به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۳۰ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۳۵۹۶۸۴

موضوع فقط محدود به گشت ارشاد نیست

موضوع فقط محدود به گشت ارشاد نیست
گروه سیاسی: یک فعال سیاسی گفت: امروز ۴۴ سال از انقلاب گذشته و هنوز اجرای اصول قابل توجهی از قانون اساسی معطل مانده است.
به گزاش ایلنا، جواد امام  درباه این که پس از مرگ مهسا امینی مطرح شد، گشت ارشاد در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و دولت اصلاحات ایجاد شده است، گفت: از نظر تاریخی بخواهیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، مصوبه‌ای در جلسه ۴۲۷ مورخ۱۳/ ۱۰/ ۸۴ در شورای فرهنگی و عمومی در ارتباط با بحث عفاف و حجاب به تصویب رسید که در این مقطع گشت ارشاد به راه افتاد. تاریخ این مصوبه مشخص است و مطابقش این گشت راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به این‌که گشت ارشاد در واقع در نیروی انتظامی است و این نیرو هم تابع ستاد کل نیرو‌های مسلح است، عنوان کرد: شاید دوستان اشاره کنند در وزارت کشور دولت اصلاحات این گشت راه‌اندازی شده است، بله؛ هماهنگی امور انتظامی بنا به حکمی که به وزیر کشور به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا در امور انتظامی داده شده توسط وی انجام می‌شود، اما تمامی مقرراتش تابع ظوابط نیرو‌های مسلح است. ضمن اینکه نیروی انتظامی ضابط دستگاه قضایی است ضابط وزارت کشور نیست و در این صورت مسئله روشن است.

این فعال سیاسی بیان کرد: این اتفافات نوعاً سیاستی هستند، اما اینکه بخواهیم فقط محدود به گشت ارشاد کنیم که نیست؛ ستاد امر به معروف دبیرش به جای مجلس قانون وضع و جرم‌انگاری می‌کند و می‌گوید افرادی که بنا به هر دلیل حجاب‌شان مشکل داشته باشد باید برای‌شان جرائم در نظر گرفت و هیچ‌کسی هم اعتراض نمی‌کند. آقای رئیسی در شعار‌های انتخاباتی گفتند قرار است گشت ارشاد را برای مدیران بگذارد، اما کدام مدیر مورد برخورد گشت ارشاد قرار گرفته است؟ این یکی از وعده‌های انتخاباتی آقای رئیسی بوده است.
وی با بیان اینکه با بی‌حجابی و بدحجابی باید با حکم قضایی برخورد شود، گفت: چه کسی به شما چنین اجازه‌ای را داده است اگر یک کسی حجابش مناسب نبود دستگیرش کنید و افکار عمومی با صحنه‌هایی که در فضای مجازی هم منتشر شده است، روبه‌رو شود؟ اینکه افراد را به هر شکل ممکنی بگیرند و ببرند و شاهد یک چنین اتفاقاتی باشیم در شأن کشور نیست. معتقدم در این کشور تا زمانی که حاکمیت قانون مستقر نشود، همین آش و همین کاسه است و با این اتفاقات ما بهانه دست افراد معاند هم می‌دهیم.
امام افزود: این‌ها جزو حقوق مردم و حقوق شهروندی است و هنگامی که این حقوق را محترم نمی‌شماریم دلسوزان و آگاهان نسبت به این حقوق واکنش نشان می‌دهند و وقتی این اتفاقات بیفتد هر کسی از این آب ماهی خودش را می‌گیرد! چرا این کار را می‌کنند؟ هم به دین ضربه می‌زنند، هم به نظام ضربه می‌زنند و هم دستگاه‌های انتظامی و قضایی و امنیتی را زیر سوال می‌برند!
وی تاکید کرد: امروز فقط موضوع ما گشت ارشاد است؟ امروز ۴۴ سال از انقلاب گذشته و هنوز اجرای اصول قابل توجهی از قانون اساسی معطل مانده است. آقای تاجزاده را دستگیر می‌کنند و همه عالم و آدم می‌دانند اگر اتهامی متوجه‌اش باشد، سیاسی است، اما در دادگاه‌های امنیتی مورد مجازات و برخورد قرار می‌گیرد در صورتی که اگر جرم، جرم سیاسی است، باید در دادگاه سیاسی و با حضور هیات منصفه باشد که در این مساله به نظر می‌رسد آداب قانون زیر پا گذاشته شده است.
این فعال سیاسی  با بیان اینکه تا زمانی که حاکمیت قانون مستقر نشود همین وضعیت است، گفت: خانم مهسا امینی به عنوان یک ایرانی اهل کردستان یک آدابی دارد اساسا، اما هنگامی که تصاویر ایشان را که به تهران آمده می‌بینیم حجابی که از اون منعکس شده حجاب مناسبی است در صورتیکه این‌ها به لحاظ عرفی در مناطق خودشان حتی یک چنین حجابی ندارند، اما این خانم خوشبختانه این بخش را رعایت کرده است و چرا باید با ایشان این برخورد می‌شد و به این اتفاق ما امروز می‌رسیدیم و اذهان همه مناطق کردنشین و ایرانیان را جریحه‌دار می‌کردیم.وی گفت: اگر امروز کسی هم به آن رفتار زشت به نوعی واکنش نشان می‌دهد و محکوم می‌کند خودش می‌شود بهانه برای محکوم کردن که از حقوق یک ایرانی دیگر دفاع می‌کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها