به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۳۰ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۳۵۹۷۴۷

با خواص میوه‌های پاییزی آشنا شوید

با خواص میوه‌های پاییزی آشنا شوید
گروه علمی: مصرف میوه‌های پرخاصیت، نقش زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های فصلی دارد. میوه‌های پاییز پر از مواد معدنی و ویتامین‌های سالم هستند. همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها بوده و به همین علت برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، مورد نیاز بدن است. هر کدام از میوه‌های فصل پاییز خواص و فواید خود را دارند. بنابراین تغذیه مناسب در پاییز و زمستان می‌تواند به کمکتان بیاید و سلامتتان را تضمین کند. در ادامه شما را با برخی میوه‌های پاییزی و خواصشان آشنا خواهیم کرد.

انار
انار یکی از میوه‌های پاییزی است. این میوه یکی از مفید‌ترین و پر خاصیت‌ترین میوه‌های فصل پاییز است، سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی. انار حاوی دو نوع آتتی اکسیدان بسیار مفید و مهم به نام‌های پونیکالاگینز و اسید پونیکیک است. آنتی اکسیدان پونیکالاگینز در پوست و آب این میوه فصل پاییز و آنتی اکسیدان اسید پونیکیک در هسته انار یافت می‌شود. وجود اسید پونیکیک در هسته انار، روغن هسته انار را بسیار ازرشمند کرده است. وجود این دو نوع آنتی اکسیدان در انار خواص و فواید درمانی فراوانی از جمله حفاظت قلب، حفاظت ریه، کمک به اختلال نعوظ، کلاژن سازی در پوست و مو، مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی و کمک به افزایش حافظه دارد.
در هنگام خرید انار، انار‌هایی که رنگ روشن و پوست شفافی دارند را انتخاب کنید. عموما انار‌های سنگین آبدارتر هستند.

انگور
انگور نماد فصل پاییز است. این میوه انواع مختلفی دارد. انگور دارای مواد معدنی زیادی از جمله پتاسیم، آهن، ید، سیلیس، کلرید آرسنیک، کلسیم، منیزیم منگنز و ویتامین‌های A، B، C است. همه این ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که انسان را در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کنند.
انگور شامل کالری به مقدار زیادی است که طبق بررسی‌های انجام شده در هر ۱۰۰ گرم انگور ۶۶ کالری وجود دارد.

نارنگی
این میوه خوشمزه که طعم‌های ترش و شیرینی دارد، به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B۱، B۲، C و پروتئین، قند، فسفر و کلسیم از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. نارنگی سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است و یک میوه آرام بخش و تسکین بخش شناخته می‌شود. برای درمان سرماخوردگی و سرفه هم می‌توان نارنگی مصرف کرد، چون سموم بدن را دفع و خون را تصفیه می‌کند. هنگام خرید نارنگی، نارنگی‌هایی با پوست صاف و یکدست را انتخاب کنید. نارنگی‌های سنگین‌تر شیرین‌تر و آبدارتر هستند.

گلابی
از دیگر میوه‌های فصل پاییز گلابی است. گلابی یک میوه بسیار خوشمزه و پرطرفدار بوده که حاوی فواید و خواص بسیار زیادی است. این میوه منبعی غنی از فیبر محلول و نامحلول است که وجود این فیبر موجب هضم بهتر و بهبود حرکات دودی روده می‌شود. فیبر‌های محلول با تغذیه باکتری‌های موجود در روده به عنوان یک منبع پروبیوتیک عمل می‌کنند.گلابی همچنین سرشار از ویتامین C بوده و درنتیجه می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی شود و از بدن در برابر ویروس‌ها حفاظت کند.


از دیگر ویژگی‌های گلابی می‌توا‌ن به فواید آن برای بانوان اشاره کرد. کمک به حفظ طراوت و زیبایی پوست و مو، بارداری سالم و افزایش شیر در دوران شیردهی از جمله خواص گلابی است.خانم‌های باردار می‌توانند با مصرف این میوه فصل پاییز اسید فولیک لازم برای جنین خود را فراهم کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای خرید گلابی مناسب فشردن گردن آن است، در صورتی که لطیف باشد، گلابی شیرین و آبدار است.

به
به، یکی دیگر از میوه‌های پاییز است که خواص فراوانی دارد. این میوه خوش‌طعم و عطر، به صورت‌های مختلف مانند مربا، خورش و دمنوش استفاده می‌شود. این میوه سرشار از ویتامین A، B و C بوده و منبع غنی پتاسیم و فیبر، فسفر، آهن، روی و منیزیم است. به ارزش غذایی بالایی دارد و برای کاهش وزن نیز مفید است.به، میوه‌ای نشاط آور، تقویت‌کننده قلب و موثر در بهبود زخم معده است. این میوه‌ی ضد سرطان، از بین برنده‌ی بوی بد دهان است و به هضم غذا نیز کمک می‌کند. به، فشار خون را تنظیم و به درمان سرماخوردگی نیز کمک می‌کند.

خرمالو
این میوه انرژی زاست و در عین حال کالری بالایی دارد. حاوی ویتامین C، پتاسیم و منیزیم بالایی است. به درمان فشار خون، تقویت بینایی و رفع کم خونی نیز کمک می‌کند. البته عدم تعادل در مصرف این میوه باعث یبوست می‌شود. خرمالو به راحتی منبع انرژی و قند را تجزیه می‌کند. خرمالو‌ها بسیار شیرین هستند، بنابراین اگر کودک شما طعم شیرینی را دوست دارد، بهتر است طعم شیرینی طبیعی را با خرمالو بچشد.

پرتقال
پرتقال که از خانواده مرکبات است یکی دیگر از میوه‌های فصل پاییز محسوب می‌شود. پرتقال منبعی غنی و عالی از ویتامین C و پتاسیم است و به همین دلیل مصرف پرتقال می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری و دوران نقاهت را کوتاه کند. این میوه فصل پاییز همچنین می‌تواند موجب تنظیم و تعادل فشار خون شود.

لیمو شیرین
لیمو شیرین یکی دیگر از میوه‌های پاییز و از خانواده مرکبات است. این میوه مانند مرکبات دیگر منبع غنی از ویتامین C است. این میوه خواص بی‌شماری دارد که از میان آن‌ها می‌توان به جلوگیری از کم آبی بدن، پیشگیری و درمان سرماخوردگی، جلوگیری و درمان سرطان، سلامت‌بخشی به پوست و مو، رفع مشکلات تنفسی، بالا بردن ایمنی بدن و درمان اختلالات ادراری اشاره کرد.

کیوی
کیوی میوه‌ی دیگری که سرشار از ویتامین C است و برای اطمینان از عملکرد منظم روده مناسب است، برای همین به افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند، میوه بسیار مناسبی به شمار می‌رود. علاوه بر این ویتامین که در این فصل باعث پیشگیری و درمان سرماخوردگی می‌شود، کیوی حاوی پتاسیم و سولفات مس است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها