به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۳۶۰۰۵۷

مستندسازی جنایات جنگی روسیه در اوکراین

مستندسازی جنایات جنگی روسیه در اوکراین
گروه بین الملل: شورای حقوق بشر سازمان ملل بر موارد بسیار زیاد ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین توسط نظامیان روسی مهر تائید زد. تحقیقات سازمان ملل درباره وقایع هفته‌های نخست تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، از جمله در حومه کی‌یف بوده است.
در نخستین هفته‌های پس از آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین و در پی عقب‌نشینی نیروهای روسی از اطراف کی‌یف، در برخی مناطق مانند شهرک بوچا شواهدی از کشتار، شکنجه و تجاوز به غیرنظامیان آشکار شد که ناظران آنها را مصداق ارتکاب جنایت جنگی ارزیابی کردند.
کمیسیونی از سازمان ملل متحد که بررسی وقایع حومه کی‌یف را بر عهده گرفته اعلام کرد مستنداتی مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی توسط نیروهای روسی در اختیار دارد. اریک موز، رئیس این کمیسیون می‌گوید کارشناسان سازمان ملل مواردی از جمله اعمال خشونت جنسی و جنسیتی نظامیان روسی علیه شهروندان اوکراینی را مستند کرده‌اند.او در دفتر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، در یک گزارش مقدماتی درباره تحقیقات انجام شده گفته قربانیان این جنایت‌ها شهروندانی بین چهار تا ۸۲ ساله بوده‌اند.تحقیقات کارشناسان سازمان ملل در وهله اول بر رویدادهای هفته پایانی ماه فوریه و ماه مارس در مناطق کی‌یف، چرنیهیف، خارکیف و سومی، در شمال اوکراین متمرکز است.این کارشناسان در بازدیدهای خود از این مناطق به موارد قابل توجهی از کشتار غیرنظامیان برخوردند که اغلب قربانیان آنها دست‌بسته بوده‌اند.
بازرسان سازمان ملل به جسدهایی برخورده‌اند که در آنها آثار شلیک گلوله به سر یا گلوی بریده ثبت شده است. در گزارش مقدماتی به تعداد قربانیان اشاره‌ای نشده و تحقیقات در ۱۶ مکان همچنان در جریان است.اندکی پس از برملا شدن این جنایت‌ها که اعلام انزجار و محکومیت بین‌المللی را به دنبال داشت عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست فوق‌العاده مجمع عمومی این سازمان در اوایل ماه آوریل به حال تعلیق درآمد.حدود یک ماه بعد اکثریت قاطع اعضای شورا به آغاز تحقیقات در مورد جنایاتی که سربازان روسی متهم به ارتکاب آن شده‌اند رای موافق دادند.
 به گفته رئیس کمیسیون، شاهدان زیادی در مناطق یاد شده روایت‌های مشابهی از شکنجه و بدرفتاری با غیرنظامیانی که غیرقانونی بازداشت شده‌اند ارائه داده‌اند.
برخی قربانیان نیز گفته‌اند نظامیان روسی آنها را با زور به خاک روسیه منتقل کرده و هفته‌ها در آنجا در بازداشت بوده‌اند. گفته می‌شود شوک الکتریکی یکی از روش‌های شکنجه قربانیان بوده است.
پس از عقب‌نشینی نیروهای روسی از اطراف کی‌یف و آشکار شدن شواهد شکنجه و کشتار غیرنظامیان بسیاری از رهبران کشورهای غربی، از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواستارمحاکمه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و نسل‌کشی شدند.روسیه تا کنون تمام اتهام‌ها را رد کرده و ادعا می‌کند گزارش‌ها، تصویرها و فیلم‌هایی که جنایت علیه غیرنظامیان اوکراینی را مستند کرده‌اند جعلی هستند و تا زمان حضور سربازان روسی در اطراف کی‌یف علیه شهروندان غیرنظامی اقدامی نشده است.
با این حال نشریه اشپیگل  در یک گزارش اختصاصی به وجود اسنادی اشاره کرد که ارتکاب جنایت جنگی توسط سربازان روسی در حومه پایتخت اوکراین را تائید می‌کنند.این اسناد شامل مکالمه سربازان روسی درباره جنایت‌های انجام شده در حومه کی‌یف است که سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان (BND) موفق به رهگیری و شنود آنها شده است.بنابر این گزارش سربازان روسی در گفت‌وگوهای شنود شده درباره کشتار غیرنظامیان در بوچا صحبت می‌کنند و برخی صحبت‌ها را می‌توان به شماری از جسدهای مستند شده مربوط دانست.رئیس کمیسیون تحقیقاتی سازمان ملل می‌گوید کارشناسان کمیسیون با توجه به اسناد گردآوری شده به این نتیجه رسیده‌اند که در اوکراین جنایت جنگی رخ داده است.
او که قبلا ریاست تریبون رسیدگی به نسل کشی در رواندا را بر عهده داشته و همکارانش وعده داده‌اند گزارش نهایی خود درباره جنایت جنگی در اوکراین را تا ماه مارس سال آینده منتشر کنند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها