به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۳۶۰۰۸۹
اختلالات اینتزنت برای راه‌اندازی اینترنت ملی است؟

اینترنت به سمت ملی شدن پیش می‌رود؟

اینترنت به سمت ملی شدن پیش می‌رود؟
گروه فناوری: در روز گذشته کاربران در کشور شاهد فیلترینگ بسیاری از شبکه‌های پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ بودند. با فیلتر شدن این پلتفرم‌ها که به نوعی به کسب وکار بسیاری از افراد گره خورده بود، برخی گمان می‌کنند که اینترنت ملی در مرحله اجرایی است.موضوع شبکه ملی اطلاعات با اینکه پیش از مطرح شدن طرح صیانت در برنامه دولت و نهادهای دیگر قرار داشت، اما مطرح شدن طرح صیانت در مجلس یازدهم، به نوعی باعث جدی شدن دغدغه اینترنت ملی برای کاربران و صاحبان کسب‌وکارها بود.حالا اینترنت در این روزها با چالش‌های فراوانی روبه رو در کشور است. هر رخدادی که برای این بستر اتفاق میفتد، افکار افراد را به سمت اینترنت ملی و شبکه داخلی اطلاعات سوق می‌دهد.
 
 
اختلالات اینتزنت برای راه‌اندازی اینترنت ملی است؟
پیش‌تر حامد بیدی کارشناس فناوری اطلاعات  اعلام کرده بود که اقدامات و اختلالات در خصوص اینترنت حتی فراتر از طرح صیانت است و این طرح را می‌توان مقدمه‌ای بر یک فاجعه ارزیابی کرد.بارها کارشناسان مواردی را در خصوص اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات مطرح کردند. موافقان طرح صیانت اظهار می‌کردند که این نظرات اشتباه است اما کارشناسان و متخصصان بر انتقادات خود پافشاری کردند. اما آنچه امروز در حال وقوع است نظرات ایشان را به اثبات می‌رساند. فیلتر اینستاگرام، فیلتر واتساپ، فیلتر لینکدین، قطعی‌های مکرر اینترنت و… در چند روز اخیر نشان دهنده پی‌گیری‌های پیرامون توسعه شبکه ملی اطلاعات است.

اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص اینترنت ملی
 «عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص شبکه ملی اطلاعات جمله‌ای داشته است که می‌گوید “وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است.”زارع‌پور در این خصوص اظهار داشت: «شبکه ملی اطلاعات چیزی جز یک شبکه پرسرعت، امن و با کیفیت که انواعی از خدمات در آن ارائه می شود. همه برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم برای تحقق شبکه ملی اطلاعات است و از روز اول مسئولیت اجرایی این کار را برعهده گرفتم و شورایی متشکل از همه معاونان تشکیل دادیم. برای اجرای این پروژه حدود ۲۰۰ زیرپروژه کوچک و بزرگ تعریف شده است و هر هفته با شورای معاونین برای پایش پیشبرد هدف جلسه داریم.»
وی افزود: «از جمله مهم ترین پروژه هایی که برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در دست اجرا است، توسعه شبکه ثابت از طریق FTTX، واگذاری فرکانس های جدید در حوزه موبایل، پروژه کلان امنیت و موضوع مهم و کلیدی استقلال این شبکه را پیگیری می‌ کنیم.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «برنامه توسعه نهضت راه اندازی شبکه فیبرنوری در کشور هم در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات است که هم اکنون در دستور کار جدی وزارت ارتباطات قرار دارد. از  شبکه ملی اطلاعات است دو غول برای مردم و مسوولان ساخته اند. یک غول برای مردم که وزارت ارتباطات برنامه بدی است و غول دیگر برای مسوولان که شبکه ملی اطلاعات انجام شدنی نیست.»

زارع‌پور همچنین بیان داشت: «در سند شبکه ملی اطلاعات آمده که تا ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد از خانوارهای کشور تحت پوشش اینترنت ثابت حداقل سرعت ۳۰ مگابیت بر ثانیه قرار بگیرند. هم اکنون ما این هدف را به طرح توسعه فیبرنوری یا FTTX تبدیل کرده ایم و حداقل را روی ۵۰ مگابیت بر ثانیه گذاشته ایم، برای ۳۰ درصد از خانوارها هم سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ای را هدف گذاری کرده ایم و ۱۰ درصد هم به سرعت یک گیگابیت بر ثانیه دسترسی خواهند داشت.»این اظهارات نشان دهنده آن است که در دولت موضوع در حال پیگیری و اجرایی شدن است. اتفاقات چند روز اخیر در حوزه اینترنت هم گواهی بر این ماجراست. بدون شک این خلاف خواسته بسیاری از کارشناسان است و بارها نسبت به اجرایی شدن اینترنت ملی هشدار داده‌اند و عواقب آن را متذکر شده‌اند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: اینترنت ملی

ناشناس
۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ۱۲:۴۸
هرچقدر تونستیم ماهواره رو فیلتر کنیم استارلینگ رو هم فیلتر خواهیم کرد. (395185)
مهربانو
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ۱۲:۵۷
جلوی پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات آزاد رو نمیشه گرفت (395197)
مهربانو
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ۱۲:۵۷
اینترنت مثل آبان ۹۸ شده
یعنی سایتهای بین المللی بالا نمیاد
تلگرام هم دیگه با پروکسی و فیلترشکن باز نمیشه متأسفانه
حداقل قسمت کامنتهای سایت بهار نیوز رو فعال نگه دارید تا اینجا صحبت کنیم و نظر بدیم (395194)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ۱۲:۵۹
چند روز است اینستاگرام را پاک کردم راحت شدم اعصابم آرام تر شده . راه حل گردش آزاد اطلاعات تقویت فضای مجازی نیست بلکه تقویت محتوای ارائه شده است بعلاوه اینکه موضوعات اساسی و افشاگری های اساسی هیچگاه از طریق فضای مجازی نبوده بلکه از طریق جراید روزنامه ها و خبرگزاری ها بوده چرا که محتوا در فضای مجازی خصوصا اینستا و تلگرام و غیره اعتبارسنجی نمی شود و صحت و سقم آن جدی گرفته نمی شود اخبار کذب و فضاسازی که جای خود دارد (395204)
۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ۱۵:۴۳
مومن خدا اینستاگرام کلا فیلتر شده اونوقت ادعا داری از روی گوشیت پاکش کردی!!! روغن ریخته رو نذر امام زاده میکنی!!!!
درضمن آدم عاقل وقتی چیزی اعصابش رو خورد میکنه برای سلامتیش هم که شده باید از اون مورد دوری کنه ولی دلیل نمیشه برای تمام درور اطرافیان نسخه بپیچه.. (395304)
۱۴۰۱/۰۷/۰۲ ۲۲:۰۱
مزید استحضار حضرتعالی نسخه کاغذی بهار نیوز، منتشر نمی شود و فعالیت آن فقط از طریق فضای مجازی است و با توجه اعتقاد شما به بی ارزش بودن انتشار مطالب از طریق فضای مجازی توصیه می شود برای حفظ وجاهت روشنگری های خود، منویات خودتان را از طریق روزنامه کیهان که نسخه کاغذی آن هم منتشر می شود به اطلاع مردم برسانید. (395422)
Nazanini
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۰۹:۴۹
خدا ازتون نگذره خیرتون نده ان شاالله نابود بشید با این بلاهایی که سر مردم میاره بوی از انسانیت نبردید (395590)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۳ ۲۳:۱۹
اصلا نمیشه یا اینترنت ملی کارکرد
فقط زودتر ملی کنید
تکلیف مشخص بشه
بریم
یا مونیم
مگه هر کی اینیستاگرام وو موارد دیگه استفاده میکنه
براندازه یا اغتشاشگر
ملت میخوان زندگی کنند (395927)
انسانم آرزوست
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۰۶:۱۵
خدا رو شکر اینستا و واتساپ قطع شد چون با این رویه جامعه خیلی از زندگی ها از هم می پاچید ، کسیکه دنبال شغل هست راه شو پیدا میکنه (396028)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۴ ۱۰:۰۸
سلام
لطفا یه کاری کنین
حتی اپلیکیشن های داخلی هم باز نمیشه (396155)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها