به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۳۵۹۸۸۳

۱۰زن قهرمانی‌که دنیا رابه‌شکل دیگری‌تغییر دادند

۱۰زن قهرمانی‌که دنیا رابه‌شکل دیگری‌تغییر دادند
گروه فرهنگی: با وجود اینکه نیمی از جمعیت جهان را زنان به خود اختصاص داده‌اند، برای سال‌های متوالی است که حضور این جنس در عرصه‌های مختلف اجتماعی کمرنگ‌تر از مردان بوده است. نمود پررنگ این مسئله را نیز می‌توان در دنیای گیم نیز مشاهده کرد. قهرمان و شخصیت‌های اول زن در بازی‌ها همواره کمتر از مردان بوده است.در این مقاله که به کوشش وب‌سایت ویجیاتو قصد داریم در ابتدا نگاهی به چرایی این مسئله داشته باشیم و تحولات حضور شخصیت‌های زن در دنیای ویدئو گیم را بررسی کنیم. همچنین در ادامه به معرفی ۱۰ تا از تاثیرگذارترین شخصیت‌های زن دنیای ویدئوگیم بپردازیم.

شخصیت‌های زن در دنیای گیم؛ از گذشته تا به امروز
از زمانی که برای اولین بار صنعت ویدئوگیم به عنوان یک تجارت مطرح شد، مردان به عنوان هدف اصلی تبلیغات مجموعه‌های فعال این حوزه مطرح بودند. بازی‌ها با مرکزیت پسربچه‌ها تا مردان بزرگسال ساخته و بازاریابی می‌شدند. در نتیجه بسیاری ازین بازی‌ها نیز حول محور مردان در گردش بود.

در این دوره حضور زنان در دنیای گیم به شخصیت‌های ابژه سازی شده، ضعیف و نقش‌های کمرنگ محدود می‌شد که نمی‌توانستیم در آن‌ها اثری از هویت‌های مستقل، تاثیر گذار و قهرمان بیابیم. ما با شخصیت‌های زنی روبرو بودیم که به مانند نسخه‌های اولیه لارا کرافت (Lara Croft) از فرنچایز مشهور Tomb Raider ظاهر جنسی اغراق شده حضور داشتند.

شخصیت‌های زنی چون پرنسس پیچ (Princess Peach) که هیچ هویت مستقلی نداشتند و حضورشان تنها به عنوان سیستم پاداش برای شخصیت‌های قهرمان مرد محدود می‌شد. در این دوره، تصویری از زنان به تصویر کشیده می‌شد که نمی‌توانستند نمودی واقعی از زنان مبارز، اثرگذار و موفق دنیای واقعی باشند.

اما این رویه با حضور فعالانه‌تر زنان در دنیای واقعی و گذر از مرد سالاری مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. حالا صدای زن‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی در جای جای دنیا بیشتر شنیده می‌شد. داستان زنان قهرمان و اثرگذار با صدای بلنداری بازگو می‌شد. در این رویه قطعا نقش زنان در دنیای ویدئو گیم نیز بیش از پیش مطرح شد.
حالا در دنیای ویدئو گیم به داستان زنانی پرداخته می‌شد که قهرمان قصه‌ی خود و دیگران بودند. زنانی که می‌توانستند به الگوهای توانمند و تاثیرگذاری برای دختربچه‌ها و نوجوانان تبدیل شوند.در ادامه قصد داریم به معرفی ثاتیر گذارترین و به یادماندنی‌ترین زنان دنیای ویدئو گیم بپردازیم. شخصیت‌های مونث قهرمان، از خود گذشته و تاثیر گذاری که می‌توانند الهام بخش بسیاری از دختران و زنان جوان باشند.

سیری از بازی The Witcher ۳
این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که سری ویچر و به صورت ویژه نسخه‌ی سوم آن را تجربه نکرده است. بازی The Witcher ۳ یکی از ارزشمندترین عناوین نسل هفتم بود که با عرضه در سال ۲۰۱۵ توانست به ژانر جهان باز، معنایی دوباره بخشد.سیری (Ciri) در این بازی به عنوان شاهدخت سینترا، دخترخوانده‌ی گرالت و البته یک خون ارشد (Elder blood) با توانایی‌های خاص حضور دارد. سیری قدم در مسیر خطرناک مبارزه با اهریمن وایلد هانت (Wild Hunt) می‌گذارد تا دنیا را از تاریکی و سرمایی که به آن دچار است نجات دهد.با وجود اینکه سیری در این نسخه به عنوان شخصیت دوم مطرح بود و بخش‌های محدودی قابل بازی بود، همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های زن دنیای بازی شناخته می‌شود.

لارا کرافت از سری بازی‌های‌ Tomb Raider
سری بازی‌های Tomb Raider یکی از اولین عناوینی بودند که با شخصیت اول زن در سال ۱۹۹۶ وارد صنعت گیم شدند. همان طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، لارا کرافت (Lara Croft) در سال‌های ابتدایی تولد، با تصویری اغراق آمیز و غیرواقعی معرفی می‌شد. با این حال در نسخه‌های بعدی شاهد پختگی و بلوغ این کاراکتر بودیم و تصویری واقعی‌تر ازاین کاراکتر به نمایش گذاشته شد.سری بازی‌های‌ Tomb Raider روایت گر داستان لارا، یک باستان شناس خبره و باهوش هستند. در این سری بازی‌ها ما همراه لارا وارد ماجراجویی‌هایی هیجان انگیز و خطرناک می‌شویم و پرده از رازهای باستانی برمی‌داریم. لارا در این سری بازی‌ها معرف یک زن جوان با استعداد است که در طی ماجراجویی‌های تاریخی‌اش به از خودگذشتگی، دوستی و شجاعت معنایی دوباره می‌بخشد.

الی از سری بازی‌‌های The Last of Us
شاید بتوان سری The Last of Us را یکی از ارزشمندترین عناوین اکشن-ماجراجویی صنعت گیم دانست. این سری که تصویری از دنیای آخرالزمانی را به مخاطب نشان می‌دهد، حول محور سفر پرماجرای جول به عنوان شخصیت اصلی و دختربچه‌ای به نام الی ویلیامز (Ellie Williams) آغاز می‌شود.بازی علاوه بر پرداخت رابطه‌ی پدر-فرزندی بین جول و الی ما را در میان جهان آشفته‌ی بازی به پیش می‌برد. نسخه‌ی دوم بازی نیز با محوریت الی به عنوان شخصیت اصلی ادامه پیدا می‌کند. در این دو نسخه ما در الی تصویری واقع گرایانه از یک زن جوان سرسخت و بسیار جسور را می‌بینیم که در فراز و نشیب داستان احساسات متفاوتی را تجربه می‌کند.

الوی از سری Horizon
سری بازی‌های Horizon جزو محبوب‌ترین عناوینی هستند که با شخصیت اول زن معرفی شده‌اند. در این سری بازی‌ها با الوی (Aloy) یکی از اصلی‌ترین چهره‌های امروز پلی استیشن آشنا می‌شویم. دختری نوجوانی که از بدو تولد توسط اعضای قبیله‌ی مادرسالار خود طرد شده است.بازی جهانی را به تصویر می‌کشد که از عصر تکنولوژی گذر کرده و مردم را به دوره‌ی سنگ و چوب بازگردانده است. در این دنیا که مردمانش از باریک‌ترین بارقه‌های تغییر فراری‌اند، الوی با کنجکاوی خود پرده از رازهای بزرگی برمی‌دارد.کنجکاوی الوی و جستجوی‌ او برای یافتن مادرش، او را با رازهایی از گذشته‌ی ژنی خود آشنا می‌کند. این رازها الوی را وارد مسیری ناشناخته برای کشف دنیا و سپس نجات آن می‌کند. سری Horizon روایت‌گر داستان دو زن با شناسه‌ی ژنی مشترک است که ازخود گذشتگی و شجاعت را به تصویر می‌کشند.

فرح کریم از بازی Call of Duty: Modern Warfare
سری کالاف دیوتی معمولا حول محور شخصیت‌های مذکر می‌چرخد. با این حال در بازی Call of Duty: Modern Warfare برای اولین بار با زن جوانی به نام فرح کریم (Farah Karim) آشنا می‌شویم. فرح یک زن مبارز کشور خیالی ارزیکستان است که گذشته‌ی سختی را به دوش می‌کشد.مطابق آنچه که در نسخه‌ی اول Call of Duty: Modern Warfare دیدیم، مادر فرح در اثر ضربات توپخانه روسی کشته می‌شود و فرح و برادر کوچک‌ترش نیز شاهد قتل پدرش توسط یک سرباز روسی بودند.فرح حالا یکی از رهبران نیروهای آزادی‌خواه ارزیکستان است که برای آزادی ملت‌ خود مبارزه می‌کند. در بازی Call of Duty: Modern Warfare، فرح در کنار کاپیتان پرایس و الکس به مبارزه در برابر نیروهای روس می‌پردازند. فرح در نسخه‌ی پیش روی Modern Warfare نیز حضور دارد.

جیل ولنتاین از سری بازی‌های Resident Evil
اگر طرفدار بازی‌های سبک وحشت و بقا باشید، احتمالا نام جیل ولنتاین (Jill Valentine) از سری بازی‌های Resident Evil برای شما آشنا خواهد بود. این شخصیت که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ و با نسخه‌ی اول بازی معرفی شد، به عنوان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها در سری بازی‌های Resident Evil شناخته می‌شود.
جیل در این سری کارش را با عضویت در  تیم ویژه نجات یا S.T.A.R.S آغاز می‌کند و به همراه کریس ردفیلد با زامبی‌های راکون‌سیتی در مبارزه است. جیل یک زن قدرتمند و باهوش است که به واسطه‌ی مهارت‌هایش در مبارزه‌ی تن به تن و تیراندازی در سری بازی‌های Resident Evil شناخته می‌شود.

کلویی از سری بازی‌های Life is Strange
سری بازی‌های Life is Strange را با داستان‌ها ماجراجویانه و تاثیرگذار شناخته می‌شود. بی‌شک نسخه‌ی اول این بازی که حول محور مکس و کلویی پرایس (Chloe Price) دو دوست قدیمی در جریان است، را می‌توان بهترین نسخه‌ی این سری بازی‌ها دانست.در این بازی علاوه بر رابطه‌ی پرچالش دو شخصیت اصلی نوجوان، به داستانی مرموز در شهر کوچک و دوست داشتنی آرکیدیا بی پرداخته می‌شود. با وجود اینکه کلویی در این بازی به عنوان شخصیت دوم مطرح می‌شود، اما از او به عنوان یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های زن یاد می‌شود. این عنوان با داستان پرفراز و نشیب به مخاطب نکاتی از دوستی، عشق و فداکاری را یادآوری می‌کند.

کاساندرا از بازی Assassin’s Creed Odyssey
هیچ لیستی بدون یک عنوان از سری بازی‌های Assassin’s Creed تکمیل نمی‌شود. سری بازی‌های Assassin’s Creed شخصیت‌های مونث بسیاری را معرفی کردند، اما شاید کاساندار (Kassandra) از بازی Assassin’s Creed Odyssey، را بتوان یکی از تاثیرگذارترین و بهترین آن‌ها دانست.در این بازی کاساندرا به عنوان یکی از دو شخصیت قابل کنترل در دسترس است. کاساندرا در واقع یک اسپارتان مزدور تبعید شده است که در دوران جنگ پلوپونز به سر می‌برد. او که نمونه‌ی یک زن مبارز یونانی است وارد مبارزه‌ای دشوار با فرقه‌ی کازموس می‌شود. هدف سازمانی این فرقه کنترل کردن یونان و به دست گرفتن قدرت است.کاساندرا و متحدانش در این نسخه از بازی علاوه بر حضور در جنگ پلوپونز، به مبارزه با نیروهای فرقه می‌پردازند. کاساندرا در بازی Assassin’s Creed Odyssey به علت تقابلش علیه این فرقه به عنوان یکی از پیشگامان اولیه انجمن برادری اساسینز کرید در نظر گرفته می‌شود.

کیت دیاز از سری بازی‌های Gears of War
سری بازی‌ها Gears of War علاوه بر سیستم گیم‌پلی و شوتینگ هیجان انگیز، داستان‌های جالبی را نیز روایت می‌کنند. بازی به داستان نسلی از انسان‌ها در سیاره‌ی پیشرفته‌ی سرا می‌پردازد که علاوه بر جنگ داخلی برسر سوخت، به حمله‌ی موجودات عجیبی تحت عنوان لوکاس‌ها نیز دچار شده‌اند.در نسخه‌ی چهارم این بازی برای اولین بار با کیت دیاز (Kait Diaz) آشنا می‌شویم. یکی از اوت سایدرها که به دور از سیستم نظامی COG بزرگ شده است و در نسخه‌ی چهارم و پنجم بازی برای کشف حقیقت و همچنین مبارزه با هیولاهای زیر زمینی سرا مبارزه می‌کند. کیت یک مبارز واقعی، شجاع و جسور است که نقش اصلی دو قسمت آخر این مجموعه را به عهده دارد.

بایونتا از سری بازی‌های Bayonetta
سری بازی‌های Bayonetta از عناوین شناخته شده‌ی قدیمی و محبوب سبک هک اند اسلش است برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی عرضه شد. این بازی ژاپنی عنوانی کمابیش مشابه Devil May Cry با یک قهرمان زن است. لازم به ذکر است که کارگردان هر دو سری هیدکی کامیا (Hideki Kamiya) است.بایونتا ساحره‌ی قدرتمد آمبرا است که قدرت تغییر شکل دارد. او در کنار قدرت‌های جادویی، از سلاح‌های گرم برای مبارزات اکشن بازی بهره می‌برد که از او یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های زن دنیای گیم را ساخته است. بایونتا در این سری معرف و فرزند یک هارمونی از تاریکی و نور است که تولدش سرآغاز جنگی بزرگ در جهان است.

جمع بندی
بازی‌ها برای مخاطبان و به صورت ویژه کودکان و نوجوانان می‌تواند نقشی آموزشی و تاثیرگذار داشته باشند. برای سال‌ها به واسطه‌ی بازاریابی اشتباه، عموم عناوین دنیا گیم حول محور شخصیت‌های مرد می‌چرخید. از این رو پرداختن به شخصیت‌های اول زن که در کنار بسیاری از ضعف‌ها همچنان قهرمان قصه‌ی خود و دیگران هستند، می‌تواند برای بسیاری الهام بخش باشد.
برچسب ها: سینمای جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها