کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به دنبال شكست‌های بزرگ روسیه در اوكراین؛

پوتین فرمان بسیج نیروهای ذخیره را داد

30 شهريور 1401 ساعت 18:28


گروه بین الملل:ولادیمیر پوتین فرمان بسیج نیروهای مسلح روسیه «برای دفاع از سرزمین مادری‌» را صادر و غرب را به تلاش برای نابودی روسیه متهم کرد.
این اولین فرمان بسیج نسبی نیروهای ذخیره روسیه از زمان جنگ جهانی دوم به این سو است.
ارزش سهام در بورس روسیه پس از اعلام فراخوان سقوط کرد و گزارش‌هایی از افزایش فروش بلیط هواپیما به منظور خروج از این کشور منتشر شده است. پوتین در سخنرانی خود به غرب هشدار داد اگر به آنچه که او «باج‌خواهی هسته‌ای» خواند ادامه دهد، روسیه با تمام توان زرادخانه وسیع خود پاسخ خواهد داد. او گفت: در این باره بلوف نمی‌زند.فرمان بسیج نسبی به معنای آن است که نیروهای ذخیره، افرادی که قبلا سابقه حضور در ارتش دارند، برای خدمت فرا خوانده می‌شوند.سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه در پیام از پیش ضبط شده‌ای که پس از سخنان  پوتین منتشر شد، گفت حدود ۳۰۰ هزار نفر برای خدمت فراخوانده خواهند شد. پوتین در سخنان خود گفت که هدف او «آزادسازی» منطقه دونباس در شرق اوکراین است و اکثر مردم مناطق تحت کنترل روسیه نمی‌خواهند توسط دولت اوکراین اداره شوند.رئیس‌جمهور روسیه در سخنان خود گفت غرب نشان داده است که خواهان صلح بین اوکراین و روسیه نیست.
 پوتین افرود: برای «داوطلبانی» که در دونباس می‌جنگند، جایگاه قانونی در نظر گرفته می‌شود.
ر ئیس‌جمهوری روسیه پس از صدور فرمان بسیج نسبی نیرو، تهدید کرد اگر تمامیت ارضی روسیه در معرض تهدید قرار گیرد، «برای دفاع از روسیه و مردم، از تمام امکانات خود استفاده خواهیم کرد. این یک بلوف نیست.» اوو افزود «تمامیت ارضی سرزمین مادری، استقلال و آزادی ما با تمام امکاناتی که در اختیار داریم، تضمین خواهد شد.»
 پوتین در سخنان خود گفت لازم است یک تصمیم فوری برای محافظت از مردم در "سرزمین های آزاد شده" اتخاذ شود. او گفت: «به همین دلیل از وزارت دفاع خواستم که با بسیج نسبی نیروها موافقت کند.» رئیس‌جمهوری روسیه گفت فرمان بسیج نسبی پیشتر امضا شده و فراخوان نیرو از امروز شروع می‌شود. پوتین در ادامه سخنانش گفت غرب از روسیه باج‌گیری می‌کند، اما روسیه سلاح‌های زیادی برای پاسخ دادن دارد.او گفت: «ما از تمام منابعی که در اختیار داریم برای دفاع از مردم خود استفاده خواهیم کرد.» پوتین خطاب به مردم کشورش گفت «من به حمایت شما باور دارم.» پوتین در مورد برنامه ریزی برای به برگزاری همه پرسی در مناطق تحت تصرف این کشور در اوکراین برای پیوستن به روسیه گفت « ما از این مردم حمایت می کنیم.»
وی سخنرانی  خود را با محوریت الحاق اراضی اوکراین به خاک کشورش انجام داد.
 پوتین  گفت: سخنرانی من خطاب به روس‌ها، مردمان دونتسک و لوهانسک، سکنه خرسون و مناطق زاپوریژیا و دیگر مناطق آزاد شده است.
او درباره رفراندوم‌ها هم گفت، روسیه هرکاری از دست بربیاید برای تضمین شرایط ایمن برگزاری رفراندوم‌ها انجام می‌دهد تا مردم بتوانند خواسته خود را بگویند. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین ادامه داد: ارتش ما به عنوان خط مقدم نظامی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در مقابل کل عملیات نظامی غرب عمل می‌کند. ما برای دفاع از سرزمین خود از بسیج نسبی حمایت می‌کنیم. تاکید بر بسیج نسبی است چون فقط برای کسانی است که نیروی ذخیره هستند و به خدمت فراخوانده می‌شوند. این حکم امضا شده است.
پوتین همچنین گفت، روسیه از برگزاری رفراندوم‌های اعلام شده در لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به منظور پیوستن به فدراسیون روسیه حمایت می‌کند. او همچنین غرب را به آغاز جنگ علیه روسیه در اوکراین در ۲۰۱۴ متهم کرد و افزود: غرب در سیاستگذاری ضد روس خود از تمامی خطوط عبور کرده است. غرب به دنبال نابودی روسیه است و از تهدید اتمی استفاده می‌کند.
رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: از تمامی ابزار در دسترسی استفاده می‌کنیم و آنهایی که تلاش می‌کنند تا از تهدید اتمی علیه روسیه استفاده کنند، خواهند دید که ورق بر می‌گردد. من بلوف نمی‌زنم.
رئیس‌جمهور روسیه با اعلام «بسیج نسبی» نیروهای ذخیره ، پذیرفت که روسیه به سربازان بیشتری در میدان نبرد نیاز دارد. پوتین همه مشکلات روسیه را به گردن غرب انداخت و غرب به تلاش برای "تجزیه روسیه" متهم کرد.
 وزیر دفاع روسیه تاکید کرده در بسیج نسبی تنها از نیروهای ذخیره استفاده خواهد شد و «تحت هیچ شرایطی از دانش آموزان یا سربازان وظیفه خواسته نمی شود که خدمت کنند.»
چنین فراخوانی بسیاری را نگران خواهد کرد. این فراخوان به معنای آن است که بسیاری از روس ها، به ویژه متخصصان جوان، در اسرع وقت به فکر خروج از کشور خواهند بود.
بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید تصمیم پوتین برای بسیج نیروهای ذخیره نظامی برای حمایت از جنگ در اوکراین نشان می دهد که تهاجم او در حال شکست است.
گیلیان کیگن، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا، فراخوان رئیس‌جمهوری روسیه را نگران‌کننده خوانده و گفته است تهدید  پوتین در مورد سلاح‌های در اختیارش را «یک تهدید جدی» خوانده که قبلا هم بیان شده بود. کیگن گفت: گفتگوها برای یافتن راه حل دیپلماتیک ادامه خواهد یافت.
سفیر آمریکا در اوکراین هم گفت: فرمان بسیج نسبی نیروهای ذخیره نظامی «نشانه "ضعف» است.
بریجیت برینک، در توییتر نوشت: ایالات متحده هرگز ادعای روسیه بر مناطق جدا شده از اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت و آمریکا تا زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهد ایستاد.


کد مطلب: 359756

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/359756/پوتین-فرمان-بسیج-نیروهای-ذخیره

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir