کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه

31 شهريور 1401 ساعت 9:58


گروه بین الملل: تصمیم روسیه به برگزاری همه‌پرسی در مناطق اشغالی اوکراین، لوهانسک و دونتسک، نگرانی‌ جامعه بین‌المللی را برانگیخته است. ضدحمله جدید اوکراینی‌ها برای آزادی مناطق اشغالی نیز بخشی از افکار عمومی روسیه را نگران کرده است.
منطقه دونتسک و لوهانسک به اوکراین تعلق دارند، اما از سال ۲۰۱۴ به این سو تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه می‌باشند.
در ابتدا قرار بود پس از تصرف کامل این دو منطقه یک همه‌پرسی برای الحاق این دو منطقه به روسیه برگزار شود. تاریخ احتمالی این همه‌پرسی هم ۴ نوامبر، " روز وحدت ملی" در روسیه تعیین شده بود. حالا ولی ارتش روسیه در تصرف همه اراضی منطقه دونتسک با مشکل روبرو شده است. حمله تهاجمی و موفقیت‌آمیزارتش اوکراین در منطفه خارکیف نیز مزید بر علت شده است. حالا جدایی‌خواهان مورد حمایت روسیه قصد دارند که همه‌پرسی را در روزهای ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (همین هفته) نه تنها در دو منطقه یادشده بلکه در بخش  بزرگی از مناطق اشغالی خارکیف و زاپوریژیا به جریان بیاندازند. با توجه به ضیق وقت برای تدارک این "همه‌پرسی نمایشی" قرار است که به صورت آنلاین برگزار شود.
"موسسه مطالعات جنگ" در آمریکا در تحلیل اقدام جدید روسیه نوشته است که "الحاق بخشی از دونتسک و لوهانسک" ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را در "وضعیت تحقیرآمیز" قرار می‌دهد، چرا که نشان‌دهنده آن است که قادر نیست این مناطق را با ارتش خود حفظ کند.
برگزاری رفراندوم برای الحاق مناطق اشغالی به روسیه هیچگونه زمینه قانونی ندارد و از منظر بین‌المللی نیز با آن مخالفت‌های زیادی شده است.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان الحاق مناطق اشغالی به روسیه را مغایر با قوانین بین‌المللی اعلام کرد. صدراعظم آلمان تاکید کرد که "این همه‌پرسی ساختگی" هرگز مورد پذیرش قرار نخواهد کرد و با حقوق بین‌الملل و تفاهم ملت‌ها مغایرت دارد.

اوکراینی‌ها تانک‌ پیشرفته روسی را به غنیمت گرفتند
نیروهای اوکراینی یک تانک مدرن و پیشرفته T-90M روسی را به تصرف خود درآورده‌اند. ظاهرا سربازان روسی این تانک را رها کرده و فرار کرده‌اند.
به گفته وزارت دفاع اوکراین این تانک در منطقه خارکیف در شرق این کشور به دست نیروهای اوکراینی افتاده است.
کارشناسان نظامی گمان می‌کنند که این تانک اکنون توسط متحدان اوکراین در ناتو مورد ارزیابی قرار گرفته است تا اطلاعات بیشتری در مورد تجهیزات نیروهای وفادار به مسکو به دست آورند.
حساب توییتری وزارت دفاع اوکراین در مورد این "غنیمت جنگی" با طعنه‌ای گزنده نوشت: «جدیدترین تانک روسی T-90 در منطقه خارکیف در شرایط عالی پیدا شد. مالک باید به ارتش اوکراین گزارش دهد. لطفا خود را با یک پرچم سفید معرفی کنید.» گفته می‌شود که خدمه سه نفره این تانک پیشرفته پس از گم کردن راه خود تانک را رها کردند.

روسیه زیردریایی‌های خود را از کریمه خارج می‌کند
سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا گزارش می‌دهند که زیردریایی‌های روسی از شبه جزیره کریمه خارج شده‌اند و نگرانی کرملین از امکان حمله اوکراین را عامل این اقدام می‌داند.  
شبه جزیره کریمه از سال ۲۰۱۴ در اشغال نیروهای روسی است.وزارت دفاع بریتانیا در لندن اعلام کرد روسیه زیردریایی‌های "کلاس‌کیلو" خود را از این شبه جزیره دریای سیاه خارج کرده و آنها را به شهر بندری نووروسیسک در جنوب روسیه منتقل کرده است.  "کلاس کیلو" شامل زیردریایی‌های معمولی است که از دهه ۱۹۸۰ باقی مانده است. دلیل اقدام تازه روسیه احتمالا افزایش توانایی اوکراین برای انجام حملات از راه دور عنوان می‌شود. در دو ماه گذشته، مقر ناوگان و فرودگاه اصلی کریمه مورد حمله قوای اوکراین قرار گرفتند.

 


کد مطلب: 359780

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/359780/برگزاری-همه-پرسی-پیوستن-روسیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir