به روز شده در ۱۴۰۱/۰۷/۰۳ - ۱۹:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۳۰ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۳۵۹۷۴۹

برای درمان بیخوابی چه مواد غذایی بخوریم؟

برای درمان بیخوابی چه مواد غذایی بخوریم؟
گروه علمی: افرادی که دارای مشکلات کم خوابی و کمبود کیفیت خواب هستند، ممکن است با مشکلات جدی در زندگی روزمره مواجه شوند. اگر این مشکل خیلی جدی باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه شود. تا از بروز سایر بیماری‌های مرتبط جلوگیری شود.

۱) خوردن بادام
به گزارش رویداد۲۴ بادام یکی از خوش طعم‌ترین و محبوب‌ترین و مغذی‌ترین آجیل‌های روغنی به شمار می‌رود. بادام سرشار از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها و فیبر است. همچنین به دلیل سرشار بودن از اسید‌های چرب امگا ۳ برای سلامت قلب و دستگاه گوارش بسیار مفید است.اما تحقیقات انجام شده این موضوع را اثبات می‌کنند که بادام برای خواب راحت و درمان کم خوابی نیز بسیار مفید است. دلیل این موضوع، وجود هورمون ملاتونین در بادام می‌باشد. ملاتونین سبب بهبود عملکرد ساعت بدن می‌شود و به بدن شما یادآوری می‌کند، که چه زمانی موقع خوابیدن است.علاوه بر این، بادام سرشار از منیزیم است. مصرف منیزیم سبب بهبود کیفیت خواب و جلوگیری از بروز بی خوابی می‌شود. در نتیجه بادام یکی از مهم‌ترین خوراکی‌ها برای درمان بی خوابی است.

۲) گوشت بوقلمون
نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوشت بوقلمون سبب بهبود کیفیت خواب و کمک به تجربه یک خواب راحت می‌شود. گوشت بوقلمون بسیار خوش طعم و لذیذ است و سرشار از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد. همچنین به دلیل سرشار بودن از پروتئین، یک گزینه مناسب برای ورزشکاران به شمار می‌رود.
گوشت بوقلمون حاوی اسید آمینه تریپتوفان است، که باعث افزایش تولید ملاتونین در بدن می‌شود. ملاتونین برای خواب راحت مفید است. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مقادیر متوسط پروتئین قبل از خواب، سبب بهبود کیفیت خواب می‌شود. به همین دلیل، بوقلمون یک خوراکی مناسب برای رفع کم خوابی و افزایش کیفیت خواب به شمار می‌رود.

۳) چای بابونه
دمنوش بابونه، یک نوشیدنی گیاهی با خواص فراوان، این دمنوش خواص زیادی برای سلامتی بدن انسان دارد. نوشیدنی چای بابونه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرطان‌های مختلف می‌شود. علاوه بر این مورد، دمنوش بابونه دارای برخی خواص مفید در درمان بی‌خوابی است.بابونه حاوی آپی ژنین می‌باشد. این ماده یک آنتی اکسیدان به شمار می‌رود. این آنتی اکسیدان در مغز به برخی گیرنده‌های خاص عصبی متصل می‌شود؛ و سبب افزایش احساس خواب آلودگی خواهد شد. به همین سسب نوشیدن دمنوش بابونه یکی از مفیدترین راهکار‌ها برای درمان بی خوابی است.

۴) خوردن کیوی
به گزارش رویداد ۲۴، کیوی یک میوه کم کالری و بسیار مفید و مغذی است، که طعم فوق العاده‌ای دارد و بسیار لذیذ و محبوب می‌باشد. مصرف میوه کیوی بار‌ی سلامت بخش‌های گوناگون بدن انسان نظیر دستگاه گوارش، کاهش التهاب، کاهش کلسترول بد خون و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.مطالعات صورت گرفته، به خوبی این نکته را اثبات می‌کند، که کیوی برای افزایش کیفیت خواب مفید است و اثرات مثبتی بر درمان کم خوابی دارد. این اثرات مثبت را به وجود ماده‌ای به نام سروتونین نسبت می‌دهند. سروتونین یک ماده شیمیایی است که موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود.

۵) آب آلبالو ترش
آب آلبالو ترش یک نوشیدنی بسیار محبوب و خوش طعم است، که خواص بی‌نظیری برای سلامتی انسان دارد. آب آلبالو ترش علاوه بر خواص بی‌نظیری که برای سلامتی بدن دارد، داری خواص بی نظیری برای درمان بی خوابی و خواب راحت است. در حقیقت بسیاری از افراد این نوشیدنی ترش را به عنوان یکی از نوشیدنی‌های خواب آور به شمار می‌برند و با مصرف آن به درمان بی خوابی خود کمک می‌کند.

۶) مغز گردو
گردو نیز مانند بادام، از جمله خوراکی‌های محبوب و خوش طعم به شمار می‌رود، که برای رفع کم خوابی مفید است. گردوه علاوه بر خواص بی نظیری که برای قسمت‌های مختلف بدن دارد، حاوی موادی است که باعث ایجاد سروتونین در بدن می‌شود و به این ترتیب، باعث افزایش کیفیت خواب و تجربه یک خواب راحت خواهد شد.

۷) دمنوش یا چای گل‌گاوزبان
چای گل‌گاوزبان یا دمنوش گل‌گاوزبان یک نوشیدنی سنتی و خوش طعم ایرانی است که به آرامش عصاب کمک چندانی می‌کند. این دمنوش گیاهی، به دلیل پتانسیل بسیار قوی که در کاهش استرس دارد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما خاصیت دمنوش گل گاوزبان را در رفع کم خوابی نیز نباید نادیده گرفته شود. گل‌گاوزبان نیز مانند بابونه، حاوی ماده آپی ژنین است. این ماده طبیعی باعث افزایش احساس خواب در بدن می‌شود و به خوابی راحت و طولانی کمک چندانی می‌کند. به همین دلیل چای یا دمنوش گل گاو زبان یک گزینه مناسب برای رفع کم خوابی می‌باشد. بهتر است بدانید که علاوه بر گا گاو زبان، گیاه سنبل الطیب برای بی خوابی هم شناخته شده است.

۸) مصرف ماهی‌های چرب
نتایج برخی تحقیقات نشان دهنده این موضوع است، که مصرف ماهی‌های پر چرب که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند، می‌تواند تاثیر دو چندان در کیفیت خواب افراد داشته باشد. محققان معتقدند که ماهی‌ها به دلیل سرشار بودن از اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین D، برای درمان کم خوابی و بهبود سطح کیفیت خواب بسیار مفید و کاربردی است.

۹) برنج سفید
ممکن است برای شما عجیب باشد، اما خوردن برنج سفید در درمان کم خوابی بسیار مفید و تاثیر گذار است، البته تحقیقات صورت گرفته در این مورد و به طور کلی کربوهیدرات‌ها، هنوز نیاز به تکمیل شدن دارد، اما نتایج اولیه تحقیقات دانشمندان نشان دهنده آن است، که خوردن برنج سفید ارتباط مستقیم با کیفیت خواب افراد دارد.

۱۰) خوردن موز
یکی دیگر از میوه‌ها که خوردن آن تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب افراد دارد، موزه است. موز با دارا بودن مقادیر زیادی از پتاسیم، منیزیم و فیبر، باعث شل شدن عضلات بدن انسان و در نتیجه احساس آرامش می‌شود، که همین موضوع باعث می‌شود، تا شما خوابی راحت و به دور از هرگونه استرس داشته باشید.
برچسب ها: تغذیه خواب