به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۳۰ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۳۵۹۶۷۵

افزایش قیمت زعفران با عقد این قرارداد

افزایش قیمت زعفران با عقد این قرارداد
گروه اقتصادی:دفتر وزارت خارجه ایران در قطر چند ماه مانده تا آغاز جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، بزرگترین قرارداد تجاری حوزه زعفران را بین ایران و قطر و با حضور شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی ۲ کشور به امضا رسانید. با امضای این قرارداد که بزرگترین قرارداد تجاری انتقال زعفران در جهان محسوب می‌شود، ضمن تثبیت جایگاه ایران به عنوان قطب نخست تولید و عرضه زعفران در جهان، گام بلندی در جهت نزدیکتر کردن نرخ زعفران ایران به نرخ بازارهای جهانی برداشته خواهد شد. بر اساس این قرارداد، نخستین محموله زعفران ایران در اول اکتبر ۲۰۲۲ به قطر ارسال خواهد شد. گسترش نیوز برای اطلاع از تاثیر این قرارداد بر صادرات و بازار زعفران با رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی به گفت‌وگو پرداخته است.

قرارداد زعفران معضل بیکاری را رفع می‌کند
غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی پیرامون تاثیرات عقد این قرارداد بر بازار زعفران ایران گفت: همیشه قیمت‌ها در بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با عملیاتی شدن این قرارداد، حتما تاثیر خودش را هم روی قیمت‌ها خواهد گذاشت و هم مقدار صادرات افزایش خواهد یافت. یکی دیگر از تاثیرات مثبت این قرارداد ایجاد اشتغال و برطرف شدن کمبود کار است و در نهایت باعث ارزآوری به کشور می‌شود. ما در سال چیزی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن تولید زعفران داریم. درحال‌حاضر صادراتمان از هشتصد و پنجاه دلار تا هزار دویست و پنجاه دلار در نوسان است. با انجام این قرارداد به نظر می‌رسد نرخ زعفران صادراتی افزایش یابد که این تاثیر در بازار داخلی هم مشاهده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما از نظر تولید می‌توانیم این قرارداد را تامین کنیم خاطر نشان کرد: بله، ما در سال ۱۳۹۹ رکورد ۳۲۵ تن صادرات زعفران را داشتیم. مصرف جهانی زعفران مشخص است. این‌طور نیست که با این قرارداد افزایش غیر معقول صادرات داشته باشیم و نتوانیم از عهده تامین آن برآییم؛ نهایت ۳۰ تن به آمار همیشگی اضافه می‌شود. در نتیجه این ۲۰۰ تن که شامل قرارداد می‌شود جدایی از ۳۵۰ تن مصرف جهانی نیست.

میری اضافه کرد: تاکید می‌کنم که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده اصلی نرخ در بازار هستند و در تمام دنیا این موضوع وجود دارد. آنچه مشخص است تنها چیزی که درحال‌حاضر بر نرخ زعفران تاثیر می‌گذارد خود تولید است. ما هرسال تولید مازاد داریم و این تولید مازاد صادرات زغفران را به وجود می‌آورد. در سال گذشته شاهد کاهش تولید بودیم و همانطور که اعلام کردند ۷۰ درصد تولید داشتیم اما تاثیر زیادی بر قیمت‌ها نگذاشت. در ابتدای سال ما ۴۵ تا ۴۷ میلیون تومان این محصول را خریداری می‌کردیم اما درحال‌حاضر همان زعفران را ۳۷ میلیون تومان خریداری می‌کنیم اما متاسقانه به جای آنکه افزایش صادرات داشته باشیم شاهد کاهش صادرات زعفران هستیم.

بازار زعفران به‌دست قاچاقچیان افتاده است
وی در رابطه با موانع صادرات افزود: قاچاق جلوی صادرات را می‌گیرد. درحال‌حاضر زعفران به شدت در حال قاچاق است. زعفران از کشور خارج می‌شود و به‌دست کشورهای دیگر می‌رسد اما نه به صورت قانونی. کشور هند و چین دو بازار پرمصرف زعفران هستند و حداقل بین ۸۰ تا ۱۰۰ تن زعفران مصرف دارند. این ۲ کشور دارای تعرفه صادرات هستند و و افراد سعی دارند از طریق قاچاق این محصول را وارد کشور مقصد کنند. کشور افغانستان این تعرفه را پرداخت نمی‌کند و تجار افغانی از ایران خریداری کرده و به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. با کشورهای مختلف که تماس می‌گیریم و جویای نخریدن زعفران می‌شویم می‌گویند تجار افغانستانی برایشان زعفران ایرانی برده‌اند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در پایان گفت: ما دو بازار ۴۰ تنی صادرات از عربستان و امریکا داشتیم. برای این کشورها صادرات داشتیم اما اینک نه به کشور امریکا و نه به عربستان صادرات نداریم. بستری برای قاچاقچیان فراهم شده است تا این محصول را به صورت قاچاق صادر کنند. محصولاتی مانند پسته، برنج، آهن و غیره قاچاق نمی‌شوند اما زعفران به راحتی قابل قاچاق است و به راحتی می‌توان از کشور خارج کرد. ما با ۲ کشور امریکا و عربستان که مشکلات سیاسی باعث توقف صادراتمان شده است کاری نداریم اما در کل برای ما محدودیت وجود دارد. اگر می‌خواهند ما به درستی کار کنیم و بتوانیم زعفران را با برند ایرانی صادر کنیم باید حتما جلوی این موانع گرفته و دست قاچاقچیان کوتاه شود.  
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: زعفران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها