به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۳۵۹۱۸۴

ممنوعیت آموزش دختران شرم‌آور است

ممنوعیت آموزش دختران  شرم‌آور است
گروه بین الملل: سازمان ملل  به طالبان افغانستان تاکید کرد تا دبیرستان‌های دخترانه را در سراسر کشور بازگشایی کند و ممنوعیت یکساله علیه آموزش دختران در افغانستان را شرام آور و تراژیک دانست.
 چند هفته پس از روی کار آمدن مجدد طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ در افغانستان این گروه دبیرستان‌های پسرانه را ۱۸ سپتامبر همان سال بازگشایی کرد اما برای دختران دانش آموز ممنوعیت وضع کرد.چندین ماه بعد یعنی در ۲۳ مارس ۲۰۲۲، وزارت آموزش افغانستان دبیرستان‌های دخترانه را باز کرد اما ظرف چند ساعت بعد، رهبری این گروه دستور داد تا دبیرستان‌های دخترانه مجدد بسته شوند.هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد: از آن زمان، بیش از یک میلیون دختر نوجوان دانش آموز در سراسر افغانستان از تحصیل بازمانده‌اند."مارکوس پوتزل"، سرپرست این هیات در بیانیه‌ای اعلام کرد: این یک اقدام شرم‌آور، تراژیک و کاملا قابل اجتناب است.وی افزود: این برای یک نسل از دختران و به آینده خود افغانستان بسیار آسیب می‌رساند. این ممنوعیت مشابهی در جهان ندارد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز به طالبان افغانستان تاکید کرد تا این ممنوعیت را برطرف کند و در توئیتی افزود: یک سال دانش و فرصت از دست رفته که هرگز باز نخواهند گشت. دختران به مدرسه تعلق دارند. طالبان افغانستان باید به آنها اجازه دهد تا بازگردند.چند تن از مقام‌های طالبان افغانستان می‌گویند که این ممنوعیت موقتی است اما آنها همچنین بهانه‌ای برای تعطیل کردن مدارس دخترانه دارند که شامل کمبود بودجه تا ارائه مدلی برای آموزش اسلامی می‌شود.
اوایل ماه جاری میلادی، وزیر آموزش طالبان افغانستان نیز گفته بود که یک مساله فرهنگی وجود دارد و این است که بسیاری از روستاییان نمی‌خواهند دخترانشان به مدرسه بروند.
پس از روی کار آمدن طالبان در ۱۵ اوت سال گذشته میلادی در میانه خروج بی نظم نیروهای آمریکایی از افغانستان، این گروه وعده داد تا رفتاری برخلاف آنچه که در قبل (۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱) داشت، ارائه کند.اما در عرض چند روز آنها شروع به اعمال محدودیت‌های شدید بر دختران و زنان کردند و عملا آنها را از زندگی عمومی خارج کردند.
بجز تعطیلی دبیرستان‌های دخترانه، طالبان زنان را از بسیاری از مشاغل دولتی منع کرده و همچنین به آنها دستور داده شد که در ملاءعام، ترجیحا با برقع ظاهر شوند.


 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها