به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۳۵۹۴۷۹

خرید از بورس کالا بدون پرداخت پول!

خرید از بورس کالا بدون پرداخت پول!
گروه اقتصادی: قرار است از این هفته اوراق گام در بورس کالا عرضه شود که به واسطه آن می‌توان بدون پرداخت وجه نقد ماده اولیه از بورس کالا خرید.علی صالح‌آبادی، رئیس بانک هفته پیش بود که گفت  از این هفته امکان استفاده از ابزارهایی همانند اوراق گام در معاملات بورس کالا فراهم می‌شود. بر اساس همین دستور، امکان خرید ماده اولیه از بورس کالا بدون پرداخت وجه نقد و با استفاده از اوراق گام مهیا خواهد شد.
 
این اوراق یک ابزار مالی نسبتا جدید برای تامین اعتبار موردنیاز صنایع تکمیلی برای خرید ماده اولیه است؛ در این روش اعتبار خرید ماده اولیه با ضمانت بانک‌ها انجام شده و دریافت‌کننده اوراق امکان نگهداری اوراق و دریافت وجه اسمی را در زمان سررسید اوراق یا فروش آن در بازار سرمایه با احتساب نرخ تنزیل پیش از موعد را دارد.

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد؛ استفاده از اوراق گام در شرایطی که صنایع تکمیلی کشور با چالش جدی تامین نقدینگی روبه‌رو هستند باعث می‌شود از سویی این چالش مهم این بخش از فعالان اقتصادی کشور از مسیری غیرتورم‌زا حل شده و از سوی دیگر صنایع بالادست مشتریان خود را در دوران رکود حفظ کنند.

مزایای اوراق گام چیست؟
مهم‌ترین مزایا و ویژگی اوراق گام این است که این اوراق به نام بانک عامل، صادر و پرداخت مبلغ اسمی اوراق گام در سررسید، توسط بانک تضمین شده است. اوراق گام به صورت الکترونیک در قطعات استاندارد شده با ارزش اسمی یک میلیون ریال و بدون کوپن سود صادر می‌شود. این اوراق دارای تاریخ صدور، تاریخ پذیرش در فرابورس و تاریخ سررسید است.

تاریخ صدور، زمان صدور اوراق توسط بانک صادرکننده و انتقال به واحد تولیدی متقاضی را نشان می‌دهد. تاریخ پذیرش در فرابورس، زمان قابل معامله‌ شدن اوراق در فرابورس را نشان می‌دهد. این زمان معادل یک ششم زمان صدور تا سررسید پس از تاریخ صدور اوراق خواهد بود و تاریخ سررسید، زمان واریز وجه به حساب دارنده نهایی اوراق را نشان می‌دهد. تاریخ‌های سررسید به صورت استاندارد بوده و به تاریخ آخرین روز کاری هر ماه خواهد بود
اوراق گام از تاریخ صدور تا تاریخ پذیرش در فرابورس صرفاً قابل معامله بین اعضای سامانه گام و تحت سازوکار این سامانه خواهد بود. از تاریخ پذیرش در فرابورس، معاملات در سامانه گام متوقف شده و اوراق گام صرفاً از طریق فرابورس قابل معامله (به صورت خُرد با مکانیزم رقابتی و یا بلوکی با مکانیزم توافقی) خواهد بود.

همچنین فروشنده می‌تواند این اوراق را یا نزد خود نگه دارد و یا در صورت نیاز به نقدینگی آن را در بازار سرمایه تنزیل کند و پول خود را از بازار سرمایه دریافت کند و در نهایت این اوراق در زمان سررسید، متعهد اوراق، وجه آن را به دارنده نهایی اوراق گام پرداخت خواهد کرد.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها