کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرونده بین آژانس و ایران بسته نمی‌شود

31 شهريور 1401 ساعت 10:10


گروه سیاسی:  مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که مسائل عمده باقی‌مانده میان ایران و این نهاد بدون پاسخگویی تهران برطرف نخواهد شد. این در حالی است که تهران برای احیای توافق هسته‌ای بر لزوم بسته شدن پرونده خود در آژانس تاکید دارد.
رافائل گروسی گفت: پرونده «این مسائل رها ‌‌‌(و متوقف) نخواهد شد.» وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ظرف چند روز آینده با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کند.
 گروسی سپس اظهار داشت: «آژانس بین‌المللی دسترسی محدودی به تاسیسات هسته‌ای ایران دارد... ما آماده‌ایم تا بار دیگر با ایران تعامل ایجاد کنیم.»
وی گفت: «ما از ایران انتظار داریم که به‌طور کامل اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد.حرکت به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای در خاورمیانه برای صلح و امنیت بین‌المللی بسیار مضر خواهد بود.
پس از ماه‌ها مذاکره غیرمستقیم میان تهران و واشینگتن به نظر می‌رسید که طرفین در ماه مارس به توافق نزدیک شده‌اند، اما مذاکرات سر چندین مسئله به بن‌بست کشیده شد از جمله پافشاری تهران بر این مسئله که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده پیدا شدن آثار اورانیوم در سه سایت اعلام نشده ایران را ببندد.
درخواست ایران شانس احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را کاهش داد چرا که واشینگتن و متحدان اروپایی آن تاکید داشته‌اند که برجام را نباید به تحقیقات آژانس پیوند زد.
این میان غرب هشدار داده که فرصت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران رو به اتمام است و اکنون تهران باید دراین‌باره تصمیم بگیرد.
توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران با خروج ایالات متحده از آن در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و بازگشت تحریم‌های واشینگتن علیه تهران به مخاطره افتاد. ایران نیز در واکنش به تحریم‌ها به طور تدریجی تعهدات هسته‌ای خود را نقض کرده است.


 


کد مطلب: 359781

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/359781/پرونده-بین-آژانس-ایران-بسته-نمی-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir