به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۳۶۰۰۴۳

فرار روس‌ها از فراخوان اعزام به جنگ

فرار روس‌ها از فراخوان اعزام به جنگ
گروه بین الملل: به دنبال فراخوان بسیج نیروهای ذخیره در روسیه برای جنگ در اوکراین، صف‌های طولانی در مرزهای روسیه برای خروج از این کشور شکل گرفته‌اند.
شمار زیادی از روس‌ها به خصوص مردان، روسیه را ترک کرده‌اند. طبق گزارش‌ها، صف‌های طولانی خودرو در مرزهای گرجستان، قزاقستان و مغولستان تشکیل شده است. قیمت بلیط‌های هواپیما از روسیه به مقاصدی چون ارمنستان و ترکیه نیز چندین برابر شده و بلیط به سختی به دست می‌آید.در واکنش، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت گزارش‌ها مبنی بر فرار روس‌ها «اغراق آمیز» است.یک روز پس از اعلام این که سیصد هزار نفر برای خدمت فراخوانده خواهند شد، از امروز نیروگیری و اعزام افراد به مناطق جنگی آغاز شده است.پلیس روسیه از زمان فراخوان پوتین، بیش از هزار معترض فراخوان پوتین را بازداشت کرده است.
دمیتری پسکوف از تکذیب گزارش‌های رسانه‌های روسی مبنی بر این که برخی از معترضان بازداشت برای اعزام فراخوانده شده‌اند خودداری کرد و گفت: "چنین کاری خلاف قانون نیست."
بسیاری از مفسران روسی هشدار داده‌اند، افرادی که در تظاهرات‌ «غیرمجاز» شرکت می‌کنند، به جای زندانی شدن، ممکن است به جبهه‌های جنگ فرستاده شوند.همچنین گزارش شده تعداد افرادی که از مرز شرقی وارد فنلاند می‌شوند در طول شب "تشدید" شده، اما گارد مرزی فنلاند گفت اوضاع تحت کنترل است. آنتی کایکونن، وزیر دفاع فنلاند گفت کشورش اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.فنلاند دارای طولانی‌ترین مرز زمینی با روسیه (۱۳۰۰ کیلومتر) در اتحادیه اروپا است.
در همین حال به نظر می‌رسد دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه هرگونه ابهام در مورد استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای را برطرف کرده باشد.
 مدودف گفت هر گونه سلاح در زرادخانه مسکو، از جمله سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک، می‌تواند برای دفاع از سرزمین‌هایی که از اوکراین به روسیه ملحق شده‌اند استفاده شود.مدودف که معاون رئیس شورای امنیت روسیه است، گفت همه پرسی برنامه ریزی شده توسط مقامات روسیه و جدایی طلب در بخش‌های وسیعی از خاک اوکراین برگزار خواهد شد و "بازگشتی وجود ندارد".
او گفت: «تشکیلات غربی و به طور کلی همه شهروندان کشورهای ناتو باید درک کنند که روسیه راه خود را انتخاب کرده است.»
اقدام روسیه برای بسیج نسبی نیروهای ذخیره، در پی موفقیت‌های اخیر نیروهای اوکراین در عقب راندن نیروهای روسیه و پس از اعلام برگزاری همه‌پرسی در مناطق اشغالی اوکراین برای پیوستن به روسیه صورت گرفت.
کشورهای غربی گفته‌اند نتایج این همه پرسی را به رسمیت نخواهند شناخت.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها