به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۵۹۳۸۰

ایفون ۱۴ پرو قوی‌ترین گوشی دنیا است؟

ایفون ۱۴ پرو قوی‌ترین گوشی دنیا است؟
گروه فناوری: آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به عنوان جدیدترین پرچمداران اپل در بازار موبایل با چیپ A۱۶ Bionic روانه بازار شده‌اند. به ادعای اپل A۱۶ Bionic قدرتمندترین تراشه دنیای موبایل محسوب می‌شود و پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به نسل گذشته خود نیز داشته است. به بیان دقیق‌تر، اپل ادعا می‌کند که پردازنده اصلی (CPU) این چیپ ۴۰ درصد قوی‌تر از رقباست، اما آیا ادعای اپل واقعیت دارد؟
 
آیفون ۱۴ پرو به‌تازگی به دست ما رسیده و بررسی آن را شروع کرده‌ایم. در این مطلب قصد داریم صحت ادعای اپل را بررسی کنیم. از طرفی می‌خواهیم بدانیم آیفون ۱۴ پرو و چیپ A۱۶ Bionic در مقایسه با نسل قبل چقدر پیشرفت داشته است. بنابراین در ادامه نتایج تست‌های بنچمارک آیفون ۱۴ پرو را با آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی زد فولد ۴ مجهز به چیپ اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ مقایسه خواهیم کرد.برای ارزیابی توان سخت‌افزاری از اپلیکیشن‌های بنچمارک معتبر یعنی آنتوتو ۹، گیک‌بنچ ۵، تری‌دی مارک و GFXBench استفاده کرده‌ایم. ابتدا سراغ بنچمارک معروف GeekBench می‌رویم که مبنای اصلی ادعاهای اپل است.
 
گیک‌بنچ ۵
اپلیکیشن گیک‌بنچ (GeekBench) را می‌توان یکی از معتبرترین و قابل استنادترین مراجع سنجش عملکرد سخت‌افزاری موبایل و کامپیوتر دانست. امتیاز به‌دست آمده در این اپلیکیشن توسط گوشی‌های اندرویدی و iOS قابل قیاس هستند. گیک‌بنچ عملکرد CPU محصولات را بررسی کرده و نتیجه را در دو بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به صورت جداگانه نشان می‌دهد. نتیجه تست سه گوشی مورد بحث با گیک‌بنچ ۵ را در ادامه می‌بینید. تمامی تست‌ها در شرایط یکسان و توسط دیجیاتو انجام شده‌اند.با قوی‌ترین چیپ دنیای اندروید یعنی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ اختلاف دارد. البته احتمالا به‌زودی با عرضه گوشی‌های مجهز به چیپ مدیاتک دیمنسیتی ۹۰۰۰ پلاس این اختلاف کاهش پیدا کند.

انتوتو ۹
بنچمارک انتوتو (Antutu) یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های سنجش کارآیی گوشی‌های هوشمند است که تست‌های مختلفی را روی پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و حافظه دستگاه انجام می‌دهد. بر اساس تست‌هایی که انجام دادیم، آیفون ۱۴ پرو امتیاز موفق شد امتیاز کلی ۹۵۸۵۳۱ را به‌دست بیاورد. برای مقایسه، آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی زد فولد ۴ نیز به ترتیب توانستند امتیازات ۸۴۵۸۰۷ و ۱۰۳۱۵۴۲ را کسب کنند.البته باید اشاره کنیم که بر اساس اعلام رسمی وب‌سایت انتوتو، نتایج کسب شده توسط گوشی‌های مجهز به اندروید و iOS در این بنچمارک به دلیل تفاوت در API گرافیکی و کرنل، قابل مقایسه نیستند. با این حال امتیاز کسب شده توسط آیفون ۱۴ پرو نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس نزدیک به ۱۱۰ هزار امتیاز بیشتر شده و پیشرفت ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد که رقم قابل‌ توجهیست.
 
تری‌دی‌مارک
بنچمارک تری‌دی‌مارک (۳DMark) مرجعی تخصصی و معتبر برای به‌چالش کشیدن توان گرافیکی محسوب می‌شود و حتی برای سنجش عملکرد سیستم‌های گیمینگ نیز کاربرد دارد. برای مقایسه عملکرد پردازنده گرافیکی این سه گوشی، تست‌های Wide Life Unlimited و Wide Life Extreme Unlimited را روی آن‌ها اجرا کردیم. در تست‌های آنلیمیتد، رزولوشن نمایشگر تأثیری روی نتیجه بنچمارک ندارد و می‌توان از نتایج حاصل برای مقایسه کارآیی پردازشگر گرافیکی استفاده کرد.

در تصویر بالا نتایج تست Wide Life Unlimited را مشاهده می‌کنید. آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به ترتیب امتیازاتی برابر با ۱۲۳۶۱ و ۱۱۷۰۲ به‌ثبت رسانده‌اند. در نتیجه شاهد پیشرفت ملموسی در مقایسه با قبل نیستیم و امتیاز نسل جدید آیفون‌ها در این قسمت حدود ۶ درصد بیشتر شده است. گلکسی زد فولد ۴ هم با کسب امتیاز ۱۱۰۸۵ عملکرد ضعیف‌تری نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس دارد اما این اختلاف به‌هیچ‌وجه در حد عملکرد CPU نیست.

نوبت به تست گرافیکی Wide Life Extreme Unlimited می‌رسد. این تست فشار بیشتری روی مجموعه سخت‌افزاری گوشی می‌آورد و عیار نهایی آن را مشخص می‌کند. آیفون ۱۴ پرو در این تست توانست امتیاز ۲۹۰۷ را ثبت کند. نسل قبلی این گوشی امتیاز ۲۷۰۵ را به‌دست آورده بود که این یعنی در تست مذکور نیز شاهد پیشرفت ۷ درصدی قدرتمندترین آیفون نسبت به قبل هستیم. نماینده سامسونگ هم با امتیاز ۲۷۵۲ اختلاف را کم‌تر کرده و بهتر از آیفون ۱۳ پرو مکس ظاهر شده است. در کل می‌توان گفت که پردازشگر گرافیکی اپل A16 Bionic پیشرفت چندان زیادی نسبت به A15 Bionic نداشته و نسبت به رقیب اندرویدی خود نیز کم‌تر از ۱۰ درصد قوی‌تر ظاهر می‌شود.

بنچمارک گرافیکی GFX Bench
اپلیکیشن GFXBench یکی دیگر از مراجع معتبر و شناخته شده در قسمت ارزیابی توان گرافیکی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. در این قسمت تنها امتیازات کسب شده توسط آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس را مقایسه می‌کنیم. در تست‌های دیجیاتو، سه تست گرافیکی مختلف از این بنچمارک را روی این دو آیفون اجرا کردیم و در ادامه نتایج به‌دست آمده را می‌توانید تماشا کنید.با کمال تعجب، اختلاف نرخ فریم متوسط این دو گوشی به قدری کم است که تقریبا می‌توان از تفاوت میان آن‌ها چشم‌پوشی کرد. اختلاف نرخ فریم در دو تست تنها ۱ فریم و در تست سبک‌تر ۵ فریم است. بنابراین حین اجرای بازی‌های مختلف روی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس احتمالا متوجه تفاوتی در عملکرد آن‌ها نشوید.
 
جمع‌بندی
در هر حال، اندروید و iOS دو دنیای متفاوت با کاربران متفاوت و نیازهای متفاوت هستند. طبق نتایجی که ما در دیجیاتو به‌دست آوردیم، قدرت سخت‌افزاری چیپ A16 Bionic تفاوت محسوسی با نسل قبل ندارد و نمی‌تواند دلیل اصلی برای خریدن این گوشی باشد. می‌توان گفت اپل بیشتر روی بهینه‌سازی و مصرف انرژی این چیپ کار کرده تا آیفون‌های جدید، شارژدهی بیشتری نسبت به نسل قبل داشته باشند.
برچسب ها: آیفون 14
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها