به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۳۵۸۸۷۸

نیمی از کنکوری‌ها انتخاب رشته نکردند

نیمی از کنکوری‌ها انتخاب رشته نکردند
گروه جامعه: بر اساس آمارهایی که تاکنون سازمان سنجش اعلام کرده است، از یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر داوطلب مجاز کنکور در سال جاری، ۵۸۹ هزار و ۷۰۶ نفر انتخاب رشته کردند. به عبارتی نیمی از داوطلبان از انتخاب رشته منصرف شدند.

بیش از ۵۰ سال از برگزاری آزمون کنکور در ایران می‌گذرد. آزمونی نفس‌گیر که برخی برای گذراندن آن دست کم یک سال مطالعه می‌کنند. برخی هم از همان سال‌های آموزش متوسطه با مطالعه و شرکت در کلاس‌های مختلف کنکوری برای آن آماده می‌شوند تا با هزاران نفر در کشور به رقابت بپردازند.

یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در کنکور سال ۱۴۰۱ مجاز به انتخاب رشته شدند. از این میان نیمی از آنها از انتخاب رشته منصرف شدند. داوطلبانی که مشخص نیست در سال‌های بعد هم متقاضی ورود به دانشگاه باشند یا خیر.
اتفاقی تقریبا مشابه سال گذشته که نیمی از داوطلبان مجاز کنکور ۱۴۰۰، قید انتخاب رشته و دانشگاه رفتن را زدند. اما چرا داوطلبان قید انتخاب رشته را می‌زنند؟ آیا این برای سال بعد خود را آماده می‌کنند یا به طور کل از تحصیلات دانشگاهی منصرف می‌شوند؟

بر اساس آمارهای که تاکنون سازمان سنجش اعلام کرده است، ، یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در آزمون سراسری سال جاری مجاز به انتخاب رشته شدند. به عبارتی یعنی ۸۹ درصد از داوطلبان.آنطور که علیرضا کریمیان، مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور به ایرنا گفت: «از این تعداد داوطلب مجاز، ۵۸۹ هزار و ۷۰۶ نفر انتخاب رشته کردند.» یعنی حدود نیمی از داوطلبان مجاز.

تاثیر سوابق تحصیلی بر قبولی کنکور
پیش از این احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش گفت، ۵۳۰ هزار نفر از ظرفیت به صورت با آزمون و بدون آزمون در دانشگاه قبول می‌شوند. از این میان ۳۰۳ هزار نفر از داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش پذیرفته می‌شوند. با این حساب برخی از داوطلبان کنکور احتمالا از رقابت برای ۲۲۷ هزار صندلی دیگر ناامید شدند زیرا با وجود شرط سوابق تحصیلی شانس قبولی خود را در این آزمون کم دیده‌اند.این در حالی است که بنا بر اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور از سال ۱۴۰۲ دومرحله‌ای می‌شود و سهم سوابق تحصیلی داوطلبان در آن لحاظ می‌شود.

بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال ۱۴۰۲ کنکور دو مرحله‌ای می‌شود.
گفتنی است در سال‌های اخیر سهم مدارس غیرانتفاعی در قبولی کنکور بیشتر از سهم مدارس دولتی بود. حالا با دومرحله‌ای شدن کنکور برخی از منتقدان می‌گویند شانس قبولی برخی از افراد که از عدالت آموزشی برخوردار نیستند، کمتر از قبل می‌شود.اگرچه سال‌هاست که کنکور کابوسی برای دواطلبان بود اما آنطور که برخی از منتقدان می‌گویند، زمانی حذف کنکور در سیستم آموزشی جوابگوست که عدالت آموزشی در مدارس برقرار شود و دانش‌آموزان به یک استاندارد آموزشی دسترسی داشته باشند. اخیرا نیز برخی از داوطلبان نسبت به به شیوه برگزاری کنکور اعتراضاتی داشتند.

شاید بتوان وضعیت آموزشی در دوران کرونا را گواهی بر این موضوع قرار داد که هنوز دانش‌آموزان در کشور تا حداقلی‌ها هم فاصله زیادی دارند. با اجرای آموزش آنلاین در دوران کرونا، برخی به به اینترنت، گوشی و تبلت دسترسی نداشتند و شرکت در کلاس‌ها و آزمون‌های درسی برای آنها یا ممکن نبود یا به سختی امکان‌پذیر بود.

ناامیدی از بازار کار
سال گذشته برخی از کارشناسان حوزه آموزش و جامعه‌شناسان، علت انتخاب رشته نکردن داوطلبان را در ناامیدی از آینده و بازار کار دانستند. برخی از داوطلبان نیز به تجارت‌نیوز گفتند ترجیح می‌دهند مستقیم وارد بازار کار شوند، زیرا که با تحصیلات دانشگاهی قرار نیست به شغل مرتبط با رشته خود برسند. این در حالی است که هنوز دهه هفتادی‌ها و حتی دهه شصتی‌ها در صف کاریابی مانده‌اند.حالا باید دید دولت برای دهه هشتادی‌ها چه برنامه‌ای دارد؟ قرار است چگونه آنها را در بازار کاری که متقاضیان قبلی هنوز برای آن در صف هستند، جای دهند؟

قبولی حدود ۱۳ هزار نفر در سه رسته پرطرفدار پزشکی
بر اساس اعلام سازمان سنجش کشور، در آزمون سراسری سال جاری، ۴۱۲ هزار و ۵۷۷ داوطلب در گروه علوم انسانی و ۱۹۰ هزار نفر و ۹۱۰ نفر در گروه زبان‌های خارجی آزمون دادند. همچنین ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ نفر در گروه هنر، ۱۴۵ هزار ۶۵۷ نفر در گروه ریاضی و ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر در گروه علوم تجربی رقابت کردند.آنطور که پیش‌تر معاون فنی و آماری سازمان سنجش گفت: «۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر در سه رشته پرطرفدار علوم پزشکی برای سال ۱۴۰۱ پذیرفته می‌شوند.»احسان جمالی گفت: «در رشته پزشکی تعداد ۹ هزار و ۷۰۰ داوطلب، در رشته دندانپزشکی ۱۹۰۰ نفر و در رشته داروسازی هم ۱۴۰۰ داوطلب در دوره های روزانه، شبانه، مناطق محروم و دانشگاه آزاد پذیرش می‌شوند.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها