدعیان تاج و تخت در سریال خاندان اژدها در دوران جنگ داخلی پس از مرگ شاه ویسریس نیز دست راست های خاص خود را داشتند. در این دوره، رینیرا کورلیس ولاریون را دست راست ملکه نامید و رقیب او ایگان دوم، پدربزرگش اوتو هایتاور را به این مقام منصوب کرد. بعد از مرگ اوتو، ایگان دوم فرمانده محافظان پادشاه، سِر کریستون کول، را جایگزین وی کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها