به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۳۵۹۴۱۰

بانک مرکزی موتور رشد تورم را تقویت کرد؟

بانک مرکزی موتور رشد تورم را تقویت کرد؟
گروه اقتصادی: آمارها نشان می‌دهند که بانک مرکزی برای سرکوب نرخ بهره بین بانکی، اقدام به پول پاشی در این بازار کرده که می‌تواند پیامدهای تورمی خطرناکی داشته باشد.با وجود اینکه کارشناسان اقتصادی بارها نسبت به عواقب سرکوب نرخ بهره بین بانکی، بانک مرکزی همچنان به رویه خود ادامه می‌دهد. حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که این اقدام، رکورد جدیدی در پول‌پاشی بجا گذاشته و می‌تواند پیامدهای تورمی خطرناکی داشته باشد.

رکوردشکنی بانک مرکزی در پول پاشی
براساس آمارهای منتشر شده در خبرگزاری اکوایران، در هفته منتهی به ۱۴شهریور ماه، افزایش شدید تزریق پول در بازار بین بانکی سبب شده تا رکورد تزریق پول در این بازار شکسته شود.مطابق این آمار، بسط پول توسط بانک مرکزی در میانه شهریور ماه و در بازار باز معادل ۶۸هزار و ۴۸۰میلیارد تومان بوده است. این مبلغ تنها حدود ۲٫۲درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته بود.اما از سوی دیگر و در بازار بین بانکی، این مبلغ به ۳۵ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان رسیده که بالاترین سطح در سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد.بنابراین در مجموع تزریق پول توسط بانک مرکزی در این دو بازار از مزر ۱۰۳هزار و ۷۷۰میلیارد تومان عبور کرد که در تمام مدت برگزاری بازار باز، بی‌سابقه است.

اصرار بانک مرکزی برای سرکوب بهره بین بانکی
در هفته منتهی به ۱۴ اردیبهشت سال جاری، نرخ سود بازار باز به ۲۱درصد رسید و این نرخ در بازار بین بانکی معادل ۲۲درصد ثبت شد. به همین ترتیب، محاسبات نشان می‌دهند که نرخ سود موزون تزریق نقدینگی در بازار بین بانکی معادل با ۲۱٫۳۴ درصد بوده است.به عقیده برخی کارشناسان، این موضوع ناشی از افزایش کسری در بانک‌ها بوده اما بانک مرکزی همچنان سعی دارد که سقف ۲۱درصد را برای سود بین بانکی حفظ کند.

هیزم بانک مرکزی بر آتش تورم
از آنجا که افزایش نقدینگی، اصلی‌ترین موتور محرک رشد تورم به شمار می‌رود، این رکوردشکنی‌های پی در پی در دولت سیزدهم، بسیار نگران کننده است. این در حالی است که ابراهیم رئیسی بارها در دستورات خود به بانک مرکزی بر لزوم کنترل نقدینگی تاکید کرده است. با این وجود، به نظر می‌رسد که سیاست‌های بانک مرکزی نه تنها نقدینگی را کنترل نمی‌کند بلکه همانند هیزمی بر آتش آن عمل می‌کند.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها