به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۳۵۹۹۳۴

خواص کیوی برای پوست و سلامت قلب و عروق

خواص کیوی برای پوست و سلامت قلب و عروق
گروه علمی: مصرف کیوی خاصیت‌ها و فواید بسیاری را به همراه دارد، این میوه خوشمزه استوایی، سرشار از مواد مغذی، مانند، ویتامین ث (۱۵۴ درصد در هر ۱۰۰ گرم)، ویتامین آ، ویتامین ب ۶، کلسیم، آهن و منیزیم است که برای سلامتی بسیار مفید هستند.میوه کیوی حاوی عطر و طعم منحصربه فرد، شاداب و با بافتی نرم است. جنس اکتینید‌هایی که میوه کیوی را شکل می‌دهد شامل حدود ۶۰ گونه است. از انواع بیشتر مصرف شده آن در جهان کرکی و طلایی هستند. کیوی خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن انسان دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

تاثیر کیوی بر سلامت قلب و عروق
کیوی دارای پلی فنل‌های محافظ همراه با ویتامین C، ویتامین E و پتاسیم است که در حفظ سلامت قلب و عروق موثر است. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که کیوی فعالیت‌های مهار کننده‌ای دارد که باعث کاهش تری گلیسیرید در خون می‌شود.با توجه به مطالعات انجام شده، مصرف کیوی به صورت روزانه باعث کاهش پاسخ تهاجمی پلاکت‌ها و خطر لخته شدن خون می‌شود. این اثر فیبرولیتیک میوه در رگ‌های خونی مانع از خطر ترومبوآمبولیک (انسداد عروق) و اختلالات قلبی مانند آترواسکلروز(تصلب شرایین) می‌شود.

تاثیر کیوی در مبارزه با سرطان
برای جلوگیری از سرطان، کیوی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کیوی، سرشار از ویتامین C است که به دلیل مهار رادیکال های آزاد که به سلول‌های پوست آسیب می‌رسانند و حتی منجر به سرطان می‌شوند، برای ما مفید است.فقط یک عدد کیوی، می‌تواند ۷۷ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین کند، که خیلی زیاد است. در واقع، کیوی، ویتامین C بیشتری نسبت به ترکیب پرتقال و لیمو دارد.همچنین، خوردن کیوی می‌تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. گوشت این میوه خوشمزه، حاوی فیبر حل شدنی است، که به رشد باکتری های مفید در روده بزرگ کمک کرده و خطر سرطان را کاهش می‌دهد.

تاثیر کیوی در بهبود خواب
در یکی از مطالعات محققان در سال ۲۰۱۱، اثرات کیوی روی کیفیت خواب بزرگسالان بررسی شد و محققان دریافتند که خوردن کیوی، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. این مزیت ممکن است به علت خواص آنتی‌اکسیدانی و وجود سروتونین در کیوی باشد.

کیوی جذب آهن را بهبود می‌بخشد
یکی دیگر از مزیت‌های شگفت انگیز کیوی، توانایی آن در جذب آهن بدن است. کیوی سرشار از ویتامین C و سایر مواد شیمیایی مانند لوتين و زاكسانتين است که جذب آهن را بهبود می‌بخشد و از کمبود آهن در بدن جلوگیری می‌کند.یک مطالعه مقایسه‌ای بین کیوی و موز انجام شده که نشان می‌دهد اگر همراه با غلات صبحانه کیوی مصرف شود، میزان جذب آهن چند برابر موز خواهد بود.

تاثیر کیوی بر سیستم گوارش
کیوی، هر نوع عدم تعادل در دستگاه گوارش را با تغذیه کردن آن و عمل کردن مانند یک پروبیوتیک، اصلاح می کند. به علاوه، این میوه گرمسیری دارای اکتینیدین نیز هست، آنزیمی که پروتئین ها را شکسته و به هضم آن کمک می کند.

تاثیر کیوی در پیشگیری از سنگ کلیه
یکی دیگر از فواید کیوی برای سلامتی، جلوگیری از سنگ کلیه است. با توجه به این‌که کیوی دارای پتاسیم بالایی‌ست و منبع خوبی برای دریافت پتاسیم محسوب می‌شود و مصرف آن برای سنگ کلیه مفید است. مصرف زیاد پتاسیم به جلوگیری از سنگ کلیه کمک می‌کند.

خواص کیوی برای زنان باردار
کیوی یک میوه مناسب برای یک زن باردار است که به فراوانی فولات‌های طبیعی وابسته است. ویتامین B9 که بیشتر تحت عنوان فولات یا فولیک اسید شناخته می‌شود کمک می‌کند تا از بروز نقایص لوله عصبی در نوزادان نارس جلوگیری شود و برای مغز و رشد شناختی آنها ضروری است. جذب فولات کافی در تمام طول دوره‌ی رشد مانند دوران بارداری، نوزادی و حتی بزرگسالی بسیار حائز اهمیت است.دیگر مواد مغذی حیاتی همچون ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K همراه با فلاونوئیدها موجود در کیوی نیز به طور کلی در سلامت کلی و رشد جنین مفید است.

تاثیر کیوی در پیشگیری از اختلالات تنفسی
مصرف ویتامین C معمولا به افرادی که دچار بیماری های تنفسی، مانند:آسم یا سرفه مزمن هستند، توصیه می شود. کیوی، به دلیل سرشار بودن از این ماده مغذی ضروری، برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند، مناسب است. کیوی لوله تنفسی را تسکین داده و علائمی مانند خس خس و گرفتگی بینی را کنترل می کند.

تاثیر کیوی بر سلامت استخوان
کیوی حاوی ویتامین K و کلسیم است که هر دو به سلامت استخوان کمک می‌کنند. مصرف کافی و مورد نیاز ویتامین K به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. همچنین این ویتامین نقش مهمی در خون‌ریزی و لخته‌شدن طبیعی خون دارد. یک عدد کیوی ۳۰ درصد از ویتامین K روزانه مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

خواص کیوی برای پوست
کیوی حاوی مقدار بالایی از ویتامین C است و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند و روند سنتز کلاژن کمک می‌کند. ویتامین E که در کیوی وجود دارد، به رفع چین و چروک پوست صورت کمک می‌کند.
همچنین ویتامین E از پوست شما در مقابل اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به خوبی محافظت خواهد کرد. کیوی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها به صورت یک عامل ضد پیری عمل می‌کند و از پوست در برابر پیری زودرس جلوگیری می‌کنند.

تاثیر کیوی در کنترل دیابت
خوشبختانه، یکی از آن میوه هایی که افراد دیابتی می توانند بدون نگران شدن از وضعیت سلامتی شان آن را بخورند کیوی است. کیوی به دلیل فیبر بالا و فروکتوز موجود در آن برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است.
شاخص گلیسمی کیوی به شدت پایین است (فقط ۵۳) و این از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کند. به علاوه، کیوی حاوی اینوسیتول است، آنزیمی که به کنترل سطح قند خون کمک می کند.

تاثیر کیوی در سلامت کبد
ترکیبات کیوی ممکن است از بیماری کبد چرب غیر الکلی جلوگیری کند. یکی از جدیدترین مطالعات، فواید کیوی برای کبد چرب را تایید کرده است.ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در کیوی به محافظت از کبد کمک می‌کند. با توجه به این‌که چربی بیش از حد کبد باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، اگر روزانه یک عدد کیوی به رژیم غذایی اضافه شود، از التهاب کبد چرب پیشگیری خواهد شد.
برچسب ها: خواص کیوی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها