کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عوامل موثر بر قیمت مبلمان

31 شهريور 1401 ساعت 11:52

گروه کسب و کار: اگر شما هم مثل خیلی از افراد جامعه با دیدن قیمت‌های جدید به ستوه میایید و از زمین و زمان گلایه دارید، اگر تازه عروس هستید و برای خرید جهیزیه به بازار رفته‌اید اما قیمت‌های گران مانع خرید مدل دلخواه شما می‌شوند، اگر قصد تغییر دکوراسیون دارید و از بالا رفتن قیمت مبلمان تعجب می‌کنید، بهتر است بر اعصاب خود مسلط باشید و این تورم افسار گسیخته را به رسمیت بشناسید و با آن کنار بیایید. اما اگر قبل از پذیرش با عوامل موثر بر قیمت مبلمان آشنا شوید شاید تحمل این شرایط کمی آسان‌تر باشد. با ما همراه باشید.


 هر آنچه که باید در مورد مبلمان بدانید
 طراحی و ساخت مبلمان قدمتی دیرینه دارد. از قرن‌های پیش تا کنون مدل مبلمان و متریال به کار رفته در آن‌ها دستخوش تغییرات عمده‌ای شده است. از قرن هفدهم و همزمان با انقلاب صنعتی اروپا، طراحی و تولید انواع مبلمان به شکل یک صنعت و هنر جدیدی درآمد. هنرمندان فرانسوی،انگلیسی و ایتالیایی تمام هنر و ظرافت خود را به کار گرفتند و شکل‌های بدیعی ساختند و کم کم استفاده از مبلمان نه فقط برای اشراف و طبقه خاص بلکه برای عموم مردم در سرتاسر جهان گسترش یافت.
 
مبل‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
 مبلمان به صورت عامیانه به دو دسته سلطنتی و راحتی تقسیم می‌شوند.به طور کلی در ساختار همه‌ی آن‌ها چوب، فوم و پارچه جز متریال اصلی است. اما مدل‌های متنوعی از مبلمان نظیر مبلمان کلاسیک، استیل، سلطنتی، چستر فیلد، ال و مبلمان راحتی در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی به چشم می‌خورند.
 
 چه عواملی بر قیمت مبلمان تاثیر می‌گذارد؟
 آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا اینگونه و با شتاب قیمت‌ها نجومی می‌شوند؟ بارها قیمت‌ها لحظه‌ای و طی 24 ساعت تغییر یافته و نه فقط مبلمان بلکه بر سر خرید هر کالایی شوکه شده ایم. اما یا از خرید آن کالاها چشم پوشی کرده و انتظار خود را به حداقل رسانده‌ایم، یا آن کالا را با نمونه‌ای پایین‌تر جایگزین کرده‌ایم. اما علت این تورم افسار گسیخته و گرانی بیش از حد چیست؟ جواب یک کلمه است: کاهش ارزش پول ملی!
 
تورم چه تاثیری بر قیمت مبلمان دارد؟
 کاهش ارزش پول ملی و تورم دو مقوله‌ی مهمی هستند که پس از تحریم‌ها بیش از حد می‌شنویم. اما فقط شنیدن نیست در تمام این مدت آثار تورم و تحریم را با گوشت، پوست و جانمان لمس کرده‌ایم! افزایش بی رویه‌ی چاپ پول توسط بانک مرکزی نیز موجب افزایش تورم می‌شود. بگذارید با یک مثال ساده کاهش ارزش پول ملی ایران را توضیح دهم. فرض کنید شما قصد خرید منزل یا کالایی به ارزش یک میلیارد تومان را دارید. فروشنده هم فقط وجه نقد می‌پذیرد. بزرگترین اسکناس ما هم 100 هزار تومانی است. خب به نظر شما چه تعداد و در چه حجمی باید این مبلغ را جمع کنیم؟ فرض کنیم وزن یک میلیارد ما با اسکناس 100 هزار تومنی حدود 2 کیلوگرم باشد، در مقابل یک میلیارد با 100 دلاری شاید حدود 500 گرم وزن داشته باشد. اینگونه می‌توان کاهش ارزش پول ملی را راحت‌تر درک کرد. البته خرید از طریق کارت‌های اعتباری افزایش حجم پول نقد مصرف شده را پنهان می‌کند.
 
چه عواملی بر افزایش قیمت مبلمان تاثیر دارند؟
 همانطور که می‌دانید اجزای اصلی طراحی و ساخت مبلمان: چوب، فوم و پارچه است. مواد اولیه ساخت انواع مبلمان در بیشتر مواقع وارداتی است و شرایط تحریم ایران، کاهش ارزش پول ملی و افزایش دلار باعث ایجاد تورم و افزایش قیمت شده است. به طوری که قیمت مبلمان در سال 95 نصف قیمت سال 99 بود. البته این افزایش قیمت هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده بسیار شوکه کننده بود.
 
آیا مبلمان باز هم گران‌تر می‌شوند؟
 با توجه به افزایش مواد اولیه و عدم تخصیص ارز 4200( نیمایی) به این صنعت، قیمت مبلمان در طول سال افزایش 70 درصدی داشته و تولیدکنندگان هر چند ماه یک بار قیمت اجناس خود را بالا برده‌اند. به طوریکه در نیمه اول سال 1400 قیمت مبلمان هر سه ماه یکبار افزایش 20 درصدی داشته است. با توجه به شرایط تحریمی ایران و عدم واردات مواد اولیه و قیمت بالای آن‌ها پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال نیز شاهد افزایش قیمت مبلمان باشیم. به خصوص در اسفندماه به دلیل عید نوروز و تغییرات دکوراسیون منازل افزایش قیمت به اوج می‌رسد و اجناس چندین برابر قیمت واقعی خود به فروش می‌رسند.
 


 چرا مبلمان کلاسیک قیمت بالایی دارند؟
 طراحی مبل کلاسیک ریشه در اروپا دارد. هنرمندان فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی از قرن هفدهم میلادی تا به امروز همواره هنر و خلاقیت را با هم ادغام کرده و آثار هنری و شاخصی را پدید آورده‌اند. این مبل‌ها در نهایت زیبایی، سادگی و ظرافت تولید می‌شوند. ظرافت و هنر آن‌ها همراه با پارچه‌هایی از جنس نانو، مخمل، ابریشم،کتان در بستری از چوب راش یا گردو تکمیل می‌ شود.به همین علت مبلمان کلاسیک قیمت بالاتری نسبت به سایر مبلمان دارند.
 
 چرا مبلمان استیل گران قیمت هستند؟
  مبل استیل یا سلطنتی از جمله مبل‌های بزرگ و پرحجم و سنگینی هستند که از دیرباز تاکنون مورد علاقه خانواده‌های ایرانی قرار گرفته‌اند  و معمولا در گذشته‌های دور جداگانه برای مهمان‌ها نگه‌داری می‌شدند, اما پس از مدت‌ها در میان عموم مردم محبوب شدند و استفاده از آن‌ها رواج یافت. مبلمان استیل برای فضاهای بزرگ و پذیرایی‌های مستطیل شکل بسیار مناسب هستند. این مبلمان به دلیل منبت کاری ظریف و دقیق و حجم بزرگ معمولا جزء گران قیمت‌ترین مدل مبلمان موجود در بازار هستند.
 


 چرا قیمت مبلمان سلطنتی بالاست؟
  این مبلمان دارای منبت‌کاری و حکاکی‌های فراوان بر روی دسته‌ها و بازوها هستند. درطراحی آن‌ها از مرغوب‌ترین نوع چوب یعنی راش استفاده می‌شود. کالیته‌های متنوعی برای پارچه‌ها موجود است که اکثرا طرحدار انتخاب می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به روحیه و سلیقه خود از انواع مختلف آن‌ها انتخاب کنید. استفاده از چوب مرغوب و پارچه‌های وارداتی قیمت این نوع مبلمان را بالا برده است.
 
 مبلمان چستر فیلد با قیمت مناسب
 پادشاه مبلمان و یکی از لوکس ترین و شیک ترین مبل‌ها در حال حاضر، مبلمان چستر  است. این مبلمان شیک و به روز که همیشه روی مد هستند و شما می‌توانید با خیال راحت تا مدت‌ها از آن‌ها استفاده کنید. با هر سبک دکوراسیونی ست می‌شوند و به راحتی چیدمان خانه‌ی شما را جذاب و چشم نواز می‌کنند. مبلمان چستر فیلد علاوه بر منازل در محیط اداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسته به نوع متریال به کار رفته و جنس پارچه می‌توان با هزینه‌ی مقرون به صرفه‌ای تهیه کرد.
 
 مبلمان ال ارزان قیمت
  مبلمانی زیبا، مدرن و شیک که با  ساختار و کارایی خود که متناسب با هر فضا و سبک دکوراسیونی ست می‌شوند. مبلمانی با زاویه 90 درجه درکنار هم قرار می‌گیرند. انواع مختلف و رنگ‌های متفاوتی دارند که سخت‌گیر ترین و مشکل پسندترین سلیقه‌ها را مجذوب خود می‌کنند. این مبلمان با طراحی مینیمال برای سبک دکوراسیون کلاسیک،مدرن و نئوکلاسیک مناسب هستند. نسبت به سایر مبلمان رنج قیمت مناسب‌تری دارند.
 
مبلمان راحتی با قیمت مناسب
  مبل راحتی همانطور که از نامش پیداست نسبت به مبلمان سلطنتی و کلاسیک از راحتی و نرمی بیشتری برخوردار است. متریال به کار رفته در نوع راحتی با مبلمان کلاسیک متفاوت است و همین امر باعث تفاوت آن با سایر مدل ها می شود. در طراحی مبلمان راحتی، خلاقیت و ابتکار عمل بیشتری وجود دارد به دلیل استفاده بیشتر از فوم و پارچه می توان مدل های گوناگونی از آن‌ها را ساخت و تولید کرد. نسبت به سایر مبلمان تنوع بیشتری دارند و می‌توان با یک قیمت مناسب بهترین انتخاب‌ها را داشت.
 
خرید مبل ارزان
 برای خرید مبلمان ارزان قیمت، ابتدا باید سری به بازارهای مبل محل سکونتتان بزنید. مزیت بازارهای مبلمان این است که برای تمام سلیقه‌ها و علایق محصول‌های متنوعی دارد. در این بازارها برخی از مدل‌های ارزانی هم است که می‌توانید با کمی تغییرات آن‌ها را به مدل‌ دلخواه خود تبدیل کنید. مثلا می‌توان یک ست مبل کلاسیک را با قیمت پایینی خرید و بعدا با تعویض پارچه و تغییر رنگ نیز آن را گران قیمت جلوه داد. برخی بازارهای مبلمان مشهور ایران نظیر یافت آباد یا رهنان اصفهان می‌توانند برای خرید به صرفه و ارزان مناسب باشند. در برخی سایت‌های اینترنتی معتبر نیز می‌توانید مطابق سلیقه‌ی دلخواه‌تان مبلمان ارزان قیمتی تهیه کنید.
 
بهترین بازارهای مبل ایران کجاست؟
 در ایران مراکز فروش و گالری‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. باتوجه به سابقه تاریخی و کارآمدی هنرمندان هر شهر در صنعت و تولید، طراحی و ساخت مبلمان در ایران بی نظیر است. اکثر مدل‌هایی که در گالری‌های شهر می‌بینید با به روزترین و آخرین مدل‌های اروپایی همگام هستند و برخی از کارها که هنر دست هنرمندان ایرانی است که صادر می‌شوند.از جمله مشهورترین بازارهای مبلمان ایران می‌توان به یافت آباد تهران، شهرک مبل مایان تبریز، رهنان اصفهان، بازار مبل قم، اراک، مرکزی، زنجان، شهر کرد و شیراز اشاره کرد.  
 
 نکات اصلی خرید مبلمان
 برای خرید مبلمان به جز قیمت مبل  ابتدا باید سبک دکوراسیون اصلی خانه را انتخاب کرد و بعدها رنگ اصلی و فرعی را متناسب و در حد معمول  در اثاثیه به کار برد. رنگ اصلی بیشترین کارایی و کاربرد رادارد. رنگ فرعی نیز در تناسب رنگ اصلی و در هارمونی خاصی در دکوراسیون به چشم می‌خورد. جنس پارچه و متریال به کار رفته در مبلمان نیز از نکاتی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. متراژ خانه نیز بسیار مهم است. مبلمان باید متناسب با فضای خانه خریداری شوند.
 
خرید آنلاین مبل ارزان
 یکی از راه‌هایی که می‌توان به آسانی مدل‌های ارزان قیمت مبلمان را پیدا کرد؛ اینترنت است. خرید آنلاین می‌تواند ارزان‌ترین و گران‌ترین محصولات را در طرح‌ها و نقش‌های متفاوتی به نمایش گذارد. بررسی اجمالی و نظرات کاربران و داشتن نمادهای الکترونیکی معتبر و قابل استعلام می‌تواند در خرید بهتر شما یاری کند. خرید اقساطی نیز می‌تواند جزء پیشنهادهای هوشمندانه باشد.
 
مزایای خرید اینترنتی مبلمان
  خرید حضوری همیشه خوب نیست مخصوصا اگر با نبود مدل‌های شیک یا کمبود بودجه مناسب مواجه باشید.برخی از مدل‌های جدید و به روز به آسانی در اینترنت می‌توان پیدا کرد و تنوع محصولات بسیار بالاست و شما می‌توانید در هر سبک و سلیقه و زمینه‌ای بهترین  مبلمان را انتخاب کنید آن‌ها را سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید. خرید مبل به صورت اینترنتی به دلیل حذف واسطه ها با مدل‌های متنوعی رو به رو هستید. فرقی نمی‌کند که در کدام‌ شهر باشید می‌توانید از بهترین و مناسب ترین مدل‌هایی که هماهنگی و هارمونی خاصی با سبک دکوراسیون شما داشته باشند را؛ انتخاب و خریداری کنید.
 
 نتیجه گیری
 در این مقاله عوامل موثر بر قیمت مبلمان را شرح دادیم. مبلمان در دسته بندی کلاسیک، استیل، سلطنتی، چستر فیلد، ال و راحتی قرار می‌گیرند. پرطرفدارترین مدل مبلمان در هرنوع سبک دکوراسیونی مبلمان راحتی است. در ساختار همه مبل‌ها، چوب، فوم و پارچه جز مواد اولیه اصلی است. با توجه به شرایط تحریم ایران، واردات متریال اصلی با مشکل مواجه شده و کاهش این امر، افزایش قیمت دلار و تورم باعث افزایش قیمت مبلمان در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته شده است. با توجه به افزایش مواد اولیه و عدم تخصیص ارز 4200( نیمایی) به این صنعت، قیمت مبلمان در طول سال افزایش 70 درصدی داشته و تولیدکنندگان هر چند ماه یک بار قیمت اجناس خود را بالا برده‌اند. پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال 1401 نیز شاهد افزایش مجدد قیمت مبلمان و صنایع چوبی باشیم.
 
سوالات متداول
 1.چه عواملی بر افزایش قیمت مبلمان تاثیر می‌گذارد؟ تورم، تحریم و کاهش ارزش پول ملی جزء اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت مبلمان هستند.
2.مبل ارزان قیمت را از کجا بخریم؟ می‌توان از بازارهای مبلمان هر شهر و همچنین از طریق خرید اینترنتی نیز مبل ارزان قیمت خریداری کرد.
3.مزایای خرید اینترنتی چیست؟ تنوع محصولات، امکان مقایسه قیمت، مشاوره‌ی 24 ساعته، خرید اقساطی بدون ضامن و تحویل درب منزل از جمله مزایای خرید اینترنتی مبلمان است.
 


کد مطلب: 359771

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/359771/عوامل-موثر-قیمت-مبلمان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir