کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نور موبایل چه تأثیری بر بدنمان می‌گذارد؟

27 شهريور 1401 ساعت 14:07


گروه علمی: این یک عادت اشتباه است که به‌محض اینکه به رختخواب می‌رویم، گوشی را دستمان می‌گیریم و شبکه‌های اجتماعی را بالا و پایین می‌کنیم چرا که بر اساس تحقیقات منتشرشده، بررسی گوشی قبل از خواب می‌تواند دلیل افزایش وزن شما باشد و در عین حال به پوست شما آسیب بزند.به گزارش ایرنا، امروزه تلفن همراه به بخش مهمی از زندگی تبدیل‌شده است؛ تا جایی که برای انجام خیلی از کار‌های روزمره از خرید خانه، کسب‌وکار، گرفتن تاکسی و اطلاع از اخبار روز جهان وابسته به این ابزار کوچک‌شده‌ایم.

این وسیله هوشمند خیلی وقت‌ها ما را از تنهایی نجات می‌دهد و ارتباط با دیگران را آسان کرده و ابزار سرگرمی ما را فراهم می‌کند. تلفن همراه با همه مزایایی که دارد، اما نور آبی ساطع شده از آن می‌تواند آسیب قابل‌توجهی به‌سلامت ما وارد کند.کنترل وزن و داشتن پوست صاف و شفاف از اهمیت بالایی به‌خصوص در میان زنان برخوردار است، اما مطالعات نشان داده است که نور ساطع‌شده از موبایل، تبلت و لب تاپ نه‌تن‌ها بینایی را ضعیف می‌کند بلکه بر روی دو عضو ظاهری بدن - پوست و وزن- تأثیر فوق‌العاده‌ای می‌گذارد.

نور موبایل به‌اندازه نور خورشید مضر است
همه ما کم‌وبیش درباره اشعه‌های مضر UV که از نور خورشید ساطع می‌شود، شنیده‌ایم و اغلب تلاش می‌کنیم تا با اقدامات لازم ازجمله استفاده از کرم ضد آفتاب، از پوستمان در برابر نور خورشید محافظت کنیم، اما خیلی از مردم باوجود مراقبت از پوست در برابر نور خورشید از این موضوع آگاه نیستند که نور آبی ساطع‌شده از صفحه‌نمایش موبایل و لب تاپ نیز به‌اندازه نور خورشید سلامت پوست را به خطر می‌اندازد.نور آبی ساطع‌شده در اکثر صفحه‌نمایش‌هایی که ما استفاده می‌کنیم، نوری با طول‌موج کوتاه است که انرژی زیادی ساطع می‌کند. از این رو، استفاده مداوم از این وسیله الکترونیکی و قرار گرفتن در معرض نور مضر آن، به یک نگرانی جدی تبدیل‌شده است. اگرچه دریافت مقدار مشخصی از نور خورشید برای بدن ما مفید است، اما نوری که از موبایل و لب تاپ ساطع می‌شود، ساخته دست بشر است و ازاین‌رو هیچ تأثیر مثبتی ندارد.

نور موبایل منجر به پیری و شل شدن پوست می‌شود
تحقیقات نشان داده که نور آبی صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت می‌تواند منجر به پیری، چین‌وچروک، افزایش رنگ‌دانه و شلی پوست شود. افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند محتوای ملانین بیشتری در پوست خود دارند و ازاین‌رو، بیشتر در معرض قرمزی ناشی از نور صفحه‌نمایش و رنگ‌دانه‌ها هستند.کلاژن سالم به دلیل نور صفحه‌نمایش شکسته می‌شود و این باعث ایجاد لکه‌های سیاه و رنگ‌دانه‌های بیش‌ازحد می‌شود؛ بنابراین، مهم است که از پوست خود در برابر هرگونه آسیب ناشی از نور ساطع‌شده از صفحه‌نمایش محافظت کنیم. اگرچه در این دنیای فناوری محور نمی‌توان به‌طور کامل استفاده از لپ‌تاپ و موبایل را کنار گذاشت لذا بهترین راه برای محافظت از پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب است، حتی زمانی که در خانه هستید، زیرا SPF موجود در کرم‌های ضد آفتاب، از پوست در برابر هرگونه نور مضر محافظت می‌کند.

نگاه کردن به تلفن همراه قبل از خواب یکی از دلیل چاقی است
خواب به دلایل زیادی برای بدن مهم است. بدن شما هنگام خواب هورمون‌هایی تولید می‌کند که به رشد بدن، عضله سازی، مبارزه با بیماری‌ها و ترمیم آسیب کمک می‌کند. نداشتن خواب کافی می‌تواند بر خلق‌وخو، سلامت، وزن و توانایی شما برای انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد.چرخه شبانه‌روزی یک فرآیند طبیعی و درونی است که چرخه خواب‌وبیداری را تنظیم می‌کند و تقریباً هر ۲۴ ساعت تکرار می‌شود. چرخه‌های طبیعی روزانه بدن در درجه اول به نور و تاریکی پاسخ می‌دهند. خوابیدن در شب و بیدار بودن در روز نمونه‌ای از چرخه شبانه‌روزی مرتبط با نور است.

ساعت بیولوژیک در مغز به هماهنگ کردن ریتم‌های طبیعی بدن و تنظیم فعالیت‌هایی مانند برنامه خواب و اشتها کمک می‌کند. وقتی نور کمتری وجود دارد، مغز هورمونی به نام ملاتونین را بیشتر می‌سازد که این امر باعث خستگی می‌شود. مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور موبایل در شب ممکن است ملاتونین را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به تغییر در ریتم شبانه‌روزی و افزایش وزن ناشی از تغییر الگو‌های غذایی شود.

کنترل وزن با محدود کردن استفاده از موبایل در شب
محققان از طریق آزمایش‌هایی روی موش‌های نر دریافتند که حتی یک ساعت قرار گرفتن در معرض نور آبی موبایل در شب، قند خون آن‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود آن‌ها نیز قند بیشتری بخورند. بر اساس این مطالعه، محققان به این نتیجه دست یافتند که بین قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع‌شده از گوشی‌های هوشمند و افزایش اشتها و چاقی ارتباط وجود دارد.

همچنین تحقیقات محققان دانشکده پزشکی هاروارد نیز نشان داده که قرار گرفتن در معرض نور آبی در اواخر شب با بی‌خوابی، سرطان، بیماری قلبی و حتی دیابت مرتبط بوده است. بنابراین، بهترین اقدام برای محافظت از خود در برابر اثرات مضر نور آبی موبایل، محدود کردن زمان استفاده از این وسیله در شب است.محققان توصیه می‌کنند که در صورت نیاز به استفاده از تلفن همراه در شب، تلفن همراه را روی حالت شب فعال کنید؛ در این صورت صفحه‌نمایش به رنگ نارنجی و کمتر آبی درمی‌آید و باعث می‌شود به چشم آسیب کمتری وارد شود و در نهایت ملاتونین تحت تأثیر کمتری قرار بگیرد. برای فعال کردن حالت شب در تلفن همراه کافی است به Setting بروید، وارد قسمت Display شوید و ازاینجا Night Light را فعال کنید.

هنگام غذا خوردن از تلفن همراه استفاده نکنید
مطالعه جدیدی که در مجله علمی Physiology & Behavior منتشرشده، نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه در حین غذا خوردن می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود. در این مطالعه از ۲۶ مرد و ۳۶ زن استفاده شد که به آن‌ها سینی غذا داده شد و سپس از آن‌ها خواسته شد تحت سه شرایط مختلف آزمایشی غذا بخورند.
آن‌ها در حالت اول هنگام غذا خوردن از گوشی هوشمند خود استفاده کردند، در دومی هنگام مطالعه مجله غذا خوردند و در سومی، در حال غذا خوردن اجازه نداشتند به تلفن یا مجله خود نگاه کنند.حدس می‌زنید آن‌ها چه زمانی بیشتر غذا خوردند؟ وقتی آن‌ها به تلفن یا مجله خود نگاه می‌کردند. درواقع آن‌ها زمانی که در غذا خوردن به تلفن همراه و مجله نگاه می‌کردند، ۱۵ درصد بیشتر از زمانی که اجازه نداشتند به این دو نگاه کنند، کالری دریافت کردند.در این مطالعه محققان دریافتند استفاده از تلفن همراه در حین غذا خوردن باعث حواس‌پرتی شده و منجر به این می‌شود که شما به میزان غذای خود توجه نکنید و بیش‌ازاندازه غذا بخورید که این امر می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.


کد مطلب: 359030

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/359030/نور-موبایل-تأثیری-بدنمان-می-گذارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir