کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هلو و خواص بی نظیر آن برای سلامتی

2 مهر 1401 ساعت 11:49


گروه علمی: هلو به عنوان یک میوه فصل گرما شناخته می‌شود و بومی کشور چین است. این میوه از گروه گلسرخیان است که در کشور چین به وفور یافت می‌شود. چین به عنوان بزرگ‌ترین کشور در تولید این میوه شناخته می‌شود. هلو دارای پوستی مخملی شکل بوده و پرزدار است. هلو همچنین گوشتی است و عطر و بوی جالبی دارد.هلو دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن است، هلو یکی از میوه‌هایی است که سرشار از فولات بوده و به همین دلیل علاوه بر محافظت از سلامت مغز، خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی مثل آلزایمر را نیز کاهش میدهد. در ادامه با برخی از خواص هلو آشنا خواهید شد:

خواص هلو برای سلامت چشم
هلو یکی از میوه‌هایی محسوب می‌شود که برای سلامت چشم‌ها و تقویت بینایی بسیار مناسب است. هلو حاوی مقادیر غنی از آنزیم‌های لوتیئن و زاکسنتین بوده و به همین دلیل می‌تواند علاوه بر کاهش خطر بیماری‌های چشمی، از شبکیه چشم هم در مقابل آسیب‌های احتمالی از نور شدید محافظت کند.

خواص ضد سرطانی هلو
این میوه دارای خواص ضدسرطانی است، این میوه دارای کاروتنوئید و فنل است که با انواع سرطان مختلف مانند سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان روده‌ی بزرگ مقابله می‌کند.ترکیبات ذکر شده در بالا باعث می‌شود تا از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری شود. این میوه غنی از بتاکاروتن بوده که در برابر اثرات مخرب سرطان ریه مقاومت می‌کند.

هلو منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان
طبق مطالعاتی که در کشور برزیل انجام شده، هلو می‌تواند منبع بسیار مناسبی از آنتی‌اکسیدان باشد. اسید کلروژنیک، یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه است که خواص هلو را افزایش می‌دهد.همچنین هلو دارای ترکیبات فنلی فلاونوئیدی است که این ترکیبات به فعالیت آنتی‌اکسیدانی میوه بیشتر از ویتامین سی یا کاروتنوئید کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هلو نقش مهمی در دوران کهنسالی سالم و پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها دارند.

خواص هلو برای سلامت قلب
مصرف هلو به دلیل وجود مواد مغذی موجود در این میوه برای سلامتی قلب بسیار مفید است. هلو حاوی مقادیر غنی از ویتامین C، فیبر و پتاسیم بوده و به همین دلیل علاوه بر اینکه کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد، به کاهش فشار خون بالا نیز کمک می‌کند.

خواص هلو در سم زدایی و پاکسازی بدن
هلو خواص گسترده‌ای دارد. هلو می‌تواند در سم‌زدایی و پاکسازی بدن شما نقش داشته باشد. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه مینه سوتای آمریکا انجام شده، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هلو مانند ویتامین سی، ویتامین ای، سلنیوم و… در سم‌زدایی بدن مؤثر واقع می‌شوند.

خواص هلو برای کودکان
هلو از میوه‌هایی است که به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی حتما باید در رژیم غذایی کودکان قرار بگیرد. مصرف هلو در کودکان علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن را قوی می‌سازد می‌تواند باعث تقویت بینایی نیز شود.
یکی دیگر از خاصیت‌های مهم هلو برای کودکان وجود فیبر غنی است که از مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند و هضم را آسانتر می‌کند. از خواص دیگر هلو برای کودکان می‌توان به آبرسانی به بدن اشاره کرد که حتی نوزادان هم می‌توانند با مشورت پزشک از این خاصیت هلو استفاده کنند.

خواص هلو برای پوست
این میوه به دلیل داشتن ویتامین سی فراوان از بدن انسان در برابر عوامل آسیب رسان مانند رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. ویتامین سی موجود در این میوه در برابر اشعه خورشید مقاومت کرده و باعث سلامت پوست می‌شود. آنتی اکسیدان‌های زاگزانتین و لوتئین دارای اثرات ضد التهابی می‌باشند که در برابر منتشر شدن غیر عادی سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.اگر می‌خواهید پوست سالمی داشته باشید هلو مصرف کنید. این میوه در لوازم آرایش نیز به کار می‌رود، برای تولید کرم‌های پوست می‌توان از هلو کمک گرفت. این میوه باعث می‌شود تا از سلول‌های مرده جلوگیری شود و باعث مرطوب شدن پوست شما می‌شود.

فواید هلو در دوران بارداری
هلو بهترین گزینه برای مراقبت از نیاز‌های مادر و جنین داخل رحم مادر است. در دوران بارداری، هورمون‌های مرتبط می‌توانند حرکت روده‌های شما را کاهش دهند. این موضوع به یبوست منجر شده و برای مادر مشکلاتی ایجاد می‌کند.هلو سرشار از فیبر بوده و فواید هلو راه حل مناسبی برای این مشکل هستند. همچنین هلو دارای اسید فولیک است که برای رشد یک کودک سالم اهمیت بسیاری دارد. وجود اسید فولیک در بدن مادر از تولد کودک با نقص‌هایی جدی جلوگیری می‌کند.

اثرات مثبت هلو روی سیستم عصبی
این میوه برای کسانی که تنش‌های روزمره دارند و استرس و اضطراب آن‌ها را آزار می‌دهد حیاتی است. منیزیم موجود در این میوه باعث می‌شود تا آرامش سیستم عصبی شما برقرار شود.مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین ب شش موجود در این میوه برای تحریک سیستم عصبی کاربرد دارد. شما می‌توانید به راحتی از هلو برای تاثیرات مثبت سیستم عصبی استفاده کنید.

سم زدایی بدن با هلو
جالب است بدانید که هلو به عنوان یکی از مهم‌ترین میوه‌ها برای سم زدایی بدن شناخته می‌شود. طبق مطالعات انجام شده هلو حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین A، C، E و سلنیوم می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند در روند سم زدایی بدن بسیار موثر عمل کند.

خاصیت هلو در کمک به کاهش وزن
شروع روز با مواد غذایی مناسب، کمک زیادی به کاهش وزن می‌کند. یکی از روش‌ها برای این منظور، کاهش میزان غلات و ایجاد فضای کافی برای میوه‌هایی مانند هلو است. این سبک غذایی به شما کمک می‌کند تا احساس سیری کرده، کالری کمتری مصرف کنید و از خاصیت هلو بهره‌مند شوید.هلو منبع مفیدی از فیبر بوده که به ایجاد سیری و کاهش وزن کمک می‌کند. طبق یک تحقیق مطالعاتی در کشور آمریکا، اضافه کردن فیبر غذایی با میوه در رژیم غذایی می‌تواند گامی اساسی در مهار معضل چاقی باشد.شما با مصرف روزانه ۳۰ گرم فیبر می‌توانید در کاهش وزن خود نقش داشته باشید. همچنین خاصیت هلو به سبب وجود فیبر کلسترول بالا را به شکل قابل توجهی کنترل می‌کند. همچنین فواید هلو به کاهش قند خون نیز کمک بسیاری می‌کند.

 


کد مطلب: 360069

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/360069/هلو-خواص-بی-نظیر-سلامتی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir