به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۳۵۸۸۲۱

علائم بیماری قاتل خاموش را بشناسید

علائم بیماری قاتل خاموش را بشناسید
گروه علمی:پزشکان می‌گویند کلسترول بالا علائم زیادی ندارد اما وجود علامت‌هایی در پا آن هم هنگام خواب ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به این بیماری باشد.اگرچه کلسترول بالا اغلب علائم هشدار دهنده زیادی را نشان نمی دهد، اما ممکن است یک علامت در پا آن هم هنگام استراحت ظاهر شود.

کلسترول بالا را اغلب «قاتل خاموش» می نامند، زیرا بی سر و صدا خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. با این حال، زمانی که ماده چرب در شریان‌ها تجمع می‌یابد، ممکن است برخی علائم ظاهر شوند. یکی از نشانه‌های این فرآیند می‌تواند هنگام استراحت فرد نمایان شود.عدم درمان کلسترول بالا می تواند باعث ایجاد پلاک داخل رگ های بدن شود.  پورتال سلامت سنت لوک توضیح می دهد: پلاک یک ماده مومی شکل است که از کلسترول و چیزهای دیگر تشکیل شده است. هنگامی که فردی بیش از حد پلاک داشته باشد، شریان‌هامی‌توانند باریک شوند و جریان خون را محدود کنند. هنگامی که شریان‌ها به این وضع می رسند، پاهای فرد می‌تواند قسمت بعدی بدن باشد که تحت تأثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند علامت هشدار را ایجاد کند.

محدود شدن جریان خون به پاها گاهی اوقات می تواند منجر به وضعیتی به نام ایسکمی اندام بحرانی (CLI) شود. سرویس سلامتی ملی انگلیس توضیح می دهد که ایسکمی اندام بحرانی یک عارضه بسیار جدی است که می تواند درمان چالش برانگیز داشته باشد.

یکی از نشانه هایی که می تواند این بیماری را آشکار کند، درد و سوزش شدید در پاهاست. این علامت گویا در زمان استراحت مشخص می شود. جدا از درد هنگام استراحت، این بیماری می تواند علائم دیگری را در همان ناحیه ایجاد کند.

لیست کامل علائم هشدار دهنده ایسکمی اندام بحرانی عبارتند از: پوست فرد رنگ پریده، براق، صاف و خشک می شود، عدم درمان زخم‌ها (زخم‌های باز) روی پاها، از دست دادن توده عضلانی در پاها، سرد و بی حس شدن پوست انگشتان پا یا اندام تحتانی، قرمز، سیاه و متورم شدن و تولید چرک بدبو که باعث درد شدید در پا می شود.
این بیماری نیاز به درمان فوری دارد، زیرا ممکن است در موارد معدودی به قطع عضو زیر زانو منجر شود.
اگرچه درد پا هنگام استراحت ممکن است زنگ خطر را به صدا درآورد، اما کلسترول بالا اغلب با علائم زیادی ظاهر نمی شود. به همین دلیل است که پزشکان توضیح می دهند مطمئن ترین راه برای بررسی سطح کلسترول بدن آزمایش خون است.

پزشک با انجام آزمایش خون می تواند میزان ماده چربی در گردش خون را نشان می دهد. خبر خوب این است که پس از تایید وضعیت، کارهای زیادی برای درمان وجود دارد.رژیم غذایی سالم کلید جلوگیری از هر بیماری علی الخصوص کلسترول بالا است. یک رژیم غذایی کاهش دهنده کلسترول بر کاهش مصرف چربی های اشباع شده تمرکز دارد. سایر تغییرات سبک زندگی مانند ورزش، ترک سیگار و نوشیدن کمتر الکل نیز مفید هستند.
برچسب ها: کلسترول خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها