به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۳۵۹۲۴۸

سرم‌های اربعین از محل واردات بود یا تولید؟

سرم‌های اربعین از محل واردات بود یا تولید؟
گروه جامعه: روزانه ۴۰۰ هزار بطری سرم در کشور تولید می‌شود؛ داروی حیاتی و پر مصرف در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی. تولیدکنندگان با تمام ظرفیت خود سرم تولید می‌کنند. همچنین هفته گذشته بیش از ۱۰۰ تن سرم از گمرک ترخیص شده است. با این حال اخیرا برخی از بیمارستان‌ها و داروخانه از کمبود و سهمیه‌بندی سرم خبر دادند.

بهمن سال گذشته هم برخی از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک مواجه بودند. اما آن روزها صحبت از کرونا و شیوع سویه اومیکرون در کشور بود. حالا اما بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، کرونا در کشور فروکش کرده است.سوال اینجاست که با وجود فروکش بودن کرونا و تولید سرم با همان میزان معمول، چرا برخی از بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها کمبود سرم دارند؟ علت این کمبود در صادرات سرم به عراق و برای مراسم اربعین است؟

اربعین و فصل گرما علت کمبود سرم در کشور
حمید خویی، رئیس انجن داروسازان تهران در این مورد می‌گوید: «هنوز تعادلی بین تقاضا و عرضه سرم نیست. مسئولان وزارت بهداشت بسیار اصرار دارند که هیچ کمبودی برای سرم نیست اما عملا بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها با مشکل جدی سرم مواجه هستند.»خویی ادامه می‌دهد: «میزان عرضه سرم به اندازه مصرف بیمارستان‌ها نیست. در حالی که تولیدکنندگان سرم در کشور با تمام ظرفیت کار می‌کنند، عرضه هم زیاد است. اما به دلیل تامین سرم برای شرایط خاص مانند اربعین یا تشدید گرما در مناطق جنوبی کشور که گرمازدگی را بیشتر می‌کند، نیاز به سرم بیشتر می‌شود.»رئیس انجمن داروسازان تهران می‌گوید مطرح کردن کمبود هم آثار روانی در بازار دارد و به این موضوع دامن می‌زند: «در هر موضوعی وقتی صحبت از کمبود شود، حرص ذخیره‌سازی دارو و سرم را بیشتر می‌کند. به عبارتی کمبودها آثار روانی هم دارد.»

بعد از اربعین و فصل گرما نیاز به واردات نداریم
در چنین شرایطی آیا به واردات سرم در کشور نیاز داریم؟ «اگر سیاستگذاران نتوانند بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کنند، نیاز به واردات است، چون سرم یک داروی حیاتی است و کمبودش اختلال جدی در روند درمان ایجاد می‌کند.»او ادامه می‌دهد: «اما اکنون اربعین را گذرانده‌ایم و همه سرم تولیدی کشور در داخل کشور مصرف می‌شود. فصل گرما هم تمام شده است. بنابراین باید به نقطه تعادل بین عرضه و تقاضا برسیم.»
مطالعه بیشتر:

سرم‌های اربعین از محل واردات بود یا تولید؟
اظهارات در ماجرای کمبود سرم و علت آن متفاوت است. مشخص نیست تنها از سرم‌های تولیدی به عراق صادر شد یا از محل واردات. اخیرا پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر گفته بود بیش از ۲ میلیون لیتر سرم برای زائران اربعین از عراق تهیه کردیم.اما در اینکه این سرم‌ها از ایران به عراق رفته یا در همانجا تهیه شده است، ابهاماتی وجود دارد. روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک در پاسخ به سوال ایسنا که آیا علت کمبود سرم در کشور صادرات به عراق است؟ گفت: «هفته قبل ۱۴۱.۵ تن سرم به تعداد ۲۴۰ هزار و ۸۴۰ عدد ترخیص شد. هیچ قلم دارویی به سمت عراق برای اربعین صادر نشده است. بر اساس اعلام مسئولان مرتبط، کشورعراق ملزومات مراسم پرشور اربعین را از کشورهای دیگر تامین کرده است.»

اما رئیس انجمن داروسازان کشور می‌گوید: «آنطور که هلال احمر اعلام کرد برای زائران از محل واردات، سرم تعیین شد. آنچه که در کشور تولید می‌کنیم برای آنها مصرف نشده است.»علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازی ایران درباره کمبود سرم در کشور به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها وضعیت بهتر شده است و سرم به اندازه نیاز به آنها داده می‌شود. اما همچنان در بخش سرپایی که بیشتر تحویل با داروخانه‌هاست همچنان با کمبود سرم مواجه هستیم و در داروخانه‌ها سهمیه‌بندی است.»

او می‌گوید: «۴۰۰ هزار بطری سرم روزانه در کشور تولید می‌شود که تقریبا در حالت عادی به اندازه نیاز بیماران است. در سال‌های اخیر باید ظرفیت‌سازی‌هایی در این مورد انجام می‌شد که ما ذخیره سرم داشته باشیم و مشکلات این چنینی نداشته باشیم. به ویژه اینکه در سال‌های اخیر جراحی و اعمال زیبایی نیز در کشور افزایش داشته و نیاز به سرم را بیشتر کرد.»پیش از این رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی پنج میلیون زائر را برای مراسم اربعین پیش‌بینی کرده بود. ۲۲ شهریور نیز احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: «تاکنون سه میلیون زائر ایرانی به عراق رفتند. اکنون هم شاهد پیک جدید حضور زایران در پایانه‌های ششگانه مرزی هستیم.»
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها