به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۳۵۹۹۴۶

چگونه می توان از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کرد

چگونه می توان از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کرد
گروه جامعه:یک متخصص مغز و اعصاب گفت: با روش های پیشگیرانه نظیر تغذیه سالم، فعالیت ورزشی و ذهنی، می توان از بروز آلزایمر جلوگیری کرد. فرزاد اشرافی، با اشاره به روش‌های پیشگیری از ابتلاء به فراموشی و یا آلزایمر اظهار کرد: حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش و تمرین فیزیکی به صورت متناوب در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری مؤثر است.
 
وی انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی، پیاده روی، دویدن، ورزش‌های آبی، فعالیت‌هایی که در منزل انجام می‌شود مثل مرتب کردن وسایل و باغبانی را در کاهش، بروز و تشدید بیماری آلزایمر مورد توجه قرار داد.اشرافی در ادامه پیروی از یک رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف فست فودها و مصرف آنتی اکسیدان‌ها و میوه‌هایی که رنگ دانه‌های قرمز مثل شاتوت، توت فرنگی و تمشک دارند را در پیشگیری از ابتلاء به آلزایمر ضروری دانست.استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که امروزه مطالعات علمی شاهد اثرات مفید چای سبز بر سلامت بدن است، خاطرنشان کرد: یکی از فواید چای سبز، اثر آن در پیشگیری از آلزایمراست و طبق آخرین بررسی‌های دانشمندان، نوشیدن منظم چای سبز مغز را در برابر بروز توسعه آلزایمر ایمن می‌کند.

اشرافی در ادامه با بیان اینکه یادگیری زبان دوم مهارت‌های فکر کردن و چالاکی ذهنی را بالا می‌برد، گفت: افراد مسنی که دو زبان بلدند، اندوخته شناختی بالاتری دارند که موجب می‌شود با افزایش سن، کمتر به آلزایمر مبتلا شوند یا حتی فرآیند این بیماری در آنها کند شود.وی تاکید کرد: پژوهش‌ها نشان داده است خواندن دعاهای مذهبی و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی به تحکیم حافظه و کاهش سرعت پیری مغز و عدم ابتلاء به آلزایمر منجر می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب میزان شانس ابتلاء به آلزایمر را از سن ۶۰ سالگی به بعد حدود ۵ تا ۱۰ درصد و بعد از ۸۵ سالگی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دانست و فراموشی، اختلال در توجه و تمرکز در محاسبات را از جمله علائم شروع این بیماری معرفی کرد.اشرافی، ضرورت مراجعه به پزشک در بیماران مبتلا به آلزایمر را مورد تاکید قرار داد و گفت: داروهای فعلی آلزایمر به بهبود علائم اختلالات حافظه و تغییرات شناختی کمک می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره دیگر علائم بیماری آلزایمر افزود: علائم اولیه رفتاری همچون پرخاشگری‏، بی قراری و اضطراب، توهم و بدبینی است و این علائم در مراحل مختلف بیماری (خفیف، متوسط و شدید) و حتی گاهی قبل از شروع علائم بارز شناخت در بیمار آلزایمری دیده می‌شود.وی با بیان اینکه آلزایمر یک بیماری پیشرونده است گفت: این بیماری منجر به از دست دادن مهارت‌های فکری و اجتماعی می‌شود، این تغییرات به اندازه‌ای شدید اند که می‌توانند زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهند و در صورتی که کنترل نشود با گذر زمان و افزایش سن این بیماری سیر پیش رونده ای را طی می‌کند.

اشرافی با اشاره به اینکه برای علائم روانی و رفتاری آلزایمر درمان‌های دارویی و غیر دارویی به کار می‌رود توصیه کرد: خانواده‌ها به محض مشاهده علائم با مراجعه به پزشک، تشخیص به موقع و بهره مندی از داروهای مناسب در کاهش روند و علائم این بیماری تلاش کنند.وی افزود: یکی از جنبه‌هایی که در مراحل پیشرفته این بیماری اهمیت دارد؛ نحوه برخورد و تعامل خانواده با این بیماران، پرهیز مبتلایان به انجام فعالیت‌های اقتصادی است.

اشرافی، ایجاد فضایی امن و حمایت کننده از سوی خانواده‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از بخش‌های مهم درمان و کنترل بیماری آلزایمر ایجاد شرایط مناسب زندگی سازگار با بیماری فرد و نیازهایش است. فعال بودن از نظر اجتماعی و ذهنی، شرکت در مهمانی‌ها، مسافرت و پیاده روی باعث می‌شود فرد رضایتمندی بیشتری از زندگی داشته باشد و در نهایت این اقدامات می‌تواند به حفظ عملکرد ذهنی بیمارکمک کند.
برچسب ها: آلزایمر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها