به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۳۵۹۹۳۶
آمار تکان دهنده از میل به مهاجرت

چرا ایرانیان می روند و برنمی گردند؟

چرا ایرانیان می روند و برنمی گردند؟
گروه جامعه: مجتبی لشکربلوکی، مشـاور وزیر امـور اقتصـادی و دارایی و استاد دانشگاه صنعتی شریف در دیپلماسی ایرانی نوشت: از هر سه ایرانی یک نفر می خواهد سرزمین مادری اش را بگذارد و برود. این را من نمی گویم. بلکه نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد و متاسفانه نسبت به ۵ سال قبل بیش از ۳٪ رشد نشان می دهد. خوب ممکن است بگوییم که مهاجرت امری عادی است. ۷۵۰ میلیون نفر در جهان میل به مهاجرت دارند. بگذارید ایران را با کشورهای دیگر جهان مقایسه کنیم. میانگین تمایل به مهاجرت در جهان برابر با 15% است، در آمریکای لاتین ۲۷٪، غرب آسیا ۲۴٪، اقیانوسیه ۹٪ و جنوب شرقی آسیا ۷٪ است. در نتیجه می‌توان گفت تمایل به مهاجرت ایرانیان (با ۳۳٪) (1) تقریبا بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

آیا فقط همین یک نظرسنجی است؟ نه رصد خانه مهاجرت اعداد وحشتناک تری را منتشر کرده: ۶۶٪ دانشجویان و دانش آموختگان میل زیاد یا بسیار زیادی به مهاجرت دارند. در مورد پزشکان که اوضاع به مراتب خطرناک تر است: ۷۱٪.خوب ممکن است بگوییم میل به مهاجرت که مهم نیست. خیلی دوست دارند اما نمی روند. در کنار شاخص میل به مهاجرت، شاخص دیگری وجود دارد به نام تصمیم به مهاجرت یعنی کسانی که دست به اقدام عملی زده اند یا می زنند. فقط ۱۵٪ دانشجویان گفته اند که تصمیم بر ماندن قطعی دارند. ۵۷٪ بقیه گفته اند یا مهاجرت می کنند یا مهاجرت می کنند اما بعدا. بقیه (۲۸٪) هم مردد هستند بین ماندن و رفتن. ۵۰٪ جامعه استارت آپی برای مهاجرت اقدام کرده اند و فقط ۱۶٪ تصمیم گرفته اند در ایران بمانند. 

خوب ممکن است بگوییم بروند ان شاء الله برمی گردند. می دانید شاخص سوم یعنی شاخص میل به بازگشت چه چیزی را نشان می دهد؟ فقط سه درصد پرستاران گفته اند که قطعا به ایران باز خواهند گشت و فقط ۱۲٪ استارت آپی ها گفته اند که قصد قطعی دارند بعد از مهاجرت به ایران بازگردند.همین می شود که رئیس سازمان نظام پزشکی گفته امسال هیچ کس متقاضی رشته جراحی قلب در کشور نشده و با این شرایط مجبوریم با عقب‌گرد ۴۰ ساله واردات پزشک از هند، پاکستان و فیلیپین داشته باشیم.

تحلیل و تجویز راهبردی: هیچ آدم عاقلی وطن اش، ریشه اش، خانواده اش را می گذارد و برود؟ نه! درد ایرانیان چیست؟ بگذارید دوباره برگردیم به پژوهش ها. از افراد خواسته شده بگویند که چرا می روید؟ آیا به خاطر شرایط بیرونی (وضعیت کشور) است یا مسائل شخصی و خانوادگی. ۸۷٪ از کادر درمان و ۸۰٪ دانشجویان علت اصلی تمایل خود به مهاجرت را شرایط کشور دانسته‌اند. مسائل فردی و خانوادگی نقش بسیار کمی بر میل به مهاجرت دارند.

بر اساس نظرسنجی، اصلی‌ترین علل افزایش میل به مهاجرت در چهار گروه مختلف یعنی جامعه دانشگاهی (اساتید و محققان)، کادر درمان (پزشکان و پرستاران)، دانشجویان و دانش آموختگان و فعالان استارت آپی این موارد است: بی ثباتی، ابهام، ناامیدی و نارضایتی از شیوه حکم‌رانی و مملکت‌داری.ایرانیان خسته شده اند از حکمرانی که منجر به بی ثباتی و آینده مبهم شده است. بنابراین تصمیم گرفته اند که بروند گوشه ای از جهان را پیدا کنند که ثبات و آرامش و آینده روشن تری به آنان نوید دهد. حالا کاری نداریم که واقعا آن سوی مرزها چقدر این هدف محقق می شود یا نه؟

عادت ندارم تلخ بنویسم. دوست هم ندارم با سیاه نمایی و نقد کردن، لایک بخرم! این آمارهای نگران کننده را نگفتم که ناامید شویم، گفتم که بدانیم همه ما تکلیف بزرگی داریم و علاوه بر تلاش برای بهبود زندگی شخصی در حوزه جمعی و عمومی نیز باید باید باید تلاش کنیم. از دست ما کاری برنمی آید؟ باید برویم سراغ کارهای شدنی تر. از بزرگ شروع نکنیم. دو مثال می زنم: بهبود شیوه حکمرانی و حل مسائل در سطح استان یا شهرستان (مانند کمک نخبگان و ذینفوذان محلی به استانداری برای بهبود حل و فصل مسائل استانی) و یا ایجاد جزیره های ثبات در یک دریای طوفانی (مانند ایجاد کسب وکارهایی پابرجا در شرایط عدم قطعیت محیطی که به کارکنان آن اجازه می دهد که به آینده فکر کنند و رشد کنند، تحقیق کنند و آینده بهتری بسازند). همین دو کار کمک می کند که چراغ امید در ایران روشن بماند.

البته در این میان نقش اصلی به عهده زمام داران، تریبون داران، مجلسیان و کارگزاران است. یادشان باشد هر حرفی که می زنند، هر اقدامی که انجام می دهند هر طرحی که تصویب می کنند، هر محدودیت جدیدی که ایجاد می کنند باعث می شود که چند نخبه، چند پزشک و پرستار و چند جوان خوشفکر استارت آپی از کشور بروند. خیانت همیشه فروش اطلاعات محرمانه به کشور بیگانه نیست. خیانت به کشور گاهی اوقات در قالب یک بیانیه نادرست، یک قانون ناروا و یک تصمیم ناکارآمد است. فراموش نکنیم جاده‌ جهنم با نیت‌های خیر سنگ‌فرش شده است. حواسمان باشد با نیت های خوب کشور را به روزگار بد نکشانیم.

1
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۳:۳۸
تحریم ها به کشور صدمات زیادی وارد کرده و تحریم ها فقط و فقط با مقاومت قابل حل است ، در این میان مهاجرت اجتناب ناپذیر است و راه حل کامل ندارد ، فقط می توان آنرا تعدیل کرد. آمریکا و غرب نمی توانند هژمونی ایران را قبول کنند و ما نمی توانیم با عذر خواهی از آنها عملکرد قبلی خود را جبران کنیم به این معنی که راه پس نداریم و فقط با قدرت باید به جلو بتازیم .. (394825)
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۴:۲۲
به یاری اهورا مزدا بزودی این آمار معکوس خواهد شد. (394837)
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۵:۳۹
باید تنش های خارجی کشور با غرب در منطقه غرب آسیا و هسته ای مدیریت شود. این به معنای تسلیم شدن نیست! (394850)
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۵:۴۳
چون اینجا 100 سال عقب تر از اروپاست (394853)
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۵:۴۶
به خاطر نحوه حکمرانی آقایون میروند و بر نمی گردند (394855)
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۶:۱۲
... برن و برنگردن (394893)
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۶:۲۶
برای حفظ انقلاب اسلامی باید همه ی سلایق به خصوص اکثریت در انتخابات های پیش رو پای صندوق بیایند (394914)
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۱۸:۰۴
ایرانی وطن را دوست دارد اما یک سری افراد آنقدر بچاپ بچاپ دارد که ۸۰درصد مردم زیر خط فقر رفته اندحال درکشور که از نظر ثروت بالا ترین کشور جهان هستیم (394964)
خان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ۲۱:۱۲
روضه خوانی و ذکر مصیبت من:
با تولید کلمه ، برای مردم آبی گرم نمیشود ، اگرچه برای صاحب این سخن ، نان دارد و جایگاه او را نزد حاکمان خودشیفته به عنوان استاد شریف و مشاور وزیر ، محکم میکند.
راهکار من :
مادامی که ظرف کثیف باشد هر مظروف پاکی را آلوده میکند و جامعه را مسموم میکند. راهکار این است که ظرف را از آلودگی پاک کنید تا مشکلات ایران و ایرانی حل شود. جزئیات راهکار موجود است. (395004)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها