به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۶۰۰۲۱
چهار پهپاد انتحاری ساخت ایران در اوکراین سرنگون شد

اوکراین اعتبارنامه سفیر ایران را لغو کرد

اوکراین اعتبارنامه سفیر ایران را لغو کرد
گروه بین الملل:اوکراین  اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش داده و اعتبارنامه منوچهر مرادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در «کی‌یف» را به دلیل آنچه تصمیم «غیر دوستانه» تهران برای تامین پهپاد به نیروهای روسیه خوانده، لغو خواهد کرد.
اوکراین  اعلام کرد که چهار «پهپاد انتحاری» ساخت ایران را سرنگون کرده است، و این باعث شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور به اقدام تهران در آسیب رساندن به حاکمیت اوکراین و شهروندانش اعتراض کند.
اوکراین و آمریکا می گویند، ایران پهپادهای مسلح و انتحاری در اختیار روسیه قرار داده است تا در عملیات نظامی مسکو در اواکراین مورد استفاده قرار گیرند. وزیر امور خارجه ایران پیشتر این چنین اتهامی را رد کرده بود.
وزارت امور خارجه اوکراین گفته است: «تامین تسلیحات روسیه برای عملیات نظامی این کشور در جنگ علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند».
اوکراین همچنین دستور کاهش شمار کارکنان دیپلماتیک سفارت ایران در این کشور را صادر کرده است.
روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال ۲۷ شهریور در گزارشی نوشته بود که روسیه با استفاده از پهپادهای شاهد ایران حملات «ویرانگری» را به نیروهای اوکراین در خارکیف انجام داده است.
فرماندهان اوکراینی به این روزنامه گفته‌ بودند، روسیه برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ، از تسلیحاتی خارجی استفاده کرده و با بکارگیری پهپادهای ایرانی خسارات جدی به نیروهای اوکراینی وارد کرده است.
در اوکراین جنایات جنگی روی داده است
کمیسیون مستقل بین‌المللی سازمان ملل  اعلام کرد شواهدی به دست آورده که نشان می‌دهد در دوران تجاوز نظامی روسیه به اوکراین «جنایات جنگی» روی داده است.
این کمیسیون در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که در جریان حمله نظامی روسیه سلاح‌های انفجاری غیرقانونی، حملات بدون ملاحظه به نقاط غیرنظامی، تیرباران، شکنجه و تجاوز و خشونت علیه زنان و کودکان به کار برده شده است.
اریک موس، رییس این کمیسیون در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت این گزارش بر اساس تحقیقات در کی‌یف و نواحی خارکیف، چرنهیف و سومی تهیه شده است.
او افزود: «تعداد کثیر تیرباران‌ها در مناطقی که ما بازرسی کرده‌ایم تکان‌دهنده بود. ما در مورد مصائب جمعیت غیرنظامی اوکراین بر اثر این جنگ بسیار نگران هستیم.»
او خاطرنشان کرد که تحقیقات کمیسیون در مورد تیرباران‌ها در ۱۶ شهر و شهرک دیگر ادامه دارد و شواهد مستندی حاکی از وقوع حوادث مشابه در سایر نقاط اوکراین جمع‌آوری شده است.کمیسیون مستقل بین‌المللی در بخشی از گزارش خود خاطرنشان می‌کند که در اکثر موارد مشخص شده که قربانیان تیرباران‌ها قبل از اعدام بازداشت شده و دست‌های آنها از پشت بسته شده بود. در اکثر موارد به سر قربانیان تیر خلاص شلیک شده و یا گلوی آن‌ها بریده شده است.
این گزارش می‌افزاید: «اسناد معتبری حاکی از اسارت غیرقانونی کودکان، شکنجه و تجاوز به آنها جمع‌آوری شده است. تعداد زیادی از کودکان نیز بر اثر کاربرد سلاح‌های انفجاری غیرقانونی و حمله به مناطق مسکونی جان باخته‌اند.»
اعضای این کمیسیون در مجموع از ۲۷ شهر و شهرک که مدتی در تصرف ارتش بوده‌اند بازدید کرده و با بیش از ۱۵۰ قربانی و شاهد عینی مصاحبه کرده‌اند. در این تحقیقات از ده‌ها محل بازداشت و شکنجه و ویرانه‌های حملات روسیه به اهداف غیرنظامی بازرسی شده و گزارش‌های متعددی مورد بررسی قرار گرفته است.
این کمیسیون افزود که در تحقیقات خود حداقل دو مورد از شکنجه و بدرفتاری با اسرای روس توسط ارتش اوکراین پیدا کرده است. این گزارش می‌افزاید: «هر چند این موارد اندک بوده ولی کمیسیون به تحقیقات خود در این زمینه ادامه خواهد داد.»کمیسیون مستقل بین‌المللی ضمن قدردانی از همکاری دولت اوکراین گفت: «متاسفانه تماس‌های مکرر ما با دولت روسیه تاکنون به نتیجه نرسیده است ولی ما به تلاش در این زمینه ادامه خواهیم داد.»
بر اساس جدیدترین آمارهای کمیسیاریای حقوق بشر سازمان ملل، از شروع تجاوز نظامی روسیه در پنجم اسفند حدود ۶ هزار غیرنظامی اوکراینی کشته و حدود هشت هزار و ۸۰۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند. ولی با توجه به دشواری آمارگیری در شرایط جنگی اوکراین حدس زده می‌شود آمار واقعی تلفات بیشتر از این است.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها