به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ساعت ۲۳:۱۵
کد مطلب : ۳۵۹۵۸۸

ممنوع شدن ورود روس‌ها به کشورهای بالتیک

ممنوع شدن ورود روس‌ها به کشورهای بالتیک
گروه بین الملل: استونی، لتونی و لیتوانی مرزهای خود را بر روی شهروندان روس و در واکنش به حمایت گسترده روس‌ها از جنگ اوکراین بستند.
 بر اساس این ممنوعیت سفر هماهنگ، روس‌هایی که به عنوان گردشگر یا تاجر، انجام امور فرهنگی یا ورزشی مایل به سفر به این سه کشور حوزه بالتیک هستند حتی با داشتن ویزاهای معتبر برای مناطق حوزه شینگن اجازه ورود نخواهند داشت.
نخست وزیران این سه کشور حوزه بالتیک و همچنین لهستان اوایل ماه جاری میلادی توافق کردند تا از پذیرش شهروندان روس امتناع کنند و اعلام کردند که این اقدام در راستای "حفظ امنیت" این سه کشور عضو اتحادیه اروپاست.
وزیر کشور لیتوانی گفته است: روسیه یک کشور متجاوز و غیر قابل پیش‌بینی است. سه چهارم جمعیت این کشور از جنگ اوکراین حمایت می‌کنند. این غیر قابل قبول است که مردمی که از جنگ حمایت می‌کنند بتوانند آزادانه در جهان سیر کنند و به لیتوانی بیایند. چنین حمایتی از تجاوز می‌تواند تهدیدی علیه امنیت کشور ما و به طور کلی، اتحادیه اروپا باشد.
این ممنوعیت بجز برای اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا، اهداف پزشکی، مخالفان روسی، دیپلمات‌ها، کارمندان بخش حمل و نقل و روس‌هایی با اجازه اقامت یا ویزای بلند مدت اتباع از ۲۶ کشور عضو شینگن است.
وزیر کشور لهستان نیز روز دوشنبه مقرراتی را امضا کرد که بر اساس آن ممنوعیت مذکور علیه مسافران روس در ۲۶ سپتامبر اجرایی می‌شود.
بیش از ۶۵ هزار شهروند روس در سال جاری میلادی وارد لهستان شدند.
وزارت کشور لیتوانی نیز گفته که ۱۱ شهروند روس از ورود به کشور منع شده‌اند. همچنین بسیاری از شهروندان روس تلاش می‌کنند تا به صورت زمینی و از طریق کالینینگراد یا بلاروس وارد لیتوانی شوند.
در این میان، وزیر کشور استونی نیز گفته که سفر روس‌ها "تهدید امنیتی است چون می‌دانیم که جاسوس‌های روس از هویت‌های جعلی استفاده می‌کنند و فعالیت‌های زیادی را با ویزاهای گردشگری در اروپا انجام می‌دهند."
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها