به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۳۵۹۳۰۰
اگر نتوانستند مردم را در ۴ دهه ارشاد کنند در ۲۰ دقیقه‌ بازداشت هم نمی‌توانند

گشت ارشاد پاشنه آشیل نظام شده است

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر قانونی که نتوان آن را اجرا کرد نیاز به اصلاح دارد افزود: در خصوص قوانین مربوط به گشت‌ارشاد قانون شفاف و مشخصی نداریم که هم تکلیف مردم مشخص شود و هم تکلیف نیروی انتظامی.
گشت ارشاد پاشنه آشیل نظام شده است
جلیل رحیمی جهان‌آبادی؛ در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران ادامه داد: عدم وجود قانون مشخص در مورد مسئله حجاب، سبب شده تا در قالب قوانین تعزیری، دست نیروی انتظامی باز باشد تا رفتارهایی که در شان مردم نیست با آنها انجام دهد که این رفتارها، تنش اجتماعی، بی اعتمادی به نظام و ناامنی اجتماعی را ایجاد کرده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حوادث تلخ اخیر به دیده بان ایران گفت: مجلس شورای اسلامی باید به موضوع اصلاح قوانین و حجاب ورود کند و نحوه برخورد نیروی انتظامی با مردم و حد و حدود اختیارات آن را معین کند، از طرفی نحوه بازداشت افراد و ارجاع انها به مراکز خاص مشخص کند تا بتوان با قانون‌گذاری این چالش‌های اجتماعی را مدیریت کرد.
وی عنوان کرد: چنانچه مجلس به موضوع گشت ‌ارشاد ورود نکند، دست نیروی انتظامی را محدود نکند و بازداشت افراد را منوط به مجوز قضایی نکند همین داستان‌ها تکرار خواهند شد. موضوع درگذشت مهسا امینی فقط یک نمونه از بازداشتی‌ها بود منجر به آن اتفاق  تلخ شد که رسانه‌ای گردید در حالیکه روزانه ده‌ها اخبار و گزارشات داریم که گشت‌ارشاد افراد را با بی‌حرمتی، هتک حرمت و با آثار شدید روحی و روانی فراوان بر خانواده‌ها بازداشت میکنند و حرفشان این است که ما کار خودمان را میکنیم شما قانون را اصلاح کنید.
رفتاری که نیروی انتظامی تحت عنوان گشت‌ارشاد با مردم دارد تبعات امنیتی بالایی دارد
وی اظهار کرد: رفتاری که نیروی انتظامی تحت عنوان گشت‌ارشاد با مردم دارد تبعات امنیتی بالایی دارد که لازم است مجلس ورود کرده و اجازه ندهد که افراد دون حق شهروندیشان به طور خودسرانه برخورد و بازداشت شوند.
گشت‌ ارشاد حق چنین برخوردی را با زنان کشورمان ندارد
رحیمی جهان آبادی با تاکید بر اینکه گشت‌ ارشاد حق چنین برخوردی را با زنان کشورمان ندارد افزود: مسائل دینی و فرهنگی با اجبار، بازداشت و برخوردهای خشن قابل حل نیست و نتیجه عکس خواهد داشت. ۴۳ سال است که مردم همراه ما هستند چنانچه افراد در طول این چهار دهه توجیح نشده‌اند که در مسائل دینی و شرعی و حجاب، جامعه را همراهی کند قطعا در ۲۰ دقیقه‌ای که ناجا با زور و کتک و بدرفتاری بازداشت میکند و به مراکز آموزشی میبرد به هیچ عنوان اثر‌گذار نیست و چنین رفتار نیروی انتظامی و گشت‌ارشاد کاملا اشتباه است.
ارائه طرح دوفوریتی در مجلس برای اصلاح قانون و کوتاه کردن دست نیروی‌انتظامی در برخورد با مردم 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به دیده بان ایران گفت: نیروی انتظامی با استناد با جرائم مشهود که در قانون مجازات اسلامی داریم چنین رفتاری را با مردم دارد ولی مجلس باید ورود کرده و مانع از ادامه چنین برخوردهایی با مردم شود. به زودی طرح دوفوریتی برای اصلاح این بخش از قوانین مجازات تعزیری در خصوص جرائم مشهود ارائه خواهیم داد تا هم امنیت اجتماعی برای مردم مشخص شود و همچنین حدود اختیارات نیروی انتظامی معلوم شود.
نیروی‌انتطامی نباید در جایگاهی قرار گیرد که هر فردی را خودسرانه به بهانه ارشاد در کنار خیابان بازداشت کند
رحیمی جهان آبادی گفت: نیروی‌انتطامی نباید در جایگاهی قرار گیرد که هر فردی را خودسرانه به بهانه ارشاد در کنار خیابان بازداشت کند پس با وضع قانون نباید اجازه دهیم نیروی‌انتظامی چنین رفتاری را با مردم داشته باشد. به نظر بنده کسی که باید پاسخگوی چنین رفتارهایی باشد نهادهای فرهنگی هستند که در طول ۴۰ سال، میلیاردها میلیارد تومان از بیت‌المال گرفته‌اند ولی اثرگذاری در جامعه نداشتند نه وزیر کشور که وظیفه نظم و امنیت کشور را بر عهده دارد.

مهسا امینی پوشش کامل داشت؛ باید دلیل بازداشت ارائه شود 
جلال رشیدی کوچی؛ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم  از برگزاری اولین جلسه کمیته حقیقت یاب علل مرگ مهسا امینی خبر داد و گفت: برخورد سلیقه‌ای و خارج از چارچوب قانونی گشت ارشاد سبب ایجاد هزینه‌های زیاد برای نظام شده است. ما بایستی هرچه سریعتر جلوی چنین اقداماتی که به پاشنه‌آشیل نظام تبدیل میشود را بگیریم.
جلال رشیدی کوچی؛ در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران به تشریح اقدامات مجلس گفت: رفتار گشت ارشاد هم به نیروی انتظامی، هم به نظام و همچنین به اعتقادات مردم ضربه وارد میکند از سوی دیگر گشت ارشاد هیچ دستاوردی برای کشور نداشته و هیچ کمکی به مقوله حجاب و مبارزه با بدحجابی نکرده است‌ و فقط سبب ایجاد خشم و نفرت بین مردم شده است.
کجای دین و قرآن آمده که برای مقابله با بدحجابی چنین رفتار کنیم؟
عضو کمیسیون شوراها ادامه داد: کجای دین ما، قرآن، روایات و احادیث و قانون اساسی ما گفته که برای مقابله با بدحجابی آن هم از منظر تعدادی محدود، اینگونه برخورد کنند؟ اگر حرفی هم بزنیم مورد حمله عده‌ای متحجر قرار میگیریم که سریع برچسب می‌زنند. رشیدی کوچی عنوان کرد: ما خودمان هم نسبت به بدحجابی موضع داریم اما معتقدیم که این روشی که گشت ارشاد پیش گرفته، مناسب نیست. بدحجابی یک  بحث فرهنگی است و نباید به طور سلبی با آن برخورد کنند. گشت‌ارشاد سبب شده که حتی بانوان چادری ما در کشور امنیت ندارند. سوال من از آنها این است: به اسم حمایت از حجاب چه خشم و نفرتی در دل مردم کاشتید؟ شما چه بر سر این جامعه می‌آورید؟
مهسا امینی پوشش کامل داشت
وی افزود: آنچه که در فیلم منتشر شده از سوی نیروی انتظامی مشهود است اینکه خانم مهسا امینی پوشش کامل داشت و گشت ارشاد با چه معیاری اقدام به دستگیری ایشان و خانم هایی که همانند او پوشش داشتند میکند؟! رشیدی کوچی ضمن همدردی با خانواده مهسا امینی گفت: دل آدم میسوزد و به درد می‌آید که چنین رفتار گشت ارشاد سبب شد تا شاهد فوت یک هموطنمان باشیم. 
پوشش ۹۰درصد بانوان کشور معقول است
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس  به دیده بان ایران گفت: ۹۰درصد بانوان کشورمان پوشش معقول دارند و کمتر از ۱۰ درصد هستند که شاید پوشش‌شان هنجارشکنانه است که البته این ۱۰درصد هم از نگاه یک عده خاص ناهنجار و دچار ایراد است. ما به جای اینکه هنجارشکنان واقعی را هدایت کنیم به دنبال اذیت و آزار ۹۰درصد پوشش معقول هستیم.
تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص درگذشت مهسا امینی
نماینده مرودشت در مجلس گفت: به دستور رییس مجلس، کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی دقیق ماجرا تشکیل شد که بنده نیز عضو آن هستم. امروز نیز  جلساتی با دستگاه مربوطه اعم از فراجا، وزارت کشور خواهیم داشت و مستندات را از پزشکی قانونی درخواست کردیم تا پس از بررسی ابعاد مختلف موضوع، گزارش دقیق را به صحن مجلس ارائه دهیم. وی تاکید کرد: برخورد سلیقه‌ای و خارج از چارچوب قانونی گشت ارشاد سبب ایجاد هزینه‌های زیاد برای نظام شده است. ما بایستی هرچه سریعتر جلوی چنین اقداماتی که به پاشنه‌آشیل نظام تبدیل میشود را بگیریم.

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۱۹:۳۸
باید در انتخابات مجلس سال 1402 نمایندگانی روی کار بیایند که مقام نخست وزیری را احیا کرده و جلوی تندوری های کابینه فعلی را بگیرند و تعدیل کنند قانون اساسی رو.

همین اقای جهانگیری یا محسن هاشمی را نخست وزیر کنید.
اقای رییسی هم رییس جمهور تشریفاتی بماند. (394018)
۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۱۹:۵۶
رییس جمهور رییسی طبق قانون اساسی مجری قانون اساسی است! پس باید وظایف مقامات را تذکر دهد. (394030)
۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۱۹:۵۶
چرا حسن روحانی و علی لاریجانی سکوت کردند؟! (394032)
۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۱۹:۵۷
وزارت ارشاد فقط باید کشف حجاب و مانتو و شلوار را کنترل کند. از روسری بگذرید. (394034)
۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۲۰:۰۰
اکثریت ملت نظر شمارا راجب دین حداکثری قبول ندارند.
موشک و غنی سازی را همانطور که با عقلتان استنباط کردید و شمشیر به دست نگرفتید. مسئله حجاب را هم حل کنید. (394036)
۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۲۰:۰۸
مجلس به وزیر کشور باید تذکر دهد (394038)
۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۲۰:۱۰
باید نخست وزیری را اصلاح طلبان برای تعدیل دولت احیا کنند (394039)
۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۲۰:۱۲
حسن روحانی و علی لاریجانی در مورد این اتفاق با رهبری دیدار کنند و خواستار کاهش برخورد گشت ارشاد به کشف حجاب و مانتو و شلوار شوند و در مورد روسری ارفاق شود. (394041)
۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۲۰:۲۰
اصلاح طلبان به مردم تضمین دهند که اولویت آنان در انتخابات مجلس 1402، پایان دادن به ریاست افرادی چون رحمانی فضلی و وحیدی بر وزارت کشور است. ،احیای نخست وزیری موازی رییس جمهور برای تعدیل دولت فعلی در کوتاه مدت است، فراهم کردن شرایط روی کار آمدن رییس جمهوری که وظایف مقامات در اجرای قانون اساسی را به آنان تذکر دهد. برجام و سیاست مدیریت تنش با غرب را پیگیری کنند. (394043)
۱۴۰۱/۰۶/۲۸ ۲۰:۲۲
اگر از فردا چند میلیون زن روسری به سر نکنند چه می کنید؟ چقدر ون دارید همه رو بگیرید؟ (394044)
دبیر ازاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۲۰:۱۱
وزیر کشور و بقیه چکارن ... (394241)
۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۲۰:۱۵
نظام ب کجا رسیده ک اقتدارش شده گشت ارشاد و کشتن مردم خودی مث همون قضیه هواپیمای اکراینی ک اقتدارش تو کشتن هواپیمای خودی بود ... (394243)
محمدضیایی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۵ ۱۲:۰۷
گشت ارشادراجمع کنید (397041)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها