کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قیمت‌ها فروکش نکرد

تداوم تورم عجیب در بازار اجاره

قرن نو , 1 مهر 1401 ساعت 10:49


گروه اقتصادی: فصل داغ نقل و انتقالات در بازار اجاره در حالی سپری می‌شود که گزارش‌های رسیده از بازار مسکن نشان از افزایش فزاینده قیمت‌ها در بازار اجاره دارد.عقب ماندگی شدید عرضه نسبت به تقاضا از یک سو و همچنین رشد عمومی تورم از سوی دیگر مهمترین دلایل افزایش شدید قیمت اجاره‌ها در تهران بوده است.

در حالی که طبق اعلام دولت سقف مجاز افزایش اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد در سایر شهرها بیشتر درصد بوده است اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد در بسیاری از موارد اجاره بها تا صد درصد نیز افزایش پیدا کرده است.
معامله‌گران می‌گویند در دو سال همه‌گیری کرونا بخش مهمی از مالکان و مستاجران با یکدیگر توافق کرده و جابجایی کمتری در بازار مسکن رخ داده بود اما انفجار تورمی اردیبهشت ماه امسال سبب شد میزان درخواست برای افزایش اجاره‌بها رشد قابل توجهی را نسبت به ۲ سال پیش از آن داشته باشد.

آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد حتی در سال گذشته نیز سقف افزایش اجاره بها به صورت میانگین از میزان تعیین شده توسط ستاد ملی کرونا بیشتر بود.ستاد ملی کرونا ساخته مجاز افزایش اجاره بهای مسکن در کشور را به طور متوسط ۲۰ درصد تعیین کرده بود اما میانگین اجاره بهای کشوری در سال گذشته نیز نزدیک به ۶۰ درصد رشد کرد.

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد متوسط اجاره‌بهای هر متر مربع مسکن به علاوه سه درصد مبلغ ودیعه در سال گذشته در کشور به ۳۱‌هزار و ۷۲۰ تومان فزایش یافت که این میزان در مقایسه با متوسط اجاره بهای مسکن در سال ۹۹ رشد ۵۹ درصدی داشته است در عین حال بازار اجاره مسکن شهر تهران نیز با رشد بسیار شدید قیمت روبرو بود.

مشاهدات میدانی خبرنگار قرن‌نو نشان می‌دهد میزان افزایش قیمت‌ها تا ۱۰۰ درصد نیز گزارش شده است به طوری که واحد مسکونی ۶۰ متری در مرکز شهر تهران که در سال گذشته با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان و سه میلیون تومان اجاره ماهیانه در اختیار مستاجر بود در تابستان سال جاری به نرخ ۲۰۰ میلیون تومان و چهار میلیون تومان اجاره در اختیار مستاجری دیگر قرار گرفته است.

این وضعیت در سایر مناطق تهران نیز به چشم می خورد به طوری که واحدهای ۱۰۰ متری و بیشتر که با قیمت‌های میلیاردی در شمال شهر تهران اجاره داده شده اند در سال جاری با قیمت های بسیاری گزاف فایل شده‌اند. یک واحد صد متری با قیمت یک میلیارد تومان ودیعه و چهار میلیون تومان اجاره به قیمت یک و نیم میلیارد تومان ودیعه و 6 میلیون تومان اجاره فایل شده است .

 همچنین واحدهای نقلی که با قیمت‌هایی در محدوده صد میلیون ودیعه و سه میلیون اجاره آگهی شده بودند حالا با نرخ‌هایی در محدوده 150 تا دویست میلیون تومان ودیعه و اجاره بهایی حدود چهار میلیون عقد قرارداد شدند .
هر چه هست فصل داغ جابجایی مسکن بدون اثرگذاری مصوبات دولتی در بازار اجاره به پایان رسید و کاهش ساخت و سازها نگرانی بیشتری را برای سال‌های پیش رو ایجاد کرده است.


کد مطلب: 359891

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/359891/تداوم-تورم-عجیب-بازار-اجاره

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir