به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۳۵۹۷۸۷

بازداشت معترضان برنامه بسیج نیرو در روسیه

بازداشت معترضان برنامه بسیج نیرو در روسیه
گروه بین الملل: پلیس روسیه صدها نفر که به تصمیم کرملین برای فراخواندن هزاران نیروی ذخیره برای رفتن به جنگ در اوکراین اعتراض دارند را دستگیر کرده است.
 گروه حقوق بشری «او وی دی-اینفو» شمار کل بازداشتی‌ها را بیش از هزار نفر تخمین می‌زند. بیشترین معترضان در سن پترزبورگ و مسکو دستگیر شدند.ده‌ها نفر هم در ایرکوتسک و سایر شهرهای سیبری بازداشت شدند.بعد از اعلامیه ولادیمیر پوتین پروازها به مقصد کشورهای خارجی به سرعت فروش رفته است.
او در این روز دستور بسیج نسبی داد که به معنی فراخواندن حدودا ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره ارتش - اما نه سربازان وظیفه - برای کمک به نیروهای روسیه در اوکراین است که اخیرا متحمل شکست‌هایی شده‌اند.این تصمیم یک روز بعد از آن اعلام شد که نواحی تحت اشغال در اوکراین روز سه‌شنبه برنامه‌ای برای برگزار همه‌پرسی فوری برای پیوستن به روسیه را اعلام کردند.
رئیس جمهور روسیه، در اظهاراتی که از طرف اوکراین و متحدانش محکوم شد، تاکید کرد که او از «همه ابزارهای موجود» برای حراست از خاک روسیه استفاده خواهد کرد، که ظاهرا اشاره‌ای به سلاح هسته‌ای است.دفتر دادستانی مسکو  اخطار داد که فراخوان اینترنتی برای شرکت در تظاهرات «غیرمجاز» خیابانی یا شرکت در آنها می‌تواند با ۱۵ سال حبس مجازات شود.
دادستانی می‌گوید امکان متهم شدن معترضان به «سلب اعتبار از نیروهای مسلح» یا اشاعه «اخبار کذب» درباره عملیات ارتش روسیه در اوکراین یا تشویق خردسالان به تظاهرات وجود دارد.
اعمال مجازات شدید علیه انتشار «اطلاعات نادرست» درباره جنگ اوکراین و آزار فعالان مخالف پوتین باعث مهار اعتراضات ضدجنگ شده است.
اما گروه ضدجنگ وِسنا خواستار تظاهرات گسترده شد و در کانال تلگرامی خود از بازداشت‌های زیادی در سراسر روسیه خبر داد. ویدئویی از شهر یکاترینبرگ، پلیس را درحال گرد آوری و هل دادن معترضان به داخل اتوبوس نشان می‌دهد.
همزمان رزرو پروازها به مقاصد پرطرفدار مثل استانبول و ایروان اوج گرفته و قیمت بلیت هواپیما جهش فوق‌العاده‌ای کرده است.برنامه بسیج نیروهای ذخیره در روسیه بعد از شکست‌های سنگین در اوکراین اعلام می‌شود. نیروهای اوکراینی در هفته‌های اخیر بخش‌های وسیعی را در شرق خارکیف آزاد کرده‌اند.
رسانه‌های دولتی روسیه در انحصار  پوتین است که موجب شده بسیاری از مردم این کشور ادعاهای او دایر بر خطر دولت «نئونازی» اوکراین و ناتو برای روسیه را بپذیرند. دولت اوکراین در یک انتخابات دمکراتیک سر کار آمده و هیچ سیاستمدار راست افراطی در آن عضویت ندارد.به سختی بتوان ابعاد مخالفت با خط مشی کرملین رسمی در مورد جنگ اوکراین را در داخل این کشور سنجید، چون آزادی رسانه‌ها بسیار محدود است.در مقابل فرمانداران هواداران پوتین که باید فرمان بسیج را اجرا کنند از آن حمایت کرده‌اند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها