به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۳۵۹۰۳۸

چین به دنبال کسب آمادگی برای تصرف تایوان

چین به دنبال کسب آمادگی برای تصرف تایوان
گروه بین الملل: معاون مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) معتقد است رئیس‌جمهور چین به دنبال آن است که ارتش کشورش تا سال ۲۰۲۷ قادر به تصرف تایوان باشد اما ترجیحش اتحاد مجدد با این جزیره به صورت صلح آمیز است.
دیوید کوهن، گفت، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین خواستار آن است که ارتش کشورش تا سال ۲۰۲۷ قادر به تصرف جزیره تایوان باشد. با این وجود، بر اساس گزارش‌ها کوهن گفته است، سازمان سیا معتقد است، چین خواستار اتحاد مجدد صلح آمیز با تایوان است.
 کیتی بو لیلیس، خبرنگار شبکه سی.ان.ان، ضمن منتشر کردن گزارش مربوط به این بیانیه کوهن بیان کرد، شی جینپینگ به دنبال تدارک برای حمله به تایوان نیست بلکه صرفا خواستار "دستیابی به قابلیت تصرف تایوان با زور است."
لیلیس از کوهن نقل کرد که گفته است: "او هنوز تصمیم برای انجام این کار (حمله به تایوان) نگرفته اما از ارتش کشورش خواسته او را در موضعی قرار دهد که اگر خواستار اجرای این حمله باشد،  قادر به انجامش باشد. همچنان ارزیابی (جامعه اطلاعاتی) آمریکا این است که علاقه شی جینپینگ به در  کنترل گرفتن تایوان از طریق تدابیر غیرنظامی است."
پکن به طور علنی اعلام کرده خواستار آن است که تایوان را به شیوه‌های مسالمت آمیز با سرزمین اصلی چین متحد کند. دولت چین در سندی  که در ماه اوت منتشر کرد، تعهدش را به شیوه‌های غیرنظامی تأیید کرد، اما همچنین "گزینه اتخاذ همه تدابیر لازم" را هم برای خود محفوظ می‌داند.
تایوان با رویکرد "یک کشور، دو نظام" که در این سند ذکر شده بود مخالفت و اظهار کرد که فقط مردم تایوان در مورد آینده خود تصمیم خواهند گرفت.
تایوان از زمانی که نیروهای ملی‌گرای تحت رهبری "چیانگ کای شک" در سال ۱۹۴۹ پس از شکست در جنگ داخلی به کمونیست‌ها به این جزیره گریختند، به صورت خودمختار اداره شده است. دولت آمریکا از دهه ۱۹۷۰ به طور رسمی حاکمیت چین بر تایوان را به رسمیت شناخته اما مورد تصویب قرار نداده است.
تنش‌ها در تنگه تایوان ماه گذشته میلادی به دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، به نقطه اوج خود رسید. با توجه به اینکه پلوسی یک عضو ارشد حزب سیاسی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دومین فرد در سلسله مراتب جانشینهای ریاست جمهوری آمریکا است، چین این دیدار را تایید ضمنی استقلال تایوان دانست و با راه اندازی رزمایش‌های نظامی در مقیاس بزرگ در اطراف این جزیره به آن پاسخ داد.
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها