به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۳۰ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۳۵۹۶۶۵

پرخاصیت‌ترین مغز‌ها برای کودکان را بشناسید

پرخاصیت‌ترین مغز‌ها برای کودکان را بشناسید
گروه علمی: مغز‌ها آن دسته از مواد مغذی در سطح جهان هستند که بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود جای داده اند و قرار دادن آن در برنامه غذایی روزانه می‌تواند برای داشتن بدنی سالمتر موثر واقع شود.
قرار دادن مغز‌ها در رژیم غذایی کودکان برای رشد و سلامت آن‌ها بسیار مفید است. در این مطلب سعی داریم پرخاصیت‌ترین مغز‌ها برای کودکان را به شما معرفی کنیم، پس از پایان مقاله همراه ما باشید.

ارزش غذایی پرخاصیت‌ترین مغز‌ها برای کودکان چیست؟
آجیل‌ها یا همان مغز‌ها حاوی منبع غنی از مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم و ویتامین‌هایی مثل ویتامین E و چربی‌های اشباع مثل امگا ۳ و امگا ۶ است. طبق مطالعاتی که صورت گرفته مغز‌ها می‌توانند عمر مبتلایان به بیماری‌هایی مثل سندروم متابولیک، فشار خون و کلسترول بالا را افزایش دهند.در تحقیقات دیگری که صورت گرفته ۱۲۰۰ نفر از کسانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل ۳۰ گرم آجیل در روز را مصرف کردند، علائم سندروم متابولیک در آن‌ها تا حد زیادی کاهش یافته است.

معرفی پرخاصیت‌ترین مغز‌ها برای کودکان

گردو
گردو جزو آجیل‌هایی است که حدود ده هزار سال قبل از میلاد قدمت دارد. مواد مغذی موجود در آن در حدی است که می‌توان آن را با خیال راحت در برنامه غذایی روزانه کودکان گنجاند چراکه یکی از پر خاصیت‌ترین مغز‌ها برای کودکان است و از ریز مغذی ها، ویتامین ها، آنتی اکسیدان‌ها و املاح معدنی غنی تشکیل شده است.گردو را می‌توان در مقدار زیادی خریداری و در یخچال و خارج از آن نگهداری کرد. فضای نگهداری گردو باید خنک و خشک باشد.

منابع غذایی موجود در گردو عبارتند از:
• اسید چرب امگا ۳ موثر برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و سرطان سینه
• ویتامین E موثر برای تقویت چشم، پوست و بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن
• موثر برای بیماران دیابتی و کاهش خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند
• کاهش دادن سطح استرس با مصرف گردو
از این رو بهتر است روزانه برای کودکان خود که به مدرسه و یا مهد کودک می‌روند تدارک تغذیه‌ای لذیذ و مغذی با نان و پنیر و گردو را دید.

بادام
بادام یکی دیگر از پرخاصیت‌ترین مغز‌ها برای کودکان است که سرشار از مقدار زیادی کلسیم بوده و برای استخوان کودک بسیار مفید است.همچنین مصرف بادام می‌تواند جریان خون را در بدن به گردش انداخته و تمرکز کودکان را بالا ببرد. از دیگر خواص بادام برای کودکان حفظ سلامت پوست و تناسب اندام است.بادام را می‌توان در تعداد ۳ یا ۴ عدد در آب ولرم خیس نمود و آن را در صبح و همراه صبحانه میل کرد.
منابع غذایی موجود در بادام شامل:
• اسید‌های چرب اشباع برای پیشگیری از حمله‌های قلبی
• فسفر فراوان آن باعث افزایش تراکم استخوان و دندان می شود
• آلکالاین موجود در آن باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود
• پتاسیم موجود در آن باعث تنظیم فشار خون می شود
• کاهش احتمال خطر ابتلا به آلزایمر
• داشتن مس، منگنز و در نتیجه بالا بردن متابولیسم بدن و تامین انرژی

بادام زمینی
بادام زمینی از دیگر پرخاصیت‌ترین مغز‌ها برای کودکان به شمار می‌رود که با ترکیبات دیگری نیز به مصرف می‌رسد. از بادام زمینی برای تهیه کره بادام زمینی و شکلات‌ها استفاده می‌شود. مصرف بادام زمینی برای کودکان باعث تامین مواد مغذی مورد نیاز آن‌ها شده و پروتئین و فیبر غذایی فراوان آن به رشد کودک و حفظ تناسب اندام آن کمک می‌کند.

پسته
پسته نوع دیگری از پرخاصیت‌ترین مغز‌ها برای برای کودکان است که به خاطر منابع مغذی‌ای که دارد علاوه بر مفید بودن برای سلامت قلب و عروق برای کمک به کاهش وزن نیز موثر است.همچنین مصرف پسته می‌تواند سلامت پوست را نیز در پی داشته باشد. پسته که یکی از خوراکی‌های خوشمزه از نظر کودکان به شمار می‌رود می‌تواند بطور روزانه در برنامه غذایی آن‌ها قرار گیرد.همچنین مقدار معینی پروتئین، فیبر و منابع غذایی دیگر نیز دارد که برای رشد و سلامت کودکان مفید است. پسته می‌تواند ابتلا به دیابت و آلرژی را کمتر کرده و سطح ایمنی بدن را بالا ببرد.

بادام هندی
بادام هندی دارای محبوبیت بسیاری هم بین کودکان و هم بزرگسالان است و برای سلامت بدن بسیار مفید است. این دانه به خاطر مواد غذایی موثری که دارد برای قرارگیری در برنامه غذایی روزانه کودکان توصیه می‌شود.

خواص غذایی آن عبارتند از:
• داشتن مس بالا برای پیشگیری از ایجاد سلول‌های سرطانی
• کلسترول کم و آنتی اکسیدان بالا برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی
• دارا بودن کلسیم و منیزیم فراوان و کمک به افزایش تراکم استخوان و دندان‌ها بخصوص درکودکان
• داشتن منگنز، مس، آهن، پتاسیم و سلنیوم که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و بهبود سیستم گوارش می‌شود
• موثر برای دیابت با کاهش دادن سطح کلسترول و قند خون

فندق
فندق یکی دیگر از پرخاصیت‌ترین مغز‌ها برای کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رود. این مغز به صورت نمکی و شیرین به فروش می‌رسد و در بسیاری از کیک ها، شکلات‌ها و بیسکوییت‌ها برای طعم بهتر آن‌ها و مغذی کردنشان استفاده می‌شود.
ارزش غذایی فندق شامل:
• پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی
• کمک به کاهش لخته شدن خون به دلیل داشتن ویتامین K
• فولات موجود در آن باعث کاهش افسردگی و بیماری‌های قلبی می‌شود
• داشتن ویتامین E و تقویت سطح ایمنی بدن و کاهش کلسترول خون و رادیکال‌های مضر

شاه بلوط
شاه بلوط از دانه‌های مفیدی است که دلیل اینکه می‌توان آن را جزو پرخاصیت‌ترین مغز‌ها برای کودکان به شمار آورد کمک به رفع یبوست و تقویت و بهبود سیستم گوارشی کودکان است. فندق فشار و قند خون را کاهش داده و به خاطر داشتن کلسیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی بالا برای سلامت قلب کودکان نیز بسیار مفید است.

تخمه آفتابگردان
مغز تخمه آفتابگردان برای کودکان یک ساله به بالا خواص زیادی دارد. فیبر بالای موجود در تخمه آفتابگردان باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی کودکان می‌شود و همچنین در این نوع تخمه تریپتوفانی وجود دارد که باعث ترشح هورمون ملاتونین و سروتونین برای داشتن خواب راحت می‌شود.

کلام آخر
مصرف دانه‌ها و آجیل‌ها می‌تواند بسیاری از منابع مورد نیاز بدن کودکان و بزرگسالان را تامین کند. مصرف آجیل‌ها به خصوص آجیل چهار مغز توسط متخصصین تغذیه بسیار برای کودکان توصیه می‌شود، زیرا باعث بهبود روند رشد و سلامت آن‌ها شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای را کاهش می‌دهد.
برچسب ها: تغذیه سالم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها