به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۳۵۹۰۳۱

پناهجویان سوری لبنان را ویران می‌کنند

پناهجویان سوری  لبنان را ویران می‌کنند
گروه بین الملل:بشارت بطرس راعی، رییس کلیسای مارونی لبنان، به یک شبکه تلویزیونی پرطرفدار در لبنان گفته پناهجویان سوری به کشور خودشان برنمی‌گردند و جامعه لبنان را «ویران» می‌کنند. اظهاراتی که جنجال‌برانگیز شده است.
اظهارات  راعی در گفت‌وگو با شبکه خصوصی الجدید ، دو روز پس از آن صورت گرفت که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مستعفی لبنان در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل متحد خواستار «رویکرد جدید» به بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و بهبود شرایط اقتصادی سخت لبنان شد.  راعی در واکنش به این خبر گفت که دلیل کمک نکردن جامعه جهانی به لنبان این است که تشویق سوری‌ها به بازگشت به کشورشان به منزله اعتراف به پایان جنگ سوریه به نفع بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، تلقی می‌شود. سراسقف کلیسای مارونی لبنان که پیشتر به شدت از حکومت بشار اسد انتقاد کرده است، از دولت لبنان خواست که مجاری گفت‌وگو با دولت سوریه را برای بازگشت مهاجران باز کند. او گفت: «بیایید برای بازگشت آوارگان با سوریه مذاکره کنیم و از بشار اسد، رییس‌جمهور این کشور قبل از هرچیز بپرسیم که آیا خواهان بازگشت آنها است.»
او در ادامه به پناهندگان سوری گفت که «جنگ اول» بر آنها تحمیل شده است اما اگر برای بازسازی سوریه و حفاظت از تاریخ و فرهنگ آن برنگردند، خطر «جنگ دوم» در کمین خواهد بود.
او اما لحن خود را نسبت به مهاجران تندتر کرد و گفت: «شما دارید تاریخ، فرهنگ و تمدن خود را تخریب می‌کنید. شما نمی‌توانید با هزینه‌های لبنان در این کشور بمانید و اقتصاد لبنان را از حرکت باز دارید.» راعی همچنین افزود: «من گزارش مفصل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در مورد تاثیر آنها بر لبنان را به او (پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان) دادم.»
اظهارات  راعی در مورد پناهجویان، که الجدید فیلم‌ آن را در توییترش منتشر کرده بود، باعث واکنش‌های خشمگین شده که عمده آنها از سوی شخصیت‌های طرفدار مخالفان سوریه بوده است.
قتیبه یاسین، خبرنگار برجسته تلویزیون طرفدار مخالفان سوریه  راعی را «دوست بشار اسد» خواند. او نوشت: «بالاترین مرجع مذهبی پناهندگان بی‌پناه را تهدید می‌کند و کسانی را که مردم [لبنان] را تحقیر، غارت و فقیر می‌کنند، نادیده می‌گیرد.»غسان ابراهیم،‌ روزنامه‌نگار سوری هم در توییتی نوشت: «بشارت راعی پناهندگان سوری را به جنگ دوم تهدید می‌کند، آیا او یک روحانی است یا یک رهبر شبه‌نظامی؟»انس جرجاوی، مدیر اجرایی گروه دیدبان حقوق بشر اروپا-مدیترانه با بازنشر فیلم سخنان  راعی گفته است که «ادبیات نژادپرستانه» یک رهبر ارشد مذهبی «مشکل جدی» ایجاد کرده است.  جرجاوی به عربی نوشت: «تحریک و نفرت‌پراکنی به طور جدی باعث تحریک و اقدام‌های خشونت‌آمیز علیه پناهندگان می‌شود و رفتار نژادپرستانه علیه آنها را تشدید می‌کند و به عاملان آن حس 'مصونیت' می‌دهد.»
لبنان میزبان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری است و شمار حوادث امنیتی گزارش شده در ماه‌های گذشته در لبنان حاکی از بالا بودن احساسات ضد سوری در این کشور است.


 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها